Gå til innhold

Lading av El-Bil når man bor i en Blokk ??


smergel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (35 minutter siden):

Vel circle k tar 5 kr per kw på 150kwh lader, 58kw kommer på rundt 300 som gir deg rundt 350 km med rekkevidde avhengig av bil.

20 liter diesel med pris på 15 kr literen koster deg 300 kr og med et forbruk på halv liter på mila gir deg rundt 400km med rekkevidde.

Så blir relativt likt.

Som jeg nevnte så snakker jeg om bensin-bil. En god dieselbil, om man fyller på billige dager, kan til og med være billigere å kjøre enn en elbil som bare hurtiglades. Sett bortifra bompenger selvsagt. Men de aller fleste hurtiglader ikke hele tiden. Batteriene slites også litt mer om man bare hurtiglades.

Faktisk er det fullt mulig å gå lenge mellom hver hurtiglading om man lader litt her og litt der på vanlige ladere. Finn deg en dagligvarebutikk som har AC-lading, og lad hver gang du handler. Lad når du er på senteret. Finn et trenings-senter som har ladestasjon osv. Jeg har gått mange uker uten å lade hjemme eller hurtiglade, bare på å lade litt her og litt der.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (36 minutter siden):

Circle k tar betalt per kw så litt lettere å regne ut enn de andre, lader du 58kwh så koster det deg rundt 300kr.

58 ganger 5kr=290kr

Id3 f.eks har et batteri på 58kwh gir deg rundt 400km rekkevidde.

Om de også tar betalt for kW kan du ikke bare gange prisen for kWh med antall kWh for å få prisen.

Det du skriver gir fortsatt ingen mening.

Lenke til kommentar
smergel skrev (På 12.1.2021 den 21.18):

Det er en ting jeg lurer fælt på.

Om jeg f,eks hadde bodd på Grorud i høyblokka eller de på Ammerud. Hvordan i all verden skal jeg da få ladet bilen min ? Om jeg kjøper en el bil da :)

Er det bare de med egen garasje i blokken da som får ladet batteri bilene sine ?

Merkbar forskjell mellom de fattige og rike må jeg si.

Det kommer jo an på om du har egen parkeringsplass da. Hvordan skal du få ladet bilen hjemme hvis du ikke engang kan parkere hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (5 timer siden):

Når man hører på dagens sosialister og sosial-demokrater snakke, er det neimen ikke vanskelig å forstå hvorfor politikken de fører tenderer til å bli sånn. For vi snakker her om mennesker med en grunnleggende og dyptsittende elitistisk forakt for arbeiderklassen, en forakt de igjennom generasjoner nå har blitt opplært til via arenaer som AUFs sommerleirer og i korridorene til Sosialistisk Ungdom, og som nærmest siver ut av hver pore i deres kropp. Og da er det ikke så rart at politikken de fronter også blir seende ut slik som den gjerne gjør. Så dersom noen lurer på hvorfor Arbeiderpartiet gjør det så dårlig om dagen, "look no further". Champagne-sosialistene har totalt mistet kontakten med (og respekten for) arbeiderklassen for lenge siden, og man begynner å se konturene av det markedsliberalistene alltid har advart om når det gjelder venstresiden - at man ender opp med et statsapparat som blir brukt av den politiske og økonomiske overklassen til å tilrane seg selv fordeler på bekostning av underklassen og den lavere middelklassen via subsidiering av seg selv.

De har kanskje mistet kontakten med og respekten for arbeiderklassen, men høyresiden har aldri hatt dette i det hele tatt. Så siden de alltid har spyttet arbeidere i ansiktet og lagt enda bedre til rette for at rike skal få alle goder så er de unnskyldt da antar jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Jo, det ble lovfestet nå etter nyttår. Unntak finnes som med alt annet, men kravene for å få unntak er svært høye. Ingen normale borettslag eller sameier vil kunne ta i bruk unntakene.

Du har helt rett. Her er forslaget som gikk igjennom:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-foreslar-a-gi-beboere-i-borettslag-rett-til-a-lade-hjemme/id2643812/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Kan man da forvente å betale gjeldende strømpris eller kan borettslaget fritt sette den strømprisen man ønsker?

Tja. I det minste ikke med det formål å betale ned felles infrastruktur eller lignende. Det skal ikke brukes som en måte å omgå lovens intensjon på:

"Løysninga må likevel ikkje brukast til å omgå føresegnene om kostnadsfordeling, for eksempel ved at kostnader som etter lova skal berast av fellesskapet, blir belasta den enkelte gjennom forhøgd ladepris."

Men en viss frihet til å sette pris er det:

"Departementet meiner at det i utgangspunktet må vere opp til det enkelte sameiget eller burettslaget å finne ei løysing på slike problemstillingar. Det same gjeld kva kostnader som skal inngå i prisinga av straumforbruket."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-144-l-20192020/id2765793/?ch=3#kap3-4-3

Men siden lovens intensjon er klar, tviler jeg på at det for eksempel vil være lovlig å kreve en skyhøy pris for lading bare for å få folk til å avstå fra å ønske det.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 17.1.2021 den 1.24):

Det kommer jo an på om du har egen parkeringsplass da. Hvordan skal du få ladet bilen hjemme hvis du ikke engang kan parkere hjemme?

