Gå til innhold

Snåsamannen - bevis?


Anbefalte innlegg

  • Gjest endret tittelen til Snåsamannen - bevis?
Videoannonse
Annonse

Hvorfor spådde han ikke pandemien? Hvorfor spådde han ikke kvikkleireraset? Hvorfor er han ikke steinrik når han burde vite alle lotto-nummer?

Han har nektet å la seg teste for sine "overnaturlige evner".

Så da sier det seg selv hva han er. Og det er i alle fall ikke noen med "overnaturlige evner".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
3 hours ago, Ratleto said:

Hvorfor spådde han ikke pandemien? Hvorfor spådde han ikke kvikkleireraset? Hvorfor er han ikke steinrik når han burde vite alle lotto-nummer?

Han har nektet å la seg teste for sine "overnaturlige evner".

Så da sier det seg selv hva han er. Og det er i alle fall ikke noen med "overnaturlige evner".

Så du som ikke tror på slikt hevder å vite hvordan det fungerer?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 24.1.2021 den 16.13):

Rart han, og andre som han ikke er ekstremt ettertraktet til jobb i helsevesenet egentlig. 

Hvorfor det? Tror du han er opptatt av å tjene seg rik på gavene han har? Tror du Gud lar seg bruke som en slags kosmisk heksedoktor som tryller på kommando? Slik at herr Snåsa kan få æren av å være hele Norges helse-Jesus? Det er akkurat hva falske/svindlere driver med det. For dem er Gud et middel for å oppnå rikdom, status, popularitet, eller for å få noe rett i nevene. The prosperity gospel er nesten så langt unna Joralf Gjerstad som man kommer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (4 timer siden):

Hvorfor spådde han ikke pandemien? Hvorfor spådde han ikke kvikkleireraset? Hvorfor er han ikke steinrik når han burde vite alle lotto-nummer?

Han har nektet å la seg teste for sine "overnaturlige evner".

Så da sier det seg selv hva han er. Og det er i alle fall ikke noen med "overnaturlige evner".

Kanskje evnene ikke bare kan slåes på automatisk slik man trykker på en knapp? At man må være i en slags modus for å få det til. Jeg påstår ikke at healing virker hele tiden, men folk som har blitt frisk etter noen runder med behandling er mange.

Kall det gjerne placebo men når en ikke vet at en er blitt healet og ikke får vite det heller, blir mye bedre når healing skjer, så hva da? Tilfeldigheter? Ikke så fall så må kroppen ha en egen evne til å forandre seg selv. Men hvor ofte skjer det, har vi noen forskning på området?

Jeg har en evne til å bli ganske fort frisk av forskjølelse, kvalme og andre småsaker grunnet tro på at jeg kan bli frisk etter noen få timer. Før kunne en forskjølelse vare nesten ei uke og feber samt oppkast tre eller fire dager. Men saker som smerter etter stygt fall derimot,tar det lengre tid å bli kvitt.

Kreft og slike alvorlige saker blir man nok ikke kvitt etter noen runder med healing. Men sistnevnte har jeg lest et sted, kan hjelpe mot diverse plager som kvalme under behandling.

Sist vil jeg si at healing og magi for den slags skyld bare bør brukes når annen behandling ikke virker. Ellers så er det bortkastet. Samme med det å skaffe seg penger. Mange ber til Gud om den store gevinsten i lotto, men kunne godt ha blitt flinkere til å spare penger og eventuelt skaffet seg jobb.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (19 minutter siden):

Det er sånn med alle løgnaktige sjarlataner. De kommer med tusen spådommer hvorav mange er noenlunde sansynelige. Om de får rett i et par av dem, så er det det folk flest husker.

Jeg ville aldri ha blitt spåmann. Ikke bare treffer man rett noen få ganger, men man konkurrerer mot andre i bransjen som ikke spår mer rett enn deg selv. Og da er en virkelig ute å kjøre.

Hadde jeg trodd at jeg har evnen så ville jeg ha brukt litt penger på aksjer eller spill på lotto for underholdning. Eller rett og slett delta i programmer på TV uten å si at jeg kan spå.

Når det er snakk om horoskop i ukeblader og sånt så er spådommene temmelig like. Mener å huske at de er generert på en datamaskin. Og bli spådd på for eksempel et tivoli, så leser de deg hvordan du er kledd, om dumt har giftering på og om du lukter røyk. Og det de sier er temmelig vage spådommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (1 time siden):

Mange ber til Gud om den store gevinsten i lotto, men kunne godt ha blitt flinkere til å spare penger og eventuelt skaffet seg jobb.

