Gå til innhold

Proxmox til Hjemme-Server


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med Proxmox? Vurderer å bruke det til en hjemme server, men usikker på hvordan jeg skal sette det opp med hensyn på disker? Bør jeg separere OS/Boot, VM og Data, og hva slags filsystem og RAID løsning bør jeg gå for på de forskjellige (jeg tenker ihvertfall RAID-Z1 på data-diskene)? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du bør skrive litt mer om hva du ønsker å bruke serveren til og litt om hva du skal lagre, og hvilke disker du har til rådighet for å få best mulig svar. Jeg bruker Proxmox selv, men enn så lenge er datadiskene håndtert av en Ubuntu VM som eksponerer de over SMB. Hovedsaklig for å holde ansvarsområdet til Proxmox så snevert som mulig 🙂

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 1/15/2021 at 10:20 AM, hernil said:

Jeg tror du bør skrive litt mer om hva du ønsker å bruke serveren til og litt om hva du skal lagre, og hvilke disker du har til rådighet for å få best mulig svar. Jeg bruker Proxmox selv, men enn så lenge er datadiskene håndtert av en Ubuntu VM som eksponerer de over SMB. Hovedsaklig for å holde ansvarsområdet til Proxmox så snevert som mulig 🙂

Jeg har 4x8TB Seagate Exos 7E8 disker jeg i hovedsak skal bruke til filserver (dokumenter, bilder, etc) og media-server (filmer, musikk, streaming).

Når du sier at data-diskene er håndtert av VM maskinen og eksponerer dem over SMB, hva betyr det i praksis? Hva er forskjellen fra om de hadde vært håndtert av Proxmox og eksponert til VM maskinen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...