Ja, det er jo akkurat det jeg mener. Skal da alle som har råd til ett eget hjem og lader da få kjøpt seg el bil mens resten som bor i rekkehus og blokker ikke ha noe transport middel da ? Jeg forstår ikke hvordan regjerningen har tenkt her ??? Norge for de rike kanskje ?? Selv har jeg en god inntekt og ingen problemer med dette men det er jo allikevel maaaaange personer som ikke får denne muligheten. Og dette er alfa omega for mange syke og eldre i tillegg . Ganske så Utrolig !  Og hvor mye strøm kommer vi i Norge bare til å forbruke ? Får jo strøm av atomkraftverk og vannkraft (som forurenser). Det er ikke mange årene siden Japan hadde en stor katastrofe der en av reaktorene smeltet. For ikke å glemme Tsjernobyl da som sendte forurenset luft helt frem til Norge også. Når skjer neste store katastrofe på den kanten tenker jeg da ?? Hva med å jobbe videre med utvikling av bensin motorer. På 70 tallet så brukte jo en 2.0 liters bil alt ifra 1l til 1,3 l på mila. Kommer an på bile man hadde da selvfølgelig. Nå har man fått disse 3 og 4 sylindret motorer til å bruke kun 0,5 l på mila. Om vi hadde fortsatt denne utviklingen så ville bilene etter hvert brukt mindre og mindre bensin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 12.1.2021 den 21.24):

Man kan lade:

På jobb

Når en handler

Gjør fritids aktiviteter

På gateplan (om det finnes i nærheten, ikke kjent)

Osv;)

 

Så du mener att alle de som bor i blokker og rekkehus skal lade mens de er i butikken ? Hæ ? Hva om man ikke har en jobb, noe flere og flere her til lands ikke har lenger. Hva om man er syk og ikke har noe fritids planer ? Tror nok det svaret ditt var noe kort tenkt.

Lenke til kommentar
smergel skrev (5 minutter siden):

Så du mener att alle de som bor i blokker og rekkehus skal lade mens de er i butikken ? Hæ ? Hva om man ikke har en jobb, noe flere og flere her til lands ikke har lenger. Hva om man er syk og ikke har noe fritids planer ? Tror nok det svaret ditt var noe kort tenkt.

Nei jeg mener åpenbart ikke det når jeg lister opp flere alternativer. Lad på butikken når det er ledig, lad på jobben når det er ledig og om du har en, lad på fritidsaktiviteter når det er ledig, lad når du er hos venner, familie osv inn i evigheten. Det handler om å finne løsninger, ikke problemer.

Det er ikke kort tenkt, det er realiteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dei færraste som køyrer fossilbil kan tanke opp heime, i prinsippet er det ikkje så stor forskjell på køyre innom bensinstasjonen for tanke opp og å køyre innom ein ladeplass.
Det er sjølvsagt kjempepraktisk å kunne lade bilen heime men for dei aller fleste er det ikkje nødvendig. Om ein verken kan lade heime eller har tid til å køyre innom ein ladestasjon og stå der i ca 30 min for å hurtiglade så er det ikkje sikkert elbil er det rette valget for deg. Eller så må du berre omprioritere tida di og berre akseptere at det å sette av tid til å lade bilen er ein del av tidsforbruket som går med som bileigar.

 

Reint samfunnsøkonomisk og bærekraftig så er det nok liten kost/nytte effekt av å skulle bygge ut private ladestasjonar i store sameiger, det må være betre å bygge ut kollektive ladestasjonar i nærområdet.
Det mest miljøvenlege bilholdet er å ikkje ha bil i det heile tatt. Dei som må ha bil bør skaffe seg elbil, men dei som ikkje treng bil bør ikkje kjøpe seg elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (57 minutter siden):

Dei færraste som køyrer fossilbil kan tanke opp heime, i prinsippet er det ikkje så stor forskjell på køyre innom bensinstasjonen for tanke opp og å køyre innom ein ladeplass.
Det er sjølvsagt kjempepraktisk å kunne lade bilen heime men for dei aller fleste er det ikkje nødvendig. Om ein verken kan lade heime eller har tid til å køyre innom ein ladestasjon og stå der i ca 30 min for å hurtiglade så er det ikkje sikkert elbil er det rette valget for deg. Eller så må du berre omprioritere tida di og berre akseptere at det å sette av tid til å lade bilen er ein del av tidsforbruket som går med som bileigar.

 

Reint samfunnsøkonomisk og bærekraftig så er det nok liten kost/nytte effekt av å skulle bygge ut private ladestasjonar i store sameiger, det må være betre å bygge ut kollektive ladestasjonar i nærområdet.
Det mest miljøvenlege bilholdet er å ikkje ha bil i det heile tatt. Dei som må ha bil bør skaffe seg elbil, men dei som ikkje treng bil bør ikkje kjøpe seg elbil.

Inntil videre er de fleste elbiler for dårlige til å kunne lade på en dedikert ladeplass da det går for sakte som følge av kaldt batteri med mer. Småkjøring i byen gir ikke nok varme i batteriet til hurtiglading. Dessuten frarådes det å hurtiglade hele tiden pga. batterihelsen. Det er derfor stor forskjell på å tanke fossilt eller el. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (10 minutter siden):

Inntil videre er de fleste elbiler for dårlige til å kunne lade på en dedikert ladeplass da det går for sakte som følge av kaldt batteri med mer. Småkjøring i byen gir ikke nok varme i batteriet til hurtiglading. Dessuten frarådes det å hurtiglade hele tiden pga. batterihelsen. Det er derfor stor forskjell på å tanke fossilt eller el. 

Evt. bør det, som The Avatar også foreslår, bygges ut større, offentlige ladestasjoner i bydelene, gjerne av kommunen selv. Sett bilen der og lad noen timer, og spaser hjem. Flere steder i Bergen de har gjort det sånn, men dessverre ikke i bydelene med typisk blokkbebyggelse. Men enkelte borettslag har fått installert tilsvarende løsninger for beboerne, der et antall ladestasjoner er på deling. Siden folk flest ikke trenger å lade bilen sin absolutt hele tiden, så går det antageligvis fint, i hvertfall hvis de har et godt system for å reservere lader og ladetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...