Gå til innhold

Vurderer solceller hva er viktige paramatere?


_Breezy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selve monteringen av paneler tar jeg selv, men alt med koblinger osv må elektriker ta mtp på sikkerhet, godkjenning og sorsikring og slikt. Fortsatt ikke bestemt meg for hvor stor årlig produksjon jeg ønsker og dermed størrelsen på anlegget. Men jeg er ganske sikker på at jeg vil inkludere en batteripakke.

Så noen skrev at ved strømbudd så har man heller ikke strøm fra solcellene? Men det må da være mulig å tappe batterilagringen ved strømbrudd eller er det regler og forskrifter som hindrer slikt? Det er jo ikke strømbrudd veldig ofte, men skal en først igang med solceller må vel litt av gulroten være at man også vil ha strøm ved strømbrudd? Jeg mener, det er jo ennå ikke veldig lett å forsvarer innkjøp av solceller, det er vanskelig å lage modeller som viser lønnsomhet, så en må jo lete etter potensielle fordeler slik at en lettere aksepterer kostnadene ved solceller.

Lenke til kommentar
On 1/9/2021 at 2:02 PM, Dubious said:

Ennå..

Men om alle kjøretøy skal være elektrisk, både Norge og resten av Europa, så kommer prisene til å doble seg hele året, kanskje enda mer

 

Og da har vi kanskje fått differensierte strømpriser, og trodde vi skulle få lave priser på nettene. Men pga stor andel av elbil lading på natten vil kanskje strøm prisene bli høye da også?

Vi har virkelig lav strømpris her til lands. Men med disse eksport/import kablene så må vel strømprisene på sikt havne  nærmere europeisk nivå? En periode hadde jeg "hytte" ved middelhavet. Strømmen kostet alltid minst 10 ganger så mye som hjemme i norge per kwh og noen ganger opp mot 15 x norsk pris per kwh. Helt sykt når man tar i betraktning at lønnen var for noen helt nede i 1/4 av norsk lønn mens andre kanskje hadde 1/3 eller nærmest seg 1/2 parten av norsk lønn. Likevel kostet strømmen dem 10 til 15 ganger mer enn her hjemme.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Kjetil Lura said:

Vurdere selv solcelle paneler, bruker nye strøm på data forskning. Ca 3000w 24/7+ resten av hva du kjører i hjemmet ditt.

Men må ta det opp med sameiet, ikke så lett nå i disse corana tiden.

 

Hva driver du med, miner etter krypto? Det bruker 1 million kwh årlig på databruk? Er det serverpark hjemme hos deg eller er du verdens mest dedikerte folding@home bruker? Er du sikker på at du ikke har skrevet feil her? Eller har du et dataforbruk som koster deg ca 800 000 kr i året? Eller er det jeg som har kommafeil i min utregning? Så over 2 ganger så tror ikke det.

Du trenger solceller, og mange av dem?

I disse tider hvor drømme til de fleste er å bo svært sentralt og helst i sentrum så får jeg slå et slag for selveid tomt og hus vekk fra byen. Vi har det ikke like sosialt kanskje, og på landet har vi ikke de samme tilbudene når det gjelder kultur og livsnytelse (restauranter, barer, puber, ja sosiale samlingspunkter) som de i byen har.

Men vi trenger ikke kontakte sameiet om vi ønsker å gjøre noe. Dessverre så må jo stort sett det meste gjennom kommunen uansett så det blir vel en litt mager trøst i realiteten.

Lenke til kommentar
_Breezy skrev (9 minutter siden):

Hva driver du med, miner etter krypto? Det bruker 1 million kwh årlig på databruk? Er det serverpark hjemme hos deg eller er du verdens mest dedikerte folding@home bruker? Er du sikker på at du ikke har skrevet feil her? Eller har du et dataforbruk som koster deg ca 800 000 kr i året? Eller er det jeg som har kommafeil i min utregning? Så over 2 ganger så tror ikke det.

Han skrev 3000 W, dvs. 3 kW. Et år har 24x365=8760 timer. 3x8760=26280 kWh. Så jeg ser ikke helt hvordan du kan ha kommet fram til 1 mill. kWh...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oioi her gikk det fort.

Slik jeg leste det så skrev han at han i tillegg til til normalbruk hadde et påslag på 3000 w døgn 7 dager i uken. Men ser ut som jeg har nok brukt 3000 kw og ikke 3000 w når jeg regnet og det blir jo en viss forskjell. Godt du korrigerte.

Bra jeg jobber som mekaniker og ikke finansanalytiker eller som børsmegler. En kommefeil av dette slaget kunne blitt katastrofe. 😄

Her ble det heldigvis bare en smule flaut og pinlig å avsløre sine manglende regneferdigheter 😳

Endret av _Breezy
Lenke til kommentar
_Breezy skrev (3 timer siden):

Men det må da være mulig å tappe batterilagringen ved strømbrudd eller er det regler og forskrifter som hindrer slikt?

Du må da bygge det som et off-grid anlegg. Da trengs et rele som kobler huset av nettet når nettet er uten strøm. Det er jo helt nødvendig for nettselskapet å vite at nettet er strømløst når de kobler ut bryteren på trafo for å jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hårek said:

nettselskapet å vite at nettet er strømløst når de kobler ut bryteren på trafo for å jobbe.

De krever det ja. Men om det er veldig viktig vet jeg ikke. De bruker uansett både kortslutning og arbeidsjord. Så dersom du prøver å levere strøm til nettet vil jeg tippe bryteren slår ut da fasene er kortsluttet. Nettselskapene er svært nøye på sikkerhet og de stiller med mange folk, så jeg tror det er trygt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
_Breezy skrev (21 timer siden):

 

Vi har virkelig lav strømpris her til lands. Men med disse eksport/import kablene så må vel strømprisene på sikt havne  nærmere europeisk nivå? En periode hadde jeg "hytte" ved middelhavet. Strømmen kostet alltid minst 10 ganger så mye som hjemme i norge per kwh og noen ganger opp mot 15 x norsk pris per kwh.

Hvor i all verden hadde du "hytte" da ?
Selv har jeg eiendom på Kreta og her betaler jeg nå ca 70 øre (0,066 €) pr. kWt.
I Norge ligger nå systemprisen på 0,043 €, ca. 45 øre.
Det gir en pris til forbruker på ca 60 øre.

Lenke til kommentar
On 1/10/2021 at 2:41 PM, _Breezy said:

 

Hva driver du med, miner etter krypto? Det bruker 1 million kwh årlig på databruk? Er det serverpark hjemme hos deg eller er du verdens mest dedikerte folding@home bruker? Er du sikker på at du ikke har skrevet feil her? Eller har du et dataforbruk som koster deg ca 800 000 kr i året? Eller er det jeg som har kommafeil i min utregning? Så over 2 ganger så tror ikke det.

Du trenger solceller, og mange av dem?

I disse tider hvor drømme til de fleste er å bo svært sentralt og helst i sentrum så får jeg slå et slag for selveid tomt og hus vekk fra byen. Vi har det ikke like sosialt kanskje, og på landet har vi ikke de samme tilbudene når det gjelder kultur og livsnytelse (restauranter, barer, puber, ja sosiale samlingspunkter) som de i byen har.

Men vi trenger ikke kontakte sameiet om vi ønsker å gjøre noe. Dessverre så må jo stort sett det meste gjennom kommunen uansett så det blir vel en litt mager trøst i realiteten.

Er folding@home. Jo må få ok av sameie, så kommunen.

Lenke til kommentar
On 1/10/2021 at 6:14 PM, Hårek said:

Du må da bygge det som et off-grid anlegg. Da trengs et rele som kobler huset av nettet når nettet er uten strøm. Det er jo helt nødvendig for nettselskapet å vite at nettet er strømløst når de kobler ut bryteren på trafo for å jobbe.

Men det bør jo være helt enkelt å få til. Styrestrøm til rele fra det ordinære strømnettet, forsvinner strømmen så blir solcelleanlegget frakoblet automatisk. Men vil det være nok i henhenold til regler og godkjenning? Skal ikke koble dette selv, har bare erfaring fra lavvolt DC i biler, og null erfaring med AC så og høyere spenning enn 24 v. Så det får bli elektrikere med papirene i orden som kobler og godkjenner.

Lenke til kommentar
On 1/11/2021 at 12:29 PM, Frank Olsen said:

Hvor i all verden hadde du "hytte" da ?
Selv har jeg eiendom på Kreta og her betaler jeg nå ca 70 øre (0,066 €) pr. kWt.
I Norge ligger nå systemprisen på 0,043 €, ca. 45 øre.
Det gir en pris til forbruker på ca 60 øre.

Utenfor Aten, i Pireus. Nede ved havneområdet. Ikke spesielt ettertraktet område kan man vel si. Og dermed ble det rimelig "hytte". Strømmen var så kostbar at jeg husker naboene som var grekere kokte kaffe på primus for å unngå å bruke strøm. Enormt mange innbyggere i Aten og områdene rundt, på et ganske lite areal så lever halve Helles befolkning. Så i tørre perioder var det ofte at en måtte spare på vannet. Masse smog og eksos fra både biler, tungtrafikk og alle skipene som kom og gikk og selv når de lå til kai var det på bunksersolje, tjukk som grøt og som forbrenner like rent som et bål med fuktig ved og gamle bildekk. Ikke var det enkelt å få solgt "hytta" heller så det hele var en dårlig ide og et impulskjøp jeg rakk å angre på mange ganger.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Kjetil Lura said:

Er folding@home. Jo må få ok av sameie, så kommunen.

Huff, jeg regnet kraftig feil når jeg skulle estimere års kostnadene for strømmen din, bra det ikke var så grusomt som det som viste seg på skjermen på min kalkulator. Kudos for å være dedikert til folding@home. Viktig jobb.

Lykke til med sameiet og kommunen. Håper det går veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
_Breezy skrev (52 minutter siden):

Utenfor Aten, i Pireus. Nede ved havneområdet. Ikke spesielt ettertraktet område kan man vel si. Og dermed ble det rimelig "hytte". Strømmen var så kostbar at jeg husker naboene som var grekere kokte kaffe på primus for å unngå å bruke strøm. Enormt mange innbyggere i Aten og områdene rundt, på et ganske lite areal så lever halve Helles befolkning. Så i tørre perioder var det ofte at en måtte spare på vannet. Masse smog og eksos fra både biler, tungtrafikk og alle skipene som kom og gikk og selv når de lå til kai var det på bunksersolje, tjukk som grøt og som forbrenner like rent som et bål med fuktig ved og gamle bildekk. Ikke var det enkelt å få solgt "hytta" heller så det hele var en dårlig ide og et impulskjøp jeg rakk å angre på mange ganger.

Huff for en plass, hvordan kom du på å kjøpe noe der ? Impulskjøp ja....
Det er jo kun en plass vi er nødt til å kjøre til for å ta ferja ned hit til Kreta 🙂
Du skulle nok heller kjøpt noe her ute.

Men ja, veldig mange koker på gass, og da ikke på primus men med gasskomfyr.
Men med tiden har strømmen blitt billigere; det har blitt mange tilbydere som underbyr hverandre dersom man betaler regningen ved forfall 🙂

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 1/12/2021 at 6:57 PM, Frank Olsen said:

Huff for en plass, hvordan kom du på å kjøpe noe der ? Impulskjøp ja....
Det er jo kun en plass vi er nødt til å kjøre til for å ta ferja ned hit til Kreta 🙂
Du skulle nok heller kjøpt noe her ute.

Men ja, veldig mange koker på gass, og da ikke på primus men med gasskomfyr.
Men med tiden har strømmen blitt billigere; det har blitt mange tilbydere som underbyr hverandre dersom man betaler regningen ved forfall 🙂

 

Hehe ja hvordan tror du det ble hytte i Pireus? Vel det åpenbare svaret er selvsagt også det korrekte svaret. Det ble litt for mye piker, vin og sang. Eller, det kanskje ikke så mye sang akkurat. Men jda ferien startet var jeg singel på sydentur for første gang, ble i overkant glad alt på flyet ned og før jeg skjønte hva som foregikk var jeg ikke single lenger, og våknet med tidens hangover, og et skjøte på min nye hytte på bordet. Og jeg hadde altså ikke kommet lengre enn til fergeleiet Pireus, og budsjettet var blåst. Ikke bare for ferien, men også for den hytta jeg egentlig skulle bygge påfølgende vår og sommer i den norske fjellheimen. Og på min høyre arm lå det en vakker gresk pike som mente at hyttekjøpet var det smarteste jeg gjorde. For da kunne vi jo treffes ofte. Og dengang da var det ikke flybilletter til noen hundrelapper. Så det ble altså hyttetur 1 eller max 2 ganger i året....Snakk om fyllerør 😄

Da jeg var lykkelig(!) hytteeier i Pireus var det nok mest vanlig med elkomfyr i Aten. Men pga strømprisene som steg så brått og så høyt så ble ikke komfyrene brukt veldig ofte.Bieffekt av en stekeovn er jo også varme, og halve året trengte de jo ikke noe ekstra varme i boligen.  Dessuten var det jo dengang vanlig å ta med egne råvarer på restauranter også lagde kjøkkenet middag til deg basert på dine råvarer du selv hadde kjøpt på markedet. De tok bare et servicepåslag. Så det ble jo veldig billig å spise ute, så var jo ikke helt nødvendig å bruke komfyren støtt hjemme hos folk. Turister spiste a al carte fra menyen, men de som var kjent hadde medbragt mat. De tjente jo penger på serviceavgiften og drikkevarene som ble konsumert. Fin ordning egentlig. Og veldig sosialt.

Folk flest i Aten brukte faktisk forskjellige varianter av den gode gamle tur primusen, ja ikke originalen men lokale etterlikninger,  til å koke kaffe på. De med de små beholderne. Såvidt jeg husker var det noe loop hole i skattesystemet. Gassen på små beholdere ble relativt billig kontra feks 3 kg og større beholdere. Grekere vet du. Såvidt jeg kan huske så var det kun en statlig tilbyder av strøm på den tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
_Breezy skrev (9 timer siden):

Hehe ja hvordan tror du det ble hytte i Pireus? Vel det åpenbare svaret er selvsagt også det korrekte svaret. Det ble litt for mye piker, vin og sang. Eller, det kanskje ikke så mye sang akkurat. Men jda ferien startet var jeg singel på sydentur for første gang, ble i overkant glad alt på flyet ned og før jeg skjønte hva som foregikk var jeg ikke single lenger, og våknet med tidens hangover, og et skjøte på min nye hytte på bordet.

Hehe, artig historie 🙂
Slikt som plutselig kan skje ja....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...