Gå til innhold

Defekt kabel - hvor skaffe en ny? Mulig offtopic men kanskje verdt et forsøk.


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Beklager om dette er litt offtopic men jeg tenkte kanskje noen på dette forumet kan hjelpe meg gitt hvor mye peiling på data og elektronikk som finnes her. 

Familien har kjøpt en spinningsykkel (Coronatrim). Det er en modell med magnetisk regulering av motstanden. Motstanden skal kunne reguleres fra displayet. Displayet fungerer fint med unntak av reguleringen av motstanden. Når vi setter den på "full styrke" så er motstanden den samme som på null motstand. Nesten som å tråkke på en sykkel som har mistet kjedet. Med andre ord, sykkelen er ubrukelig. 

Ettersom alt annet på displayet fungerer fint så tenkte jeg kanskje det er en løs kontakt noe sted. Jeg demonterte og ganske riktig - ikke en løs ledning men en ledning som er revet av. Jeg har lagt ved et bilde som viser en rød ledning som stikker ut. Den er slitt så stumpen er ikke lang nok til å koble på igjen. 

Selve ledningen har tre deler som er koblet sammen. En del (A) er festet i displayet og går derfra ned i styrestammen på sykkelen. Der er den festet på neste del (B) som er et "mellomstykke" som igjen er festet til en del (C) som i andre enden er festet til den elektriske motoren som ser ut til å regulere motstanden. Og det er altså del B - mellomstykket som er skadet. Det har en kontakt i hver ende og ser ganske standard ut. Så - jeg tenker at om jeg bare kunne få tak i en ny slik ledning (B) så kan jeg jo bare bytte ut dette stykket også vil ting fungere. 

Problemet er at jeg ikke vet hva en slik ledning heter, eller hvilke butikker som kanskje kan hjelpe meg. Har noen av dere noen tips? Se på bildet jeg har lagt ved som viser koblingen som er brutt. Ledningen er ca 50 cm lang og har lik kontakt i andre enden. Er dette noe som kan være hyllevare noe sted. Hva heter en slik ledning/kabel? 

Og ja - dette er jo åpenbart en reklamasjonssak. Problemet er at denne ble bestilt fra en nettbutikk som har hovedkvarter i Sverige. Jeg vil ikke snakke stygt om dem men de har som "default" at jeg skal sende produktet tilbake. Jeg prøver å forklare dem at jeg bare vil ha en ny slik ledning men det virker som de har litt tungt for å bare sende meg en slik. Kanskje de ikke har reservedeler, jeg vet ikke. Nå ansvaret er helt klart deres - dette er ikke en bønn om hjelp til å reklamere. Dette er en bønn om å få hjelp til å få et problem ut av veien. Sykkelen som veier 70 kilo. Emballasjen var kjempesvær og den har vi kastet. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få sendt dette tilbake til dem, det er sikkert dyrt, og ikke minst ta masse tid. Hvis jeg bare kunne fått tak i en slik ledning som sikkert ikke koster mange kronene så virker det som en mulig enkel løsning på noe som ellers kan bli krevende. Lesson learned, ikke kjøp svære ting fra butikker som ikke har en fysisk lokasjon nogenlunde i nærheten av hvor man bor og ihvertfall ikke i et annet land. 

20210109_141342.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste er vel å bruke kabelsko og kabelskotang.

Husk å forsikre deg om at ledninga ikke er spenningsførende før du begynner (om du finner på å prøve å reparere selv) !!! Hvis du er usikker på hvordan du gjør dette, så må du få noen som kan det til å utføre reparasjonen - uansett hvor simpelt det ser ut.

ledningsklumpen.jpg

Endret av geir__hk
bilde - blåste opp hvit-nivået så det er lettere å se
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det er utrolig enkelt å reparere hvis du kjenner noen som kan slikt, eller har et elektro/eletronikk-verksted i nærheten. Det er bare å skjøte og koble den røde i egen kontakt utenom.

Aha skjønner. Problemet er at jeg tror ikke jeg kjenner noen slike i nærheten av hvor jeg bor. Har en slektning som muligens kan hjelpe men han er desverre på en helt annen kant av landet. 

Ikke vet jeg av noen elektro verksted heller. Det er jo mange elektrikere i nærheten - kanskje dette er noe de kan fikse. Du vet vel ikke av et slikt verksted i Oslo området? :)

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 timer siden):

Enkleste er vel å bruke kabelsko og kabelskotang.

Husk å forsikre deg om at ledninga ikke er spenningsførende før du begynner (om du finner på å prøve å reparere selv) !!! Hvis du er usikker på hvordan du gjør dette, så må du få noen som kan det til å utføre reparasjonen - uansett hvor simpelt det ser ut.

ledningsklumpen.jpg

Hei takk for svar og bilderedigering. Den er ikke spenningsførende :) 

Som du ser så er den kuttet helt inntil festepunktet der. Må innrømme at jeg ikke vet hvor jeg kan finne noen til å reparere. En vanlig elektriker kanskje? Blir sikkert dyrt men sannsynligvis bedre enn å sende dette på en pall til Sverige... 

Sure greier, den maskinen kostet jo noen lapper og nå er den helt ubrukelig pga dette lille problemet...

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (36 minutter siden):

Selv en vanlig elektriker kan fikse slikt. Selv bilverksteder kan sansynligvis fikse det. Har du ikke noen elektrosjapper (Elkjøp/power o.l.) i nærheten som kanskje har verksted?

Joda her er masse elektrikere - jeg prøver det. Takk for forslag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...