Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Semesterutgift, særutlegg nettstudenter


Gjest 4b666...a76

Anbefalte innlegg

Gjest 4b666...a76

Hei,

Har et spørsmål vedrørende semesterutgift for nettstudenter i "disse korona tider".

Pr idag har jeg ikke gjort noen henvendelse til studiested om dette, men vurderer det da jeg synes saken er rimelig urettferdig.

52d71f1146b72524b038affff5e1b0c7.png

Nettstudenter har et særutlegg på 5000,- pr semester. På nettsidene står det:

Sitat

Særutlegg for nettstudenter dekker merkostnadene knyttet til egne lisenser for og organiseringen av nettstudiene.

For det første er det hovedsakelig tre programvarer som blir brukt. Dette er Visma Inschool, Teams og Zoom.

Visma InSchool benytter hele skolen som verktøy for plan for forelesning, karakterer, meldinger etc. Teams er en del av office365 pakken som også hele skolen benytter. 

Det betyr at det eneste verktøyet som er forskjellig, er Zoom. I disse korona-tider er det også slik at alle ordinære studenter bruker Zoom for undervisning. 

Blir det riktig at nettstudenter skal ha en merkostnad på 5000 pr semester, for noe som også "vanlige" studenter har/får? 

Før jeg søkte om studieplassen synes jeg det var greit nok, inntil jeg så hvilken programvare det var snakk om, i tillegg til skolen inkompetente måte å bruke programvaren på. Ingenting er standardisert, så informasjonen flyter fritt i alle kanaler og ingen har kontroll på tema for forelesninger eller hvilke oppgaver som hører til. Det eneste man har noenlunde kontroll på er obligatoriske oppgaver som blir tildelt via Teams sin funksjon for dette.

Jeg kommer nok uansett til å betale denne semesteravgiften, men føler kanskje det er riktig å stille spørsmålet videre til skolen om dette.

Hva tenker forumet? Er jeg urimelig når jeg mener at nettstudentene ikke skal betale et særutlegg som andre studenter slipper, selv om de har den samme digitale undervisningen i korona tider? 

Anonymous poster hash: 4b666...a76

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4b666...a76

Såvidt jeg kan se på lovdata kan det se ut som det ikke er lov?

Forskrift om studentsamskipnader §15

Sitat

Semesteravgiften er en lovpålagt avgift hvis formål er å dekke utgifter som knytter seg til studentenes velferdsbehov ved det enkelte lærested.

Semesteravgift skal betales til den studentsamskipnad utdanningsinstitusjonen er knyttet til, hvis ikke annet følger av § 18. Studenter som er tatt opp til studier ved flere utdanningsinstitusjoner skal betale til studentsamskipnaden ved den utdanningsinstitusjonen hvor flest studiepoeng avlegges.

Semesteravgiften innkreves så tidlig som mulig i semesteret, og innkreves normalt for ett semester om gangen.

Alle studenter ved en studentsamskipnad skal betale den samme semesteravgiften.

 

Anonymous poster hash: 4b666...a76

Lenke til kommentar

Forskrift om studentsamskipnader forbyr ikke betalingsplikt for utdanning. Universitets- og høyskoleloven § 7-1 forbyr dette, men bare for statlige universiteter og høyskoler og bare for "ordinære utdanninger som fører frem til en grad eller yrkesutdanning". 

Fagskoler kan etter fagskoleloven § 29 "kreve egenbetaling fra studenter bare når det ikke ved tildeling av offentlige tilskudd er forutsatt at utdanningen skal være gratis". Så for å finne ut om dette er lovlig, må du lese tilskuddsbrevet. Men jeg tviler på at fagskolen ville tatt betalt i strid med disse reglene. Og forskriften om fagskolen i viken forutsetter at det kan kreves særutlegg. (Den gir ikke eksplisitt grunnlag til det, men den sier at aksept av studieplass medfører betalingsplikt). 

