Gå til innhold

Nå kan det bli ulovlig å bygge boliger som ikke er klargjort for lading av elbiler


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, Rune_says said:

Ja, "unntaket" du nevner er jo ganske vesentlig da.  Hvis man ikke har elbil så blir det ikke videre rettferdig å betale for utbygging, administrasjon og vedlikehold av en infrastruktur man ikke bruker.   Videre må man (når styret drifter det) gjerne betale laderen med 20K engangssum istedenfor 500/mnd rentefritt.  Dvs gunstigere og mer rettferdig for alle andre enn navlebeskuende elbileiere. Og ikke minst gunstigere om man beregner å bo mindre enn 4 år et sted. (Verdiøkning er et argument som ble brukt, men det ble ingen verdiøkning ift området ellers var min erfaring når jeg solgte sist vår.  Fortsatt beliggenhet som trumfer alt annet.)

Det blir uansett ofte uforutsette utgifter når amatører som Styret skal drifte elbil-anlegget. (Styret der jeg bodde sist la ned en Wordpress-basert hjemmeside fordi de ikke hadde kompetanse til å vedlikeholde den!  Vi snakker altså websider som er hårfint vanskeligere enn Word å publisere på...)  F.eks. vil man ikke få til automatisert fakturering av forbrukt strøm uten en eller annen form for app/driftstjeneste (som også betinger et abonnement) og/eller at Styret beregner seg mer betalt for den ekstra jobben med manuell oppfølging.  Dette er skjulte kostnader men allikevel nok til å utfordre din påstand om at det blir billigere. (Styret der jeg bodde sist økte sitt eget honorar med tilsvarende 70 kr/mnd +150 ekstra i felleskostnader for låneopptak = 220,-/mnd ekstra selv om man ikke bruker lading - ikke spesielt rettferdig det vil jeg hevde...)   

Har du noen detaljerte tall å vise til?

 

Vel, om du ikke har barn så er lekestativ og lekeplass ganske undødvendig. Du er uansett tvunget til å betale for dette fordi du bor i et boretslag. Finnes masse slike eksempler. El bil lading er bare en av disse. 

Er du ikke fornøyd så flytter man.. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (55 minutter siden):

Ja, "unntaket" du nevner er jo ganske vesentlig da.  Hvis man ikke har elbil så blir det ikke videre rettferdig å betale for utbygging, administrasjon og vedlikehold av en infrastruktur man ikke bruker.   Videre må man (når styret drifter det) gjerne betale laderen med 20K engangssum istedenfor 500/mnd rentefritt.  Dvs gunstigere og mer rettferdig for alle andre enn navlebeskuende elbileiere. Og ikke minst gunstigere om man beregner å bo mindre enn 4 år et sted. (Verdiøkning er et argument som ble brukt, men det ble ingen verdiøkning ift området ellers var min erfaring når jeg solgte sist vår.  Fortsatt beliggenhet som trumfer alt annet.)

Dessverre så viser det seg igjen og igjen at så lenge utsikta er fin og veggane er kvitmalt så er det svært få som er villige til å betale meir høgare teknisk standard. Litt på samme måte som at ein fråråder å pusse opp bad eller kjøkken før salg ettersom folk flest ikkje er villige til å betale tilsvarande mykje meir for bustaden.

Når det gjeld kostnadsfordeling så er vi nok tilbake på samme måte som burettslaga holdt på før då kabel-tv og telefon var inkludert i fellesutgiftene utan muligheit for individuell tilpassing etter behov. No når dei fleste burettslag endeleg har fått frigjort seg frå gamle avtalar slik at ein slepp å betale i dyre dommar for ein fasttelefon som ikkje blir brukt så innfører ein no på nytt ein kollektiv utgiftspost som dei som bur i burettslag ikkje slepp unna.

