Gå til innhold

"Bo" I et annet land, 90 dager om gangen?


Toobig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel slik ganske mange gjør andre veien, til Norge fra nedover i Europa, kan ikke forestille meg at dette skal være noe problem.
Men det er vel sånn at dersom du ikke bor i Norge over en viss % av året over tid så kan medlemskapet til folketrygden fjernes?

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden

Sitat

Dersom du skal oppholde deg i utlandet i mer enn 12 måneder, mister du medlemskapet ditt i folketrygden.

Du mister også medlemskapet i folketrygden dersom du oppholder deg i utlandet i mer enn 6 måneder hvert år i 2 eller flere påfølgende år.

 

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Takker! Tenkte kanskje de begynte å lure om man reiste inn flere ganger på rad, men det er vel ikke noe forbud mot det I schengen området. Har jo hørt om noen som har blitt nektet innreise til Thailand etter tredje visa run .

Endret av Toobig
Lenke til kommentar

Jeg har vært mye i utlandet, i lenge perioder om gangen. Hovedregelen er at du skal være mer i Norge enn i utlandet, samlet sett - før du i teorien kan bli satt som utvandret. Det vil si 180 dager eller mer.

Dette blir ikke håndtert så voldsomt strengt, så fremt man har folkeregistret adresse i Norge. Jeg kjenner til folk som har vært bortreist i flere år uten noe som helst problem. Ungarn er som kjent i Schengen, så der kan du fritt reise rundt så mye du orker uten problem. Jeg har personlig tatt mye buss fra Polen til Ungarn, og det er sjelden at bussen stopper på grensa. Så det er litt hipp som happ hvor du er, selv om det formelt sett kanskje stemmer at det er maks 90 dager om gangen i hvert land. Men det er lite / ingen kontroll der. 

Det største problemer er vel reiseforsikring. Du kan kjøpe en reiseforsikring som gjelder for et halvt år om gangen, men det koster flesk. Har du europeisk helsekort fra Norge med deg på tur, får du helsehjelp uansett - de spør ikke hvor lenge du har vært i landet osv. 

Problemet er vel om du skal studere eller jobbe i Ungarn. Da trenger du visum. Men utenom det... naah.

Bare reis du. ^^ Så lenge du er folkeregistrert i Norge går det heeeeelt fint. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...