Gå til innhold

Overføring mellom privat og AS: RF-1086?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Opprettet for et par år siden et AS (holdingselskap) ifm. en planlagt investering. Det ble derimot ikke noe veldig av dette, så selskapet har i hovedsak ligget brakk. Jeg har derimot deltatt i flere aksjeemisjoner via type dealflow, folkeinvest etc. den senere tiden. Men siden jeg ikke har noen inntekter i firmaet har jeg derfor løst dette ved å overføre penger fra min private konto til selskapskontoen, for så å derifra kjøpe disse aksjene. 

Spørsmålet mitt er da om jeg må registrere noe sted at jeg overfører penger til eget AS. Burde dette vært ført som en kapitalforhøyelse eller et lån til selskapet? Årsaken til at jeg tar det opp nå er om dette er noe jeg burde ha oppdatert/informert om i Aksjonærregisteroppgaven (RF-1086)? Av gammel vane sendte jeg den inn uten endringer... Men om jeg har bommet her, så kan jeg sikkert få endret denne. 

 

Setter pris på tilbakemeldinger, ha en god søndag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sverre1969 skrev (5 timer siden):

Lån til selskapet skal ikke med i aksjonærregisteroppgave. Det er ikke egenkapital før det er formalisert slik i generalforsamling, og registrert i Brønnøysundregisteret.

Takk for svar. Men må det i det hele tatt føres som lån? Kunne jeg eventuelt tatt ut samme beløp som jeg har satt inn skattefritt? Jeg har på en måte ikke tjent penger før jeg tar ut en sum over det jeg har satt inn i selskapet. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Karlivar2123 said:

Takk for svar. Men må det i det hele tatt føres som lån? Kunne jeg eventuelt tatt ut samme beløp som jeg har satt inn skattefritt? Jeg har på en måte ikke tjent penger før jeg tar ut en sum over det jeg har satt inn i selskapet. 

Du fører det som lån. Du kan selvsagt betale tilbake et slikt lån skattefritt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...