Eg reknar med at terskelen for å kjøpe seg ein billig elbil blir lavare når du likevel må betale for infrastrukturen for lading. Og det kan være miljøvennlig det om du bytter ut dieselbilen til ein elbil, men det er ikkje miljøvenleg i det heile tatt om du skaffer deg bil sjølv om du ikkje har behov for bil, heller ikkje om det er elbil du kjøper.
Det aller mest miljøvennlige er fortsatt å ikkje ha bil om du kan unngå det.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 timer siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor mange sameier og borettslag tar kostnadene med elbil-ladere på egen kappe og tar opp lån som fordeles via felleskostnadene (*)

Oppgradering av infrastruktur og for lading på gjesteparkering, i garasjeanlegg osv kan leveres gratis for sameiet/borettslaget og samtidig gi en rettferdig fordeling der de som bruker lading finansierer dette via et KWh påslag.  Samtidig får de fordelen av å kunne kjøpe lader fordelt rentefritt over mange mnd istedenfor å måtte cashe ut 10-20K på en gang. Videre får styret fordelen av at all administrasjon og vedlikehold blir håndtert av profesjonell partner.

Fordi slike leieløsninger er svært dyre i drift for brukerne. Strømprisen blir ofte så høy at det for folk med ladbare hybrider ikke vil lønne seg å lade i det hele tatt men heller kjøre på bensin hele tiden. Da er jo mye av vitsen borte. Dessuten senker slike løsninger verdien på leilighetene. Om jeg skal kjøpe leilighet, har elbil og kan velge mellom en der strømmen koster 1,50 pr. kWh og en der den koster 5,- pr. kWh, hvilken velger jeg da å by på tror du?

Aktørene som leverer slike løsninger gjør det utelukkende for å tjene mye penger. Ladeløsninger hjemme hos folk bør ikke være inntektskilde for store aktører men noe som leveres til så nær selvkost som mulig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Vel, om du ikke har barn så er lekestativ og lekeplass ganske undødvendig. Du er uansett tvunget til å betale for dette fordi du bor i et boretslag. Finnes masse slike eksempler. El bil lading er bare en av disse. 

Er du ikke fornøyd så flytter man.. 

Så dui har ingen konkrete eksempler på at det koster mer? 

Lekeplasser kommer ferdig med nye byggefelt, ingen ekstra utgift det - så dårlig eksempel.

Jepp, jeg flyttet, men kjipt at korrupt styreleder skal ødelegge for bo- og bruksinteresse (ikke utelukkende pga elbilladiing, men andre forhold også)

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

Fordi slike leieløsninger er svært dyre i drift for brukerne. Strømprisen blir ofte så høy at det for folk med ladbare hybrider ikke vil lønne seg å lade i det hele tatt men heller kjøre på bensin hele tiden. Da er jo mye av vitsen borte. Dessuten senker slike løsninger verdien på leilighetene. Om jeg skal kjøpe leilighet, har elbil og kan velge mellom en der strømmen koster 1,50 pr. kWh og en der den koster 5,- pr. kWh, hvilken velger jeg da å by på tror du?

Aktørene som leverer slike løsninger gjør det utelukkende for å tjene mye penger. Ladeløsninger hjemme hos folk bør ikke være inntektskilde for store aktører men noe som leveres til så nær selvkost som mulig. 

Hmm, og hvor har du slike ville priser fra?   5 kr påslag  per KWh er jo ren skremselspropaganda og ikke fakta. Det jeg har sett er et KWh påslag på spotprisen på f.eks. 30 øre/KWh - da de som står bak disse tilbyderne ofte er kraftselskap som har svært langsiktig horisont.   Så de trenger ikke ta så mye påslag. 

F.eks. http://karihaugen.no/karihaugen-brl-flyer-for-beboere-lading-pdf?attach=0

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Fordi slike leieløsninger er svært dyre i drift for brukerne. Strømprisen blir ofte så høy at det for folk med ladbare hybrider ikke vil lønne seg å lade i det hele tatt men heller kjøre på bensin hele tiden. Da er jo mye av vitsen borte. Dessuten senker slike løsninger verdien på leilighetene. Om jeg skal kjøpe leilighet, har elbil og kan velge mellom en der strømmen koster 1,50 pr. kWh og en der den koster 5,- pr. kWh, hvilken velger jeg da å by på tror du?