Det vil nok vere betre å la vere å spele lotto og heller setje lottopengane inn på sparekonto.

Evt. bruke dei same pengane til å kjøpe aksjar. Større sannsynlegheit for gevinst.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Å sammenligne det Snåsamannen gjør med healing eller magi kan fort misforstås. Han gir all æren til Gud. Ellers bør man være obs på at det ikke bare eksisterer gode krefter her i verden (selv om de kan fremstille seg selv slik). CS Lewis' Djevelen dypper pennen (Screwtape letters) kan være nyttig å ha lest:

 

We are not dealing here with purely material reality, but with the spiritual realm. One cannot force these creatures to undergo lab studies or submit to scientific manipulation; they will also hardly allow themselves to be easily recorded by video equipment, as skeptics sometimes demand.

  - Ref: As a psychiatrist, I diagnose mental illness. Also, I help spot demonic possession.

 

7 Important Differences Between Angels and Demons

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 timer siden):

Minner på at Snåsamannen sa at Trump ville bli skutt.

Logisk det. Når er han blitt upopulær og blir kalt svak av en bevæpnet gruppe som tidligere har lovet å gi alt for ham. Hadde ikke han hørt noe som helst om Trump sin oppførsel så hadde ikke mannen fra Snåsa spådd det som ham gjorde.

Å spå handler mer om å være en god i samfunnsfag og lese mennesker. Man er nødt til å spå katastrofer, ikke bare de som er logiske, men også når hendelsen skal skje, antall skadde og døde ofre, og om hvordan det skal ha skjedd.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 timer siden):

Minner på at Snåsamannen sa at Trump ville bli skutt.

 

tsetsefluen skrev (23 minutter siden):

Logisk det. Når er han blitt upopulær og blir kalt svak av en bevæpnet gruppe som tidligere har lovet å gi alt for ham. Hadde ikke han hørt noe som helst om Trump sin oppførsel så hadde ikke mannen fra Snåsa spådd det som ham gjorde.

Å spå handler mer om å være en god i samfunnsfag og lese mennesker. Man er nødt til å spå katastrofer, ikke bare de som er logiske, men også når hendelsen skal skje, antall skadde og døde ofre, og om hvordan det skal ha skjedd.

Minner om at dette var i januar 2017.   :) 

Nettavisens måling der var jo litt interessant:

aLOgVSK.jpg

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

@Fustasjeopphengsforkobling
Mange inkludert meg har hørt og lest om mannen fra Snåsa. Men den informasjonen som jeg har fått med meg så er det at han har varme hender som kan helbrede syke. Og bare litt om det å vite hvor tapte gjenstander har gjort av seg. Mulighet for at han er synsk på akkurat det området. Men jeg har litt tvil om at han virkelig kan se for seg katastrofer i fremtiden.

Og angående flere synske så har politiet i noen tilfeller i verden fått tips hvor forsvunnete mennesker har havnet enten de er døde eller lever fortsatt. Det har skjedd at noen av de seende har vært til god hjelp og politiet har vært takknemlig. Men når flere synske melder seg på samme sak, så skjer det rett og slett at de fleste av dem bommer grovt. Og derfor tviler på de fleste synske.

Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (22 minutter siden):

@Fustasjeopphengsforkobling
Mange inkludert meg har hørt og lest om mannen fra Snåsa. Men den informasjonen som jeg har fått med meg så er det at han har varme hender som kan helbrede syke. Og bare litt om det å vite hvor tapte gjenstander har gjort av seg. Mulighet for at han er synsk på akkurat det området. Men jeg har litt tvil om at han virkelig kan se for seg katastrofer i fremtiden.

Og angående flere synske så har politiet i noen tilfeller i verden fått tips hvor forsvunnete mennesker har havnet enten de er døde eller lever fortsatt. Det har skjedd at noen av de seende har vært til god hjelp og politiet har vært takknemlig. Men når flere synske melder seg på samme sak, så skjer det rett og slett at de fleste av dem bommer grovt. Og derfor tviler på de fleste synske.

Ikke uenig i det.

Han har selv beskrevet det som "varme hender", men det er et nokså ullent begrep. Han har andre steder, spesielt i nyere tid, sagt at det ikke er han som har noen spesielle evner i seg selv. Her f.eks. sier han at det er åndens makt, bønn, tro, bibelen som ligger bak.

