Gå til innhold

Noen som har og anbefaleTannforsikring?


mimmimor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg undersøkte dette for noen år siden. Konkluderte med at det var unødvendig. 

Dette er felles for alle forsikringene, ut fra det jeg husker.
- Du må dokumentere at du ha plettfrie tenner (nullstatus) før du tegner forsikringen. 
- Du må gå til tannlegen for kontroll ca en gang i året (for ny nullstatus-dokumentasjon)
- Maks takhøyde for behandling ut fra hva slags forsikring du velger
- Dyrt

https://www.norsktannhelseforsikring.no/partner/nemi/
Den midterste pakken koster 2400 kr,- i året. Omtrent det samme det koster å forsikre en enebolig (!) i et år. Du får "kun" dekket inntil 20 000 kr, og du må i tillegg innhente dokumentasjonen som nevnt over. 

Leser du her:
https://minnemi.no/wp-content/uploads/2020/04/Dokumentasjonskrav-ved-skademelding.pdf

Ser du at du må blant annet oppgi hele din journal 2 eller 5 år tilbake i tid. Du får ikke dekket skade på tenner som allerede har vært skadet. 

Hvis du da har plettfrie tenner, og da går til kontroll en gang i året (som betingelsene tilsier) - så vil du avdekke mye før en skade eventuelt oppstår. I verste fall har du kanskje et hull eller to; men der er egenandelen uansett 750 kr,- Så det skal relativt mye til før en slik forsikring lønner seg.

En god reiseforsikring dekker også akutt tannlegehjelp ved f.eks. fall eller skader i tilknytning reiser (også i Norge). 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 10.1.2021 den 12.32):

Jeg undersøkte dette for noen år siden. Konkluderte med at det var unødvendig. 

Dette er felles for alle forsikringene, ut fra det jeg husker.
- Du må dokumentere at du ha plettfrie tenner (nullstatus) før du tegner forsikringen. 
- Du må gå til tannlegen for kontroll ca en gang i året (for ny nullstatus-dokumentasjon)
- Maks takhøyde for behandling ut fra hva slags forsikring du velger
- Dyrt

https://www.norsktannhelseforsikring.no/partner/nemi/
Den midterste pakken koster 2400 kr,- i året. Omtrent det samme det koster å forsikre en enebolig (!) i et år. Du får "kun" dekket inntil 20 000 kr, og du må i tillegg innhente dokumentasjonen som nevnt over. 
 

Sånn for å sammenligne, 3000 er rundt det jeg betalte for kirurgisk fjerning av en visdomstann. Her når man fort noe egenandelstak, slik at fjerning av tann nr 2 kostet meg mindre. Betalte 1800 for enkel ekstraksjon av visdomstann. Hadde jeg betalt for forsikring

Det å gå til tannlegen en gang i året er greit å gjøre uansett synes jeg

Lenke til kommentar

Eg har landa på samme konklusjon som kris85. 

Vilkåret om årleg tannsjekk gjer at forsikringa ikkje har verdi om du ikkje går fast til tannlegen. Har du fast timeavtale så skal det ein del til for at det oppstår store utgifter. For prisen du betaler i året så kan du årleg trekke eller rotfylle billegare enn det forsinkringa kostar. 

Så med mindre du er genetisk utsatt for sjukdom som kan føre til store operasjonar så ser eg ikkje noko hensikt med tannforsikring. Bruk heller det forsikringa kostar til å gå oftare til tannlegen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...