Aktørene som leverer slike løsninger gjør det utelukkende for å tjene mye penger. Ladeløsninger hjemme hos folk bør ikke være inntektskilde for store aktører men noe som leveres til så nær selvkost som mulig. 

Kan du komme med ett eneste eksempel der en ladeløsning koster 5 kr/kwt? Det er jo hurtigladepriser. Ingen ladeleverandører, som ønsker seg brukere, vil ta en slik pris.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (19 timer siden):

Hvorfor skal ditt gamle hus stige i verdi om det mangler noe alle nye hus kommer til å få.
Elbilandelen skal opp her i landet og da blir kjøpergruppen som er på husjakt uten lademuligheter mindre som igjen potensielt gjøre huset ditt mindre verdt om det ikke har lademuligheter.

Ikke bare pga elbil lader. Jeg kjenner flere som skyr unna hus etter 2010 og spesielt etter 2017 med alle dumme krav det kommer med. 

Bare det at et bolighus skal måtte ha et avansert ventilasjonsanlegg er helt borti natta og det er ofte problemer med disse. Helt latterlig at husene ikke skal få lov til å puste. Er så tett at man må åpne et vindu for å fyre opp i ovnen. Latterlig. 

Lenke til kommentar

Det er ikke til å komme unna at leie av infrastruktur er dyrere enn kjøp. Slik er det bare.

Tross alt skal leverandøren som leier deg utstyret først ta innkjøp og installasjon på egen kappe, for så å leie det ut i x antall år før de går i pluss. 

Leie vs eie svarer seg aldri i det lange løp. Uansett om vi snakker om biler, båter, hus, WiFi-routere eller ladeutstyr til bil.

Men selv om det beviselig vil koste mer, trenger det ikke alltid være en dårlig ide. Kanskje borettslaget ikke har innsikt og kunnskap nok til å skaffe via elektriker? Kanskje har de ikke råd til stor engangsutbetaling? 

Uansett synd at de kommersielle leie-mulighetene p.t koster skjorta. Det er absolutt rom for konkurranse for lavprisaktører her!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

Så dui har ingen konkrete eksempler på at det koster mer? 

Lekeplasser kommer ferdig med nye byggefelt, ingen ekstra utgift det - så dårlig eksempel.

Jepp, jeg flyttet, men kjipt at korrupt styreleder skal ødelegge for bo- og bruksinteresse (ikke utelukkende pga elbilladiing, men andre forhold også)

Vel, om ladeplasser kommer med nye boretslag, så er det jo heller ingen ekstra kostnad med det, eller?

Selvsagt koster alle krav penger, som betales av kjøperne uansett om det er lekestativer, heis, ladeplasser i garasjeannlegget/på parkeringsplassen, eller solceller på taket.

Heis og lekeplasser er utgifter man gledelig tar på seg, om man ikke har barn eller skal bo i første etasje. Dette får man ikke valgt bort. Ladeplasser og solcellepaneler har til nå vært valgfritt, koster fellesskapet endel midler i anskaffelse, men er med på å redusere den enkeltes kostnader med mindre man priser seg ut eller gjør dårlige beslutninger initielt.

Klart, har man ikke tilgang til parkeringsplass og lading, så føler man det like urettferdig som de i første etasje føler det å betale for heis i bygget. Men dette er faktisk en kostnad man må regne med når man bosetter seg i et borettslaget. Fordelingen baserer seg som alltid på hvor mange m2 man eier

Og nå blir det og krav til å tilby lading også i eksisterende borettslag dersom noen ønsker dette. På samme måte som det kom krav om å skifte ut fyringsanlegg basert på olje, gass, kull og/eller koks. Etterhvert kan de komme krav om utbygging av solcelleanlegg eller andre tiltak som skal være til gode for miljø og klima.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Rune_says said:

Så dui har ingen konkrete eksempler på at det koster mer? 

Lekeplasser kommer ferdig med nye byggefelt, ingen ekstra utgift det - så dårlig eksempel.

Jepp, jeg flyttet, men kjipt at korrupt styreleder skal ødelegge for bo- og bruksinteresse (ikke utelukkende pga elbilladiing, men andre forhold også)

Det virker som enebolig langt fra naboer passer deg best.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

..