Vi har alle ulike evner (eller gaver) som vi selv kan velge hvordan vi vil bruke. Mange bruker dem til egen fortjeneste, men jeg tror ikke det er den virkelige hensikten. Det er ikke noe galt i å gjøre noe bra for seg selv - det er ikke det jeg mener, men man bør ikke KUN tenke på seg selv (hvis man ikke sliter da, og trenger å fokusere på seg selv eller sine nærmeste). Bruk evner til å bygge opp istedenfor ned, gjøre godt istedenfor ondt, søke sannhet istedenfor løgner, fred istedenfor krig etc. Så om man har evner i form av sangtalent, intelligens, eller helt spesielle evner som Snåsamannen; Ikke kast dem bort på materielle ting, piker, vin og balluba, men bruk dem til det godes formål (uten selvskryt). Dette er en del av hensikten for hvorfor vi er på denne jorden tror jeg. Slik bygger vi ikke bare opp og hjelper andre, men former også vår egen karakter. Som Roy Orbison sa en gang; "My voice is a gift... My talent is a gift; the life process is a gift; the opportunity for the journey is a gift... You set out to whip the world, and then when you get beat up a little bit... In my case, you say, 'Father, I`m gonna let you have it. I`ve done what I can do.' You turn your will over to God."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil nok en gang tipse om Gunnar Tjomlid

Meget bra snutter. Nå er jo jeg en 'sucker' for fakta og saklig framstilling, og føler i denne settingen at Gunnar er 100% troverdig. Han har også bra snutter om Åndenes Makt (det er jo også reispikke sludder og pølsevev iblanda vrangforestillinger, dårlige histoier, løgn, juks og fanteri)

Endret av J.Lomax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (5 timer siden):

Hvorfor det? Tror du han er opptatt av å tjene seg rik på gavene han har? Tror du Gud lar seg bruke som en slags kosmisk heksedoktor som tryller på kommando? Slik at herr Snåsa kan få æren av å være hele Norges helse-Jesus? Det er akkurat hva falske/svindlere driver med det. For dem er Gud et middel for å oppnå rikdom, status, popularitet, eller for å få noe rett i nevene. The prosperity gospel er nesten så langt unna Joralf Gjerstad som man kommer.

For helsevesenet hadde det vært meget godt med mennesker som kunne helbredet med bare hendene ( så lenge de sprites først ). Dersom det stemmer at enkelte mennesker har slike evner, så er det vel merkelig at de ikke ansettes på sykehus, slik at man slipper dyre maskiner, medisiner og utstyr.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
2 hours ago, tsetsefluen said:

Og angående flere synske så har politiet i noen tilfeller i verden fått tips hvor forsvunnete mennesker har havnet enten de er døde eller lever fortsatt. Det har skjedd at noen av de seende har vært til god hjelp og politiet har vært takknemlig. Men når flere synske melder seg på samme sak, så skjer det rett og slett at de fleste av dem bommer grovt. Og derfor tviler på de fleste synske.

I verden? Bare i Norge har vi flere synske som har hjulpet til med å finne savnede. Anna Elisabeth Westerlund er vel den mest kjente. Snåsamannen har også funnet én som jeg vet om. Og Winger har funnet tre..? Dette er ikke så uvanlig faktisk. Og på hjemstedet mitt der jeg vokste opp benyttet røde kors seg av en fast lokal synsk, dette vet jeg da nærmeste nabo jobbet som frivillig for dem. 

Lenke til kommentar

@Baranladion
Idioter sier du? Kanskje derfor dagens politikere styrer som de gjør.. Men religiøse partier som KrF er nok ikke så populære og de kommer nok til å alltid være små. Hvorfor stemmer ikke flere på dem siden folk flest tror på det overnaturlige? Kanskje kirken og den kristne tro ikke lyder bra nok i folk sine ører..

Men religiøsitet behøver ikke å være harde benker i kirken på en søndag. Det kan også være moskeen, det å betale for healing og annen nyreligiøsitet. Ett eller annet gjør at mange mennesker nettopp er interessert i diverse religiøse opplevelser. Slik har det alltid vært og vil fortsette å være.

Fra vi er små så formes flere inn i en slags overnaturlig tilstedeværelse. Mareritt og natteskrekk samt et monster I skapet eller under sengen gjør barnet bevisst på at det er noe mer enn det håndfaste og fysiske i verden. Samt at venner og bekjente gjerne kommer med skumle historier for å tøffe seg. For eksempel spøkelser i et forlatt hus.

Og så har vi rim og regler som minner mye om magiske formler. Og de kommer voksne med for å gjøre spill underholdende for barna. Under tenårene så er det skrekkfilmer med grensen atten år.

Sånn blir nok voksne påvirket til å tenke på en religiøs måte. Ikke alle er like mottagelig selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...