Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Focus II 2008 (sedan)


Macadole

Anbefalte innlegg

Hei, eier en Ford Focus mk2 2008 sedan. Den har vært et par ganger på verkstedet nylig og fått nytt batteri og fikset et tett drivstoff filter. Etter det så har den kjørt helt fint uten noe problemer, men nå nylig så var det veldig kaldt ute som det har vært èn uke eller to så var batteriet tomt. Bilen startet i et par minutter helt til kjørelysene skrudde seg av og på instrumentlysene skrudde seg av. Fant ut at batteriet på bilen sto på 11,25 volt (tomt). Jeg ladet batteriet opp til 12,8 volt og lot den stå over natten. Når jeg skulle skru på bilen igjen neste morgen så skrudde ABS- og Antiskrens varsellyset seg på når jeg prøvde å spyle front ruta med spyler væske. Rattet hadde også låst seg. Vehicle power steering malfunction sto det. Noen som har noe peiling eller erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Habla Møberg said:

Sjekk ladingen grundig. Servoen på disse er elektrohydraulisk og krever relativt mye og stabil strøm for å fungere. Har du ikke god lading vil servoen heller ikke fungere.

Jeg skal ta en grundig sjekk på batteriet idag, se om det er noe som tar strøm selvom bilen er av. Fant en fin video som viser hvordan man gjør akkurat dette. Da mistenker jeg at det er problemer med batteriet og det er billig og lett å fikse selv.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Habla Møberg said:

Jeg snakker om ladingen, ikke batteriet. Dvs, sjekk selvsagt batteriet også, men du må sjekke ladespenning. Å bare bytte batteri kan være penger ut vinduet.

Så du tenker det kan være dynamoen som er kaputt? Kan sjekke hva ladespenningen er på bilen når den står på for å feilsøke problemet. Jeg mistenker at det er en parasit enhet som tapper batteriet, instalerte nylig en DAB radio med bluetooth. Kan være porblemet det. Nå har jeg ihvertfall et par ting å feilsøke for å finne ut hva som er galt.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Vil ikke spekulere i hva som kan være feil, for her er feilkildene mange. Korroderte koblinger, utslitt dynamo, slitent batteri, kabler... Om den trekker strøm når du ikke bruker den så er det en kjent svakhet på disse at det er selve tenningslåsen. Uten å utelukke andre feilkilder, som feks den nyinstallerte stereoen din 🙂

Men som sagt. Bilen har elektrohydraulisk styring, og den krever mye og jevn strøm. Sjekk og kabler/kontakter til selve servoen. Som er plassert under høyre hovedlykt, adkomst fra høyre hjulbrønn og underfra.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Habla Møberg said:

Vil ikke spekulere i hva som kan være feil, for her er feilkildene mange. Korroderte koblinger, utslitt dynamo, slitent batteri, kabler... Om den trekker strøm når du ikke bruker den så er det en kjent svakhet på disse at det er selve tenningslåsen. Uten å utelukke andre feilkilder, som feks den nyinstallerte stereoen din 🙂

Men som sagt. Bilen har elektrohydraulisk styring, og den krever mye og jevn strøm. Sjekk og kabler/kontakter til selve servoen. Som er plassert under høyre hovedlykt, adkomst fra høyre hjulbrønn og underfra.

Ikke så lett å se på denne videoen, men spenningen på batteriet ligger under 12 volt mens motoren har et turtall på 2000. En mulig feilkilde kan være at batteriet har stått på lading lenge og er mest sannsynlig fult. Dynamoen og batteriet har vel en funksjon som hindrer lading av batteriet når det er fult slik at det ikke skal bli ødelagt. Jeg syntes det er litt mystisk at batteriet ligger på under 12 volt mens turtallet ligger på 2000 da. Her må vel dynamoen undersøkes eller byttes?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Habla Møberg said:

Ser ut som at du får null lading ja. Nå i kulden bør spenningen ligger over 13 når motor går, også på tomgang. Bare pass på at du ikke flater batteriet helt nå, bruk batterilader. Om dynamo er original er det vel ikke helt ulogisk at den gir seg nå etter 12-13 år.

Jeg har latt batteriet stå på en batterilader hver gang jeg har gått fra den slik at det ikke blir ødelagt. Jeg snakker med en kompis av meg nå som skal hjelpe meg å ta en titt på dynamoen og kanskje bytte den. Tipper dette løser problemet.

Tusen takk for hjelpe!

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Macadole said:

Batterilampen lyser i dashbordet forresten. Da kan det være en dårlig kontakt?

Batterilampa skal lyse når tenninga er på og motoren av. Når motoren har startet skal lampen slukke. Hvis den lyser med motoren i gang så lades ikke batteriet. Årsaken kan være mange ting. Umulig å si uten å undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, sedsberg said:

Batterilampa skal lyse når tenninga er på og motoren av. Når motoren har startet skal lampen slukke. Hvis den lyser med motoren i gang så lades ikke batteriet. Årsaken kan være mange ting. Umulig å si uten å undersøke nærmere.

Har søkt runst på internettet og funnet ut at en dårlig dynamo kan tomme batteriet på kort tid. Det er det som skjer med batteriet mitt, tømmes super fort med engang jeg tar av batteriladeren jeg har festet på. Ladesenningen går ikke over 12 volt engang. Jeg begynner å bli ganske sikker på at det er noe ugler i mosen med denne dynamoen, men om jeg må bytte hele eller om det er en dårlig kontakt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Macadole said:

Har søkt runst på internettet og funnet ut at en dårlig dynamo kan tomme batteriet på kort tid. Det er det som skjer med batteriet mitt, tømmes super fort med engang jeg tar av batteriladeren jeg har festet på. Ladesenningen går ikke over 12 volt engang. Jeg begynner å bli ganske sikker på at det er noe ugler i mosen med denne dynamoen, men om jeg må bytte hele eller om det er en dårlig kontakt vet jeg ikke.

Dårlig dynamo tømmer ikke batteriet raskt om bilen ikke er i gang.

Det som nok har skjedd er at du har kjørt lenge uten dynamo nå og batterier derfor også er ødelagt og klarer ikke å holde på spenningen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Joda, finnes vel noen scenario. Er ganske mye i en bil som kan tømme batteriet sånnsett. 

Men normalt sett vil kun alarm og slikt bruke strøm når bilen ikke er i bruk.

Eller feilkoblet stereo. Eller feil på tenningslåsen, som Focus fra denne tiden er plaget med. Eller.... Kan være så mye. Er derfor jeg ikke er opptatt av å konkludere for sterkt her. Er flere potensielle feilkilder i trådstarters oppsett. 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...