Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil med kjente mangler


saila

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 10 år gammel bil som jeg ønsker å selge. Det siste året har jeg måttet bytte flere og flere slitedeler, og nå har det tårnet seg opp dit at jeg ikke ønsker å bruke hverken mer energi eller penger på bilen. Er naturligvis klar over at konsekvensen av å selge med mangler blir sterkt redusert pris i forhold til andre biler på markedet. 

Slik jeg har forstått det har kjøper 2 års reklamasjonsrett ved privatsalg, og det er her jeg trenger råd/tips/veiledning.

Så lenge jeg er transparent med kjøper og får skrevet ned de feilene og manglene jeg kjenner til i kontrakten, er det egentlig noe å "ta" meg på i ettertid? Hvordan kan jeg formidle bilen til en OK pris uten å risikere å betale 10 000 kr i verkstedutgifter etter den er solgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annonser den på finn. Manglene trenger du ikke å opplyse om før du har fått telefon fra potensielle kjøpere. Med mindre mangelen er kjempestor. Jeg har solgt biler med mangler. Sist i romjulen. Skrev dette ned i kontrakten. Kjøper brydde seg ikke om at varmesete var defekt, litt kontaktfeil med stero og vinterdekk under mønsterdybde. Er varmesetet gåent på en 15 år gammel bil som har gått 250 000km er nødvendigvis ikke dette akkurat en mangel tatt i betraktning alder og kjørelengde. Har hatt sak mot bilselger hos forbrukerrådet hvor de tar alle ledd i salget med i vurdering under slike tvister. Er ikke gøy for noen. Men små mangler som dette er ofte ting man må annse som normalt på gammel/billig bil. Nei du kan ikke bli tatt i etterkant hvis du formidler dette i kontrakten. Noen kontrakter har et eget felt hvor man kan krysse ut for "selges som den står". Dette er litt missvisende, for mange tror du kan slippe unna med alt av skjulte mangler. Du har opplysningsplik ovenfor hva du vet av mangler. Men du er heller ikke mekaniker å kan derfor ikke vite nøyaktig hvordan bilens stand er. 

Hva slags mangler er det?

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Største mangelen er at bakdiffen lekker olje. Det oppdaget jeg rett før jul og det ser ut til å ha blitt verre ganske fort. Det ser ut som en gåen simmerring. Har også svetting av olje på ulike plasser i motor. Tydeligvis en som er nylig oppstått og tidvis gir en eim av varm olje inn i kupeen. 

Resten er småtterier som du nevner over, men oljelekkasjen på diffen må fikses ASAP, synes det vil være rart å ikke opplyse om det i annonsen. 

Lenke til kommentar

Er ikke slik at hvis motoren går i koken 3 dager etter salget at du står fult ansvarlig. Kanskje hvis bilen hadde vært relativt ny og dette var mere usannsynlig. Skulle det bli sak og i så tilfelle forbrukerrådet som ble innblandet kommer de oftest ned med en "minnelig løsning" tatt i betraktning objektets stand og alder.  Du er ikke mekaniker å kan ikke vite alt heller..

Jeg kjøpte en bil for mange år siden å ble lurt. Når jeg fikk bilen hjem etter 1600km hadde jeg oppdaget diverse under veien. Endte med jeg tok bilen på en garantiutløpstest hos naf selv om nybilgarantien ble opphørt for mange år siden. Det ble avdekket en hel smørbrødliste med mangler. Forbrukerrådet mente selger skulle dekke halvparten da bilen var kun gått 126 km og jeg hadde betalt 175 000,- for den. Selger nektet å saken gikk videre til forbrukertvistutvalget/namsmannen. Her fikk jeg fult medhold inkl renter. Dette tok meg 1.5 år med sikkert over 100 mailer. Meget lang prosess. Mye av grunnen til jeg fikk delvis medhold/fult medhold var fordi bilen var forventet å være i bedre stand mtp prisen jeg hadde betalt og kilometerstanden. Dette sto faktisk i rapporten 3 advokater hadde signert for. Hadde jeg kjøpt en rimeligere bil/brukt mindre penger hadde også kravene mine blitt mere oversett. 