Har du valgt en utdanning som i utgangspunktet koster penger, og noen andre har valgt en utdanning som i utgangspunktet er gratis, og skolen så gjør tilbudene like til ulempe for de som får utdanningen gratis, så kan dette virke urettferdig. Men det er nok ikke ulovlig.

Det ville virke urettferdig for de studentene som i utgangspunktet skulle få utdanningen gratis om de måtte betale, og skolen har ikke råd til å gi utdanningen gratis til de som i utgangspunktet måtte betale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
raab skrev (16 minutter siden):

En høyskole/universitet kunne ikke innført et slikt tillegg underveis i et studium helt uten videre, men UH-loven gjelder ikke fagskoler så er redd for at de kan med rette kan gjøre dette. 

Heller ikke fagskoler kan innføre egenbetaling underveis i et studium helt uten videre, men det er vel heller ikke det som har skjedd her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4b666...a76

Er innforstått med at jeg godtok vilkårene før jeg begynte på studiet. Synes likevel det er noe som skurrer her. 

Fagskolen i Viken har flere studiesteder. Særutlegget for nettstudenter varierer her fra 5000/semester til 5000/år.

Det er nå tredje semesteret hvor alle har digital undervisning og det er da en kostnad på 15000 som nettstudenter må ta, men ikke ordinære studenter. Ved andre studiesteder på samme fagskole er kostnaden halvparten. 

I tillegg gjorde skolen en endring i programvaren som ble brukt, som i realiteten har blitt en stor fiasko. Det var ikke denne programvaren som lå i kortene når jeg sa ja til plassen. 

Men som sagt ønsker jeg bare å høre andres meninger om dette. Dersom det er jeg som tar feil, så er det også helt greit. 

Anonymous poster hash: 4b666...a76

Lenke til kommentar
Gjest 4b666...a76
Herr Brun skrev (7 timer siden):

Forskrift om studentsamskipnader forbyr ikke betalingsplikt for utdanning. Universitets- og høyskoleloven § 7-1 forbyr dette, men bare for statlige universiteter og høyskoler og bare for "ordinære utdanninger som fører frem til en grad eller yrkesutdanning". 

Fagskoler kan etter fagskoleloven § 29 "kreve egenbetaling fra studenter bare når det ikke ved tildeling av offentlige tilskudd er forutsatt at utdanningen skal være gratis". Så for å finne ut om dette er lovlig, må du lese tilskuddsbrevet. Men jeg tviler på at fagskolen ville tatt betalt i strid med disse reglene. Og forskriften om fagskolen i viken forutsetter at det kan kreves særutlegg. (Den gir ikke eksplisitt grunnlag til det, men den sier at aksept av studieplass medfører betalingsplikt). 

Har du valgt en utdanning som i utgangspunktet koster penger, og noen andre har valgt en utdanning som i utgangspunktet er gratis, og skolen så gjør tilbudene like til ulempe for de som får utdanningen gratis, så kan dette virke urettferdig. Men det er nok ikke ulovlig.

Det ville virke urettferdig for de studentene som i utgangspunktet skulle få utdanningen gratis om de måtte betale, og skolen har ikke råd til å gi utdanningen gratis til de som i utgangspunktet måtte betale. 

Dette var interessant informasjon. Ser dog ut som at mesteparten som står der gjelder private fagskoler. Hva gjelder da for offentlige fagskoler? 

Anonymous poster hash: 4b666...a76

Lenke til kommentar

 

Gjest 4b666...a76 skrev (2 timer siden):

Dette var interessant informasjon. Ser dog ut som at mesteparten som står der gjelder private fagskoler. Hva gjelder da for offentlige fagskoler? 

Anonymous poster hash: 4b666...a76

Loven gjelder både offentlige og private fagskoler. Det jeg siterer fra § 29 gjelder alle fagskoler. I de delene av bestemmelsen som bare gjelder private står det "private fagskoler ...". I annet ledd står det bare "Fagskoler ...". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...