Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vaksinemotstander?


AnnonymG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer skumlere med folk som ikke tar vaksiner og nekter andre, barn for eksempel å ta de vaksinene de har krav på å få, for de konsekvensene er alvorlige

Men så kan vi bevege oss litt tilbake til førsteinlegget synes jeg, nemlig argumenter/ forklaringer på hvorfor man ikke tar vaksine, men tar imot annen behandling? 

Hvis det ikke kommer noen argumenter snart er jeg vei nødt til å anta at dere (dere antivaxxere dette skulle angå)  la være å ta vaksiner kun på trass? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/25/2021 at 12:47 AM, GiaMahan said:

Så har du en en gruppe på midten, de som hører litt på begge sider og er usikre. 

Pdd tilhører jeg nok denne gruppen, og sitter derfor litt på gjerdet. Dvs, jeg har vel ikke noe valg ang å sitte på gjerdet, all den tid jeg trolig er langt bak i vaksinekøen. 

Har jo lest endel om dette, men finner ikke klare svar på et par sentrale spørsmål: 

1) er det noe forskning som i klarhet konkluderer med at vaksinerte ikke fortsatt kan være smittebærere og smitte andre?

2) er det noe forskning som avliver påstanden om at vaksinen kun har effekt i en begrenset tidsperiode, feks 1 år?

Jeg syntes forøvrig det var interessant å se videoen som var linket litt lenger opp her, men ble litt forundret da legen som har/har hatt covid-19 uttalte at han kom til å ta vaksinen så fort han fikk tilbud om det. Er det fordi han kan få sykdomsforløp av covid-19 selv om han har hatt sykdommen, dvs at kroppen ikke har utviklet immunitet? Eller er det fordi han sitter på opplysninger som tilsier at vaksinerte ikke kan være smittebærere, og at han derfor tar vaksinen for ikke å smitte andre i fremtiden?

 

Forøvrig vil jeg på generelt grunnlag (dette er altså ikke rettet spesifikt mot deg) ta kraftig avstand fra den stigmatiseringen av folk som på det nåværende tidspunkt ikke ønsker å ta vaksine mot covid-19. En stigmatisering som blant annet her inne er preget av infantile stikk og bemerkninger, uttalt og skrevet på en måte som indikerer at avsenderne selv tror de er høyt utdannet innen medisin og derfor med rette på et særdeles arrogant vis kan harselere over andre menneskers valg og vurderinger. Personlig ville jeg blitt veldig overrasket hvis det ikke fantes mange skeptiske mennesker der ute, all den tid vi her snakker om en vaksine som er utviklet i rekordfart, og hvor det ligger prestisje og uendelig antall milliarder i potten til de som er først ute. Legg til usikkerhet rundt kort- og langtidsbivirkninger, effekt og faktisk nytte, så sier det seg selv at det faktisk er helt innafor å vise (sunn) skeptisisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
2 hours ago, GiaMahan said:

De har telt antall vaksinerte barn som lever (Og antakeligvis medregnes også noen uvaksinerte barn som lever pga flokkimmuniteten, som oppnås i samfunnet ved høy nok vaksinedekning) 

Hva har de sammenlignet dette tallet med? Jeg har ikke konto så jeg får ikke lest. Det finnes mange artikler av denne typen som påstår at meslingvaksinen har reddet så og så mange liv, men alle grafer jeg har sett fra vestlige land viser at dødsfall av meslinger raste til nærmest null i årene før vaksinering ble innført. Hvilket kan tyde på at ernæring, hygiene og ordentlig helsehjelp var det som virkelig reduserte dødeligheten.

Har aldri sett at tallene blir underbygget med noe grafer eller annen fakta i slike artikler.

Lenke til kommentar
SirOwen™ skrev (8 timer siden):

1) er det noe forskning som i klarhet konkluderer med at vaksinerte ikke fortsatt kan være smittebærere og smitte andre?

Nei

SirOwen™ skrev (8 timer siden):

2) er det noe forskning som avliver påstanden om at vaksinen kun har effekt i en begrenset tidsperiode, feks 1 år?

Nei, det må først gå ett år, eller lengre, før man vet hvor lenge vaksinen holder

SirOwen™ skrev (8 timer siden):

Er det fordi han kan få sykdomsforløp av covid-19 selv om han har hatt sykdommen, dvs at kroppen ikke har utviklet immunitet? Eller er det fordi han sitter på opplysninger som tilsier at vaksinerte ikke kan være smittebærere, og at han derfor tar vaksinen for ikke å smitte andre i fremtiden?

Det antas at vaksinene kan gi både lengre og bedre beskyttelse enn gjennomgått sykdom, slik at det anbefales at de som har vært syke også tar vaksinen.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 26.1.2021 den 3.22):

Mer skumlere med folk som ikke tar vaksiner og nekter andre, barn for eksempel å ta de vaksinene de har krav på å få, for de konsekvensene er alvorlige

Men så kan vi bevege oss litt tilbake til førsteinlegget synes jeg, nemlig argumenter/ forklaringer på hvorfor man ikke tar vaksine, men tar imot annen behandling? 

Hvis det ikke kommer noen argumenter snart er jeg vei nødt til å anta at dere (dere antivaxxere dette skulle angå)  la være å ta vaksiner kun på trass? 

Hva med at det er så enkelt at mange ikke tror covid-19 er noe farlig for seg selv og dermed ikke ønsker ta noe vaksine for det ? Hva om de mener at naturen går sin gang ? At de ikke ønsker støtte opp rundt hysteriet ? Er ikke det nok grunn og ikke minst en personlig mening de må få lov å ha ?

På samme måte som man ikke tror influensa er noe fare for en selv så dermed ikke tar influensa vaksine.

Var noe ala dette "presset" på folk ta svineinfluensa-vaksine som det nå er rundt covid-19.

Skal man kalle folk for "antivaxxere" av den grunn ? Eller mindre begavet?  For noe tull, inntil videre kan folk bestemme over egen kropp, har heldigvis ikke mistet den friheten helt ennå i Norge. 

Og til etterretning jeg tenker nok ta vaksinen selv og mener foreldre som ikke vaksiner barna sine er uvitende mennesker som ikke kan historie.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
13 hours ago, sedsberg said:

Meslinger er på vei tilbake igjen så da må vel folk bli mer nøye med ernæring, hygiene og ordentlig helsehjelp igjen.

Eller..... kan det være fordi flere og flere ikke vil vaksinere ungene sine mot meslinger? Næ! Kanke være!!

Nå snakker jeg om dødelighet, ikke tilfeller.

Har forøvrig ikke fått svar på hvilke fakta de legger til grunn når de sier at så og så mange liv har blitt reddet av pengemaskinen vaksiner.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Hapi70 said:

Nå snakker jeg om dødelighet, ikke tilfeller.

Har forøvrig ikke fått svar på hvilke fakta de legger til grunn når de sier at så og så mange liv har blitt reddet av pengemaskinen vaksiner.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/measles 

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD004407.pub4/full

Flere millioner liv til barn er reddet av dette, det skal ikke kimses av. Mener man dette er feil, ja så skal man komme med gode, kildehenvisende, argumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 13.1.2021 den 2.18):

Overrasket over at det er så store motforestillinger mot å vaksinere seg. Det er stor skepsis, greit nok, men hvilke forventninger har man egentlig?

Dette er nok begrunna med ein "det skjer ikkje meg" tankegang.

Den som er litt skeptisk til å vaksinere seg tenker "eg treng ikkje å ta risikoen ved å vaksinere meg, eg skal no ikkje bli sjuk".
Eg trur nok også mange har ein urealistisk forventing til at helsevesenet på ein eller anna måte skal være i stand til å kurere sjukdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda meir spesielt fordi ettersom det ikkje finnes ein kur for covid-19, det nærmaste vi kjem er å vaksinere slik at sannsynlegheita for å bli smitta blir langt mindre. Dei som er unge i dag blir også eldre, og koronaen vil fortsatt være ein trussel når dagens unge blir eldre og havnar i risikogruppa.

Eller er folk så naive at dei trur at vi no endeleg klarer å finne kuren for forkjølelsesvirus dei nærmaste 10 åra?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (19 minutter siden):

Jamenn herregud. Da kan man heller vaksinere seg når man havner i risikogruppa. Som med influensaen.

Men då blir store delar av den yngre befolkninga gåande rundt og er sjuke. Eller rettare sagt dei vil være sjuke og må være heime frå jobb og skule.
Sjølv om vi ser heilt vekk frå langtidspåvirkninga av koronavirus som også plager dei unge så er vi ikkje tent med eit samfunn der store delar av den arbeidsføre befolkninga er influensasjuke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...