Ladeplasser og solcellepaneler har til nå vært valgfritt, koster fellesskapet endel midler i anskaffelse, men er med på å redusere den enkeltes kostnader med mindre man priser seg ut eller gjør dårlige beslutninger initielt.

...

Og nå blir det og krav til å tilby lading også i eksisterende borettslag dersom noen ønsker dette. På samme måte som det kom krav om å skifte ut fyringsanlegg basert på olje, gass, kull og/eller koks. Etterhvert kan de komme krav om utbygging av solcelleanlegg eller andre tiltak som skal være til gode for miljø og klima.

Men her blandes jo kortene litt.  Det store spørsmålet er jo hvorfor borettslaget skal ta investeringen når det finnes tilbydere som ordner hele løsningen gratis for borettslaget/sameiet.  Her må en skille på personlig økonomi og borettslagets/sameiets økonomi.

Se på borettslaget/sameiet som et selskap. Hvorfor skal selskapet ta opp lån for løsninger det kan få gratis?

Når i tillegg en profesjonell aktør klarer å tilby en slik løsning med kun et lite KWh-tillegg så mener jeg det blir direkte smålig å velte kostnadene over på alle beboerne.

Det blir sannsynligvis også dårligere drift/hjelp i akutte situasjoner fordi styret veksler medlemmer og det er høyst varierende - ofte mangelfull kompetanse og interesse for tjenesteyting vs beboerne.  Send epost til styret og få svar om 1-3 mnd etter neste styremøte -  det var ca praksis der jeg bodde tidligere.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (49 minutter siden):

Det virker som enebolig langt fra naboer passer deg best.

Det virker som om du ikke har noen konkrete kostnadseksempler, og derfor begynner å bli ganske usaklig.  Jeg derimot har vist at mot et lite KWh påslag (type 30 øre/KWh) så kan borettslaget/sameiet få infrastruktur og drifting gratis og med ganske rimelig pris for de som bruker tjenesten.

I tillegg slipper en da selv å stå med skjegget i postkassa om laderen til 20K skulle feile... noe som er enebolig-varianten

F.eks. 399,- rentefri nedbetaling pr mnd av en lader til 20K er jo gunstig for de fleste, et godt tilbud til beboere og senker terskelen slik at flere kan gå for hybrid eller elbil.   

P.S. Godt fornøyd med styret der jeg bor nå, pluss et par andre steder jeg har bodd.  Forrige sted var atypisk men demonstrerte til fulle at det er mye mangelfull kompetanse.  Er det da lurt at en nøkkelperson i styret har hele ansvaret for drifting, kontra en profesjonell aktør?

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (33 minutter siden):

Men her blandes jo kortene litt.  Det store spørsmålet er jo hvorfor borettslaget skal ta investeringen når det finnes tilbydere som ordner hele løsningen gratis for borettslaget/sameiet.  Her må en skille på personlig økonomi og borettslagets/sameiets økonomi.

Se på borettslaget/sameiet som et selskap. Hvorfor skal selskapet ta opp lån for løsninger det kan få gratis?

Når i tillegg en profesjonell aktør klarer å tilby en slik løsning med kun et lite KWh-tillegg så mener jeg det blir direkte smålig å velte kostnadene over på alle beboerne.

Det blir sannsynligvis også dårligere drift/hjelp i akutte situasjoner fordi styret veksler medlemmer og det er høyst varierende - ofte mangelfull kompetanse og interesse for tjenesteyting vs beboerne.  Send epost til styret og få svar om 1-3 mnd etter neste styremøte -  det var ca praksis der jeg bodde tidligere.

Tror du har missforstått kraftig hva et borettslag er for noe, og formålet til borettslaget. Nå er ikke et borettslag et privateid AS som skal tjene penger på beboerne, men er mer som "fagforeningen" eller "idrettslaget", hvor beboerne er førsteprioritet. Det er tross alt beboerne som i bunn og grunn eier borettslaget. Da bør og utbygger, om de ikke vil gjøre det frivillig, "motiveres" til å lage en løsning som beboerne ønsker. 

