Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil ta bilder i leilighet jeg leier ifm å sette opp annonse på finn.no


Gjest c65aa...0b0

Anbefalte innlegg

Gjest c65aa...0b0

Dette føler jeg er litt irriterende

er i oppsigelsestiden nå og utleier skal finne ny leietaker. Men utleier forventer at han skal ta noen bilder av leiligheten som han skal bruke i annonsen. Og at jeg skal legge til rette for det. 

det spesielle er at utleier allerede har bilder, bilder som ble brukt i annonsen når jeg leide leiligheten for ett år siden. Disse bildene viser leiligheten umøblert og tom. Den eneste grunnen utleier kan ha da for å ta nye bilder er å ta bilder hvor leiligheten er innredet og møblert med mine ting. Og at utleier på en eller annen måte ser det som en fordel med bilder hvor leiligheten ikke er tom.

Er dette noe jeg er pliktig til å medvirke til? Eller er dette noe jeg kan si nei på?

 

 

Anonymous poster hash: c65aa...0b0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d4365...943
Gjest c65aa...0b0 skrev (2 timer siden):

Dette føler jeg er litt irriterende

er i oppsigelsestiden nå og utleier skal finne ny leietaker. Men utleier forventer at han skal ta noen bilder av leiligheten som han skal bruke i annonsen. Og at jeg skal legge til rette for det. 

det spesielle er at utleier allerede har bilder, bilder som ble brukt i annonsen når jeg leide leiligheten for ett år siden. Disse bildene viser leiligheten umøblert og tom. Den eneste grunnen utleier kan ha da for å ta nye bilder er å ta bilder hvor leiligheten er innredet og møblert med mine ting. Og at utleier på en eller annen måte ser det som en fordel med bilder hvor leiligheten ikke er tom.

Er dette noe jeg er pliktig til å medvirke til? Eller er dette noe jeg kan si nei på?

 

 

Anonymous poster hash: c65aa...0b0

Jeg tror ikke du trenger å gi adgang for å ta bilder. Men du må gi adgang for visninger. 

Så blir det jo alltid et spørsmål om omstendighetene. Du kan jo foreslå en økonomisk kompensasjon for å bruke dine møbler i bilder? Om du allerede har klart et nytt sted å bo kan du foreslå at han overtar leiligheten tidligere (og at du ikke betaler i den perioden). 

Anonymous poster hash: d4365...943

Lenke til kommentar

Etter husleieloven er det ikke direkte hjemmel for utleier til å kreve adgang til husrommet for å ta bilder, men som vedkommende over skriver, må du i rimelig utstrekning gi leiesøkende adgang for å "se på husrommet", jf. § 10-1, ved visninger.

En kunne kanskje hevde at loven ble til på et tidspunkt hvor det ikke var (like) vanlig å ta bilder av boliger før utleie, og at medvirkning til å kunne ta bilder derfor ikke er eksplisitt regulert (lov av 1999, med utredning fra 1993). Nå er det imidlertid veldig vanlig med bilder i annonser, og av den grunn kan være noe leier må finne seg i basert på en "fra-det-mer-til-det-mindre"-betraktning. Ettersom utleier kan kreve at du gir adgang for leiesøkende til å se på husrommet, bør utleier også kunne kreve adgang for å ta bilder, da dette er mindre (eller i verste fall like) belastende for deg. Manglende eller dårlige bilder kan tenkes å føre til flere visninger. 

På den annen side er loven ufravikelig til leiers ugunst, og lovgiver har kunnet endret loven dersom den så et behov for å regulere leiers medvirkning i slike tilfeller. En utvidende tolkning av visningsbestemmelsen er problematisk. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens situasjon, så ja, du er pliktig til å medvirke til det vil jeg si. 

 

Du er pliktig til å medvirke til visninger. I dagens samfunn hvor 3D og virtuelle visninger er vanlig, vil jeg anse at bilder evt video av leiligheten vil være å anses som en virtuell visning. 

 

Dessuten - hvorfor skal du absolutt være vrang og vanskelig? 

 

Du kan heller tenke, du er pliktig til å gi fysisk visning og adgang ved visning kanskje 10 ganger. Eller så kan du la utleier, evt tilby deg selv, ta gode bilder, så slipper du 5 færre visninger pga gode bilder. Du tjener jo bare på det.

Lenke til kommentar
emeritus skrev (1 time siden):

Ettersom utleier kan kreve at du gir adgang for leiesøkende til å se på husrommet, bør utleier også kunne kreve adgang for å ta bilder, da dette er mindre (eller i verste fall like) belastende for deg. Manglende eller dårlige bilder kan tenkes å føre til flere visninger. 

Sjølv om ikkje husleigelova gir utleiger adgang til å kreve adgang for å ta bilder (og eg antek at slik adgang ikkje er avtalt i leigeavtalen), så bør du vurdere å være litt samarveidsvillig op grunn av det emeritus skriv. Gode bilder vil kunne føre til at du ikkje blir forstyrra av mange visningar som du må gi adgang til. 

Det er betre å ta nokre bilder no enn å ha åpent hus i heile oppseiingsperioda. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...