Gå til innhold

Hva er klass 1 og klass 2 i skatt systemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (1 time siden):

Nei, det fungerer ikke slik. Du fikk et ekstra fradrag på intill ~25.000.

Forøvrig vet jeg ikke hva du mener med prosentene dine. Er det alminnelig skatt, marginalskatt eller total skatt? Og ved hvilken inntekt?

Hei, kan du sende meg litt mer informasjon om ekstra fradrag hvis kona jobber ikke. Takk på forhånd

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (1 minutt siden):

Det mener at etter skatteklasse 2 ble opphevet i 2018, der er ikke lenger mulig å få ekstra fradrag på grunn av kona hvis hun jobber ikke, sant ? 

Så vidt jeg vet er det riktig. Før 2013 kunne også enslige forsørgere få skatteklasse 2, men de fikk et særskilt fradrag som erstatning da skatteklasse 2 ble avviklet for dem i 2013. Dette skjedde ikke da man avviklet skatteklasse 2 for gifte i 2018 - så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (4 minutter siden):

Så vidt jeg vet er det riktig. Før 2013 kunne også enslige forsørgere få skatteklasse 2, men de fikk et særskilt fradrag som erstatning da skatteklasse 2 ble avviklet for dem i 2013. Dette skjedde ikke da man avviklet skatteklasse 2 for gifte i 2018 - så vidt jeg vet.

Nå med ny regel, er det mulig å få noe fradrag fra skatt for enslige forsørgere uten barn ? Jeg mener bare kona på hjem som venter for barn. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Men om hun er din kone så er hun ikke enslig forsørger. Da må dere skilles og flytte fra hverandre. Da vill en iallefall få mer i barnetrygd. Skatt er jeg usikker på.

Beklager meg en gang til, jeg lærer norsk. Min spørsmål var at hvilke fradrag jeg kan få i skatt hvis min kona ikke har noe inntekt og vi ikke har barn enna. 

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (2 minutter siden):

Beklager meg en gang til, jeg lærer norsk. Min spørsmål var at hvilke fradrag jeg kan få i skatt hvis min kona ikke har noe inntekt og vi ikke har barn enna. 

Det eneste dere kan gjøre er å flytte på kapital inntekter og utgifter. Dvs om du har renter fra oppsparte penger bør dette føres på den som ikke har inntekt. Og motsatt om dere har lån.

 

Ellers er det ingenting som jeg vet om iallefall.

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (22 minutter siden):

Nå med ny regel, er det mulig å få noe fradrag fra skatt for enslige forsørgere uten barn ? Jeg mener bare kona på hjem som venter for barn. 

Nei, ikke som jeg vet om. Eneste er som Salvesen sier å sette alle rentekostnader på den med inntekt, forutsatt at dere har kjøpt bolig sammen og har lån.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...