Styret skal alltid søke å finne den totalt beste løsningen for beboerne. Slik det er med disse tilbudene du snakker om, så viser det seg svært ofte at det betyr lønner seg mer at borettslaget selv tar eierskap over løsningen, så fremt de gjør en god jobb. Det er uansett beboerne via generalforsamlingen som skal godkjenne løsningen, om den kommer i ettertid.

Det er liten tvil om at disse selskapene som tilbyr "gratis" infrastruktur, tar seg mer enn godt betalt for løsningen i form av prising av ladingen, og gjerne også tar en saftig, initiell kostnad ved etablering av lader per plass. Og ikke minst tar de gjerne svindyre gebyr for å bytte navn på regninga når leiligheten får ny eier, til tross for at boksen er betalt av forrige eier.

Endret av Snowleopard
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Det er liten tvil om at disse selskapene som tilbyr "gratis" infrastruktur, tar seg mer enn godt betalt for løsningen i form av prising av ladingen, og gjerne også tar en saftig, initiell kostnad ved etablering av lader per plass. Og ikke minst tar de gjerne svindyre gebyr for å bytte navn på regninga når leiligheten får ny eier, til tross for at boksen er betalt av forrige eier.

Nå er jeg best kjent med sameie, men det er i prinsippet samme lovverk. 

Det refereres stadig til at de som tilbyr infrastruktur som del av pakken er "svindyre", "tar seg mer enn godt betalt for løsningen" - uten at jeg har fått noen konkrete eksempler.  5kr/KWh påslag som ble nevnt over er nettopp den villedende type info som florerer. Det konkrete eksempelet jeg fant viser 30 øre/KWh påslag på spotpris pluss noen mindre kostnader for ladebrikke etc...(fellesparkering eksempel)

Husk at man slipper lån, rentekostnader, vedlikeholdskostnader, driftskostnader og at styret bevilger seg dobbelt honorar eller timehonorar fra "felleskassa" til borettslaget/sameiet.  "Bukken og havresekken" blir fort dyrere og mindre transparent om styremedlemmer bevilger seg mer... (igjen en erfaring farget av forrige sameie)

Prismodellene er åpne for diskusjon vs tilbydere.  Man kan velge å ta alt som KWh påslag eller ha en kombinasjon av andre prismekanismer. (Selv når borettslaget/sameiet tar hele investeringen selv, blir det ofte månedlig fastpris i tillegg for fakturering etter forbruk etc.)  Dvs det er jo opp til Styret på vegne av beboerne å forhandle seg fram til en god avtale som blir vinn-vinn for alle parter.  

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Rune_says said:

Det virker som om du ikke har noen konkrete kostnadseksempler, og derfor begynner å bli ganske usaklig.  Jeg derimot har vist at mot et lite KWh påslag (type 30 øre/KWh) så kan borettslaget/sameiet få infrastruktur og drifting gratis og med ganske rimelig pris for de som bruker tjenesten.

I tillegg slipper en da selv å stå med skjegget i postkassa om laderen til 20K skulle feile... noe som er enebolig-varianten

F.eks. 399,- rentefri nedbetaling pr mnd av en lader til 20K er jo gunstig for de fleste, et godt tilbud til beboere og senker terskelen slik at flere kan gå for hybrid eller elbil.   

P.S. Godt fornøyd med styret der jeg bor nå, pluss et par andre steder jeg har bodd.  Forrige sted var atypisk men demonstrerte til fulle at det er mye mangelfull kompetanse.  Er det da lurt at en nøkkelperson i styret har hele ansvaret for drifting, kontra en profesjonell aktør?

Det virker som du ikke helt forstår at jeg ikke bryr meg om dette.
 

Bortsett fra å virke som en levende reklameplakat for div ladepunktoperatører så må jeg gi deg honnør for din stå-på-vilje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (8 minutter siden):

Nå er jeg best kjent med sameie, men det er i prinsippet samme lovverk. 