Nå skal det sies at bruktbilkjøp er risikosport. Mange vet dette å bytter ofte bilen inn hos den lokale bilforhandler til laaaaangt mindre enn de kunne fått den for privat. Nettopp for å slippe dette styret. Mange skrekkhistorier der ute 

Fått prisoverslag på rep av diff? 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

I forhold til reklamasjon så vil det henge på om kjøper fekk så mykje bil som forventa sett utifrå pris og forholda ellers. I all enkelheit så betyr det at om du tilpassar prisen til eit nivå der kjøper må rekne med at feil kan oppstå i tillegg til dei feila du kjenner til frå før. 

Det er med andre ord stor forskjell på om du selger bilen til 5000 eller 100 000 kr. Har ein betalt vrakpanten så kan eun ikkje rekne med problemfritt bilhold, har du kjøpt bil til ein halv million så har ein rimeleg grunn til å forvente at ein har fått ein bil som varer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
saila skrev (19 timer siden):

Så lenge jeg er transparent med kjøper og får skrevet ned de feilene og manglene jeg kjenner til i kontrakten, er det egentlig noe å "ta" meg på i ettertid?

Skriv følgende i kjøpekontrakten:

"Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven paragraf 19."

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Mange interessante svar her. Skjønner av historien din Labelle at det ikke er bare bare å kreve ting i ettertid. Jeg har ikke fått noe prisestimat på differensial enda, som sagt tenkte jeg det skulle bli ny eier sin sak. Skal sende en mail til mitt favorittverksted og høre.

Det er to i tråden som nevner at jeg skal selge som delebil. Skjønner tryggheten sånn kontraktsmessig, men å selge den som delebil vil jo være katastrofalt for prisen jeg kan forvente? Det er jo en fullt kjørbar bil som jeg har brukt daglig helt frem til jul, som sikkert har titalls tusen kilometer igjen så lenge feilene utbedres. 

mobile999 skrev (4 timer siden):

Skriv følgende i kjøpekontrakten:

"Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven paragraf 19."

Har lest litt om dette nå og det skal jeg få med i kontrakten.

Lenke til kommentar
saila skrev (24 minutter siden):

Det er to i tråden som nevner at jeg skal selge som delebil. Skjønner tryggheten sånn kontraktsmessig, men å selge den som delebil vil jo være katastrofalt for prisen jeg kan forvente? 

Betalingsvilja vil sjølvsagt være langt lavare når du ikkje selger bilen som fungerande. 

Det er sjølvsagt ein del kjøparar som ikkje bryr seg om at bilen blir solgt som delebil, men sjølv om dei har godtatt salgsvilkåra så har dei rett på å reklamere dersom det som er solgt er i vesentleg dårlegare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente utifrå pris og forholda ellers. 

Ved å selge bilen som vrak, delebil, som den er, eller liknande så er terskelen høgare for å reklamere, men den er ikkje eliminert. 

Kjøper ein delebil til 100 000 kr så har kjøparen grunn til å forvente å få bildelar for ein slik verdi. Har bilen berre delar til ein verdi av 50 000 kr så er bilen likevel i vesentleg dårlegare stand enn prisen skulle tilseie, då kan kjøparen reklamere. 

Eit vilkår om at kjøper fråskriv seg retten til å reklamere vil naturligvis påvirke prisen negativ. Sjølv om kjøper har avtalt vekk kjøpsloven § 19 så kan kjøper likevel rette krav mot selger dersom detver gitt uriktige opplysningar eller dersom det ikkje er opplyst om ting som kjøper måtte forvente å få oppltsningar om. 

 

 

Alt i alt. Ved å tilpasse prisen slik at kjøper har realistiske forventningar til bilen så speler det liten rolle kva formuleringar som står i avtalen. Den ulovfesta lojalitets plikta mellom avtalepartane står sterkt nok til at ingen av partane kan ha urimeleg stor fordel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...