Gå til innhold

Harddisk for NAS


Anbefalte innlegg

Leter etter harddisk for en NAS server jeg tenker å bygge med ZFS (TrueNAS eller Ubunut med ZFS). 

Jeg har landet på RAID-Z1 med 3 x 8TB disker, men usikker på hvilken modell jeg skal gå for.

Jeg ser at Seagate Exos 8TB ligger på rett i overkant av 2k, så litt mindre enn WD Red i samme klasse. Er ikke kjent med Exos men sånn jeg forstår det skal de generelt ha bedre pålitelighet enn Red/IronWolf. Er det et bra valg til prisen?

https://prisguiden.no/produkt/seagate-enterprise-exos-8tb-358415#detaljer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du kjøper WD så ikke gå for  red disker med SMR teknologi, men gå for RED  disker med CMR eller enterprisediskene deres. WD måtte gå ut og beklage bruken av SMR teknologi i diskene deres og oppdaterte speccen deres på hjemmesiden da det de drev på med var på grensen av lureri da SMR diskene nesten er ubrukelig i NAS sammenheng

både exos og ironfolf kjører med CMR så begge er ett trygt valg og EXOS er nok den beste av de , har begge deler og sist jeg kjøpte disker så var EXOS 8TB billigere enn ironwolf

 

 

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Lugmeister said:

Dersom du kjøper WD så ikke gå for standard red disker da enkelte modeller har SMR teknologi men gå for RED  disker med CMR eller enterprisediskene deres. WD måtte gå ut og beklage bruken av SMR teknologi i diskene deres og oppdaterte speccen deres på hjemmesiden da det de drev på med var på grensen av lureri da SMR diskene nesten er ubrukelig i NAS sammenheng

Ja jeg vet heldigvis om dette, men det er bra å minne folk på det :)

2 minutes ago, Lugmeister said:

både exos og ironfolf kjører med CMR så begge er ett trygt valg, har begge deler og sist jeg kjøpte disker så var EXOS 8TB billigere enn ironwolf

Jeg er litt overasket over at Exos er billigere enn IronWolf da Exos er ment for enterprice applikasjoner og skal vel i utgangspunktet være en bedre / mer pålitelig disk?

Lenke til kommentar

ironwolf var billigere inntil koronaen kom og det meste til privatmarkedet steg og muligens de har større salgsvolum på exos med mere rabatter. og etter det jeg har funnet når jeg skulle kjøpe disker så er 055 exos diskene forrige generrasjon og en annen har tatt over. husker ikke modellnavnet på den nye generasjonen men prisen var noen hundrelapper dyrere på det tidspunktet.

 

EDIT: ser at ironwolf 8TB 022 versjonen er gått opp til 3200 og exos har gått ned fra 2800 til rundt 2200 så hadde jeg kjøpt disker i dag så hadde jeg nok kun kjøpt exos

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
BareGjest skrev (På 15.2.2021 den 9.40):

Så vidt jeg husker når jeg skulle kjøpe flere exos disker så er den ene en nyere modell (m55 fra 2015 og den andre nyere)

Den nyeste er også noe raskere men bruker dobbelt så mye strøm om det har mye å si. sist jeg bestilte så holdt jeg meg til m55 for å ha kun like disker om det har noe å si.

https://www.prisjakt.no/sammenlign/produkter/3305702,