Det refereres stadig til at de som tilbyr infrastruktur som del av pakken er "svindyre", "tar seg mer enn godt betalt for løsningen" - uten at jeg har fått noen konkrete eksempler.  5kr/KWh påslag som ble nevnt over er nettopp den villedende type info som florerer. Det konkrete eksempelet jeg fant viser 30 øre/KWh påslag på spotpris pluss noen mindre kostnader for ladebrikke etc...(fellesparkering eksempel)

Husk at man slipper lån, rentekostnader, vedlikeholdskostnader, driftskostnader og at styret bevilger seg dobbelt honorar eller timehonorar fra "felleskassa" til borettslaget/sameiet.  "Bukken og havresekken" blir fort dyrere og mindre transparent om styremedlemmer bevilger seg mer... (igjen en erfaring farget av forrige sameie)

Prismodellene er åpne for diskusjon vs tilbydere.  Man kan velge å ta alt som KWh påslag eller ha en kombinasjon av andre prismekanismer. (Selv når borettslaget/sameiet tar hele investeringen selv, blir det ofte månedlig fastpris i tillegg for fakturering etter forbruk etc.)  Dvs det er jo opp til Styret på vegne av beboerne å forhandle seg fram til en god avtale som blir vinn-vinn for alle parter.  

Det er ikke alle som er like ille, men når "gratis" dukker opp som argumentasjon, så bør man få på varsellysene. Ohmnia sin løsning slaktes på elbilforum, og er den leverandøren som peker seg ut som værst.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51124.0

Kompis av meg bor et sted der de har en løsning der borettslaget som er et borettslag som får hjelp av Obos, der beboere betaler ca 25 K for installering på plassen sin, og så trekkes en fast sum per måned på mellom 250-350 kr per måned (husker ikke nøyaktig).

Selv bor jeg i et borettslag der vi har garasjeanlegg med "personlige" ladere, samt 12 delte ladere (22 kW) utendørs der de fleste parkeringsplassene befinner seg (ikke faste plasser, men førstemann til mølla). Jeg lader på en av de delte, og betaler 2,50 per kWh, og ingen investeringskostnader. De som har personlig lader i garasje, må betale 5 000,- i oppstartsgebyr (samme for overtakelse ved boligkjøp), fast kostnad på 319,- kr per måned samt spotpris med 0,05 kr påslag per kWh.

Synes ikke vi har noen billig løsning, men den er definitivt ikke en versting i markedet. Elbilforum.no har eksempler på flere "stygge" avtaler, og andre som virker veldig gunstig. Men klart, noen borettslag er små, andre er store. Og det er mange anlegg som er satt opp med relativt kort horisont, og med det mener jeg at de er satt opp uten å tenke på at vi skal over på en "all electric"- hverdag om 5 -10 - 15 års tid, og antall beboere med elbil vil øke raskt på få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Det er ikke alle som er like ille, men når "gratis" dukker opp som argumentasjon, så bør man få på varsellysene. Ohmnia sin løsning slaktes på elbilforum, og er den leverandøren som peker seg ut som værst.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51124.0

Kompis av meg bor et sted der de har en løsning der borettslaget som er et borettslag som får hjelp av Obos, der beboere betaler ca 25 K for installering på plassen sin, og så trekkes en fast sum per måned på mellom 250-350 kr per måned (husker ikke nøyaktig).

Selv bor jeg i et borettslag der vi har garasjeanlegg med "personlige" ladere, samt 12 delte ladere (22 kW) utendørs der de fleste parkeringsplassene befinner seg (ikke faste plasser, men førstemann til mølla). Jeg lader på en av de delte, og betaler 2,50 per kWh, og ingen investeringskostnader. De som har personlig lader i garasje, må betale 5 000,- i oppstartsgebyr (samme for overtakelse ved boligkjøp), fast kostnad på 319,- kr per måned samt spotpris med 0,05 kr påslag per kWh.

Synes ikke vi har noen billig løsning, men den er definitivt ikke en versting i markedet. Elbilforum.no har eksempler på flere "stygge" avtaler, og andre som virker veldig gunstig. Men klart, noen borettslag er små, andre er store. Og det er mange anlegg som er satt opp med relativt kort horisont, og med det mener jeg at de er satt opp uten å tenke på at vi skal over på en "all electric"- hverdag om 5 -10 - 15 års tid, og antall beboere med elbil vil øke raskt på få år.

Gratis var for sameiet/borettslaget og ikke den enkelte. Det er poengtert.  Infrastruktur og drifting koster.  Men videre også at det finnes tilbydere som ikke tar allverdens påslag.   (Som du selv nevner).

Samtidig er det helt opp til borettslaget om de vil legge på en fortjeneste for å tjene penger på f.eks. utendørs fellesparkering.  Prisen på 2,50 pr KWh kan du sannsynligvis takke ditt eget borettslag for.  Tipper de har satt prisen med vilje litt høyt for å sikre sirkulasjon på plassene.

Faste kostnader per måned bør unngås så langt mulig.  Om man bruker 1000 KWh per måned er man forsåvidt på ca 35 øre påslag pr KWh, men som Nabobil påpeker så står den gjennomsnittlige bil 96% av tiden bare parkert (og det var før Corona)

Ellers også enig i at det er mange "klatte"-løsninger og kort tidshorisont.

Men på annen side når elbilene om noen år har 100 mil rekkevidde som kan lades på 15 min - så vil jo behovet for hjemmelading minske.  Det ligger også i den lange tidshorisonten.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (21 minutter siden):

Men på annen side når elbilene om noen år har 100 mil rekkevidde som kan lades på 15 min - så vil jo behovet for hjemmelading minske.  Det ligger også i den lange tidshorisonten.

Det er i såfall langt opp og fram til. Tvertimot så mener mange bilprodusenter at folk flest greier seg godt med kort-rekkevidde-biler i det daglige, og det stemmer nok. Med dagens batteriteknologi så blir det nok mest store dyre biler som får så lang rekkevidde.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 timer siden):

Det virker som du ikke helt forstår at jeg ikke bryr meg om dette.
 

Bortsett fra å virke som en levende reklameplakat for div ladepunktoperatører så må jeg gi deg honnør for din stå-på-vilje. 

Ikke reklameplakat, men motvekt til usaklig info om 5kr/KWh - det er slik info som jeg tror er medvirkende til at styremedlemmer gjør dårlige valg...  (les: velger dyre løsninger, ikke orienterer seg nok i markedet, ikke lytter til faglige innspill fra beboere).

Et grunnleggende problem i Norge er fravær av konkurranse grunnet dårlig med prisoversikter, bransje-samarbeid og lite transparens.

Vi ser det på strømavtaler for forbrukere (jeg fikk avtale uten fastpris hos Fjordkraft, flyttet og ble satt på avtale med fastpris som ikke er lønnsom gitt mitt lave forbruk, ringte Fjordkraft og fikk igjen uten fastpris mens han på kundeservice i andre enden kommentere "oi, det var en god avtale")

Vi ser det på kabel-TV der prisene varierer +/- 20 kr mellom tilbyderne og prisene øker 10% pr år (mer enn konsumprisindeks) og eventyrlig god fortjeneste pga monopol-tilstander.

Vi ser det på bilforsikring - der prisoversikten er dårlig og vi i prinsippet betaler dobbelt pris av hva det burde vært.  Kun en kort periode var det et selskap på det norske markedet som tok fastpris = halvparten av det jeg betaler nå med 75% bonus.  Dette selskapet ble kjøpt opp av Tryg som sporenstreks økte prisene til norsk bransjestandard...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Det er i såfall langt opp og fram til. Tvertimot så mener mange bilprodusenter at folk flest greier seg godt med kort-rekkevidde-biler i det daglige, og det stemmer nok. Med dagens batteriteknologi så blir det nok mest store dyre biler som får så lang rekkevidde.

Jeg har troen på "breaktrhough" teknologi.

Før el-trikkene kom i Oslo ble det regnet mange år frem i tid  og lagt planer ift hvor mye hestebæsj det ville bli i gatene... men mulig MDG vil tilbake dit :)

https://www.aftenposten.no/oslo/i/GrPm/i-1875-gikk-oslos-sporvogner-paa-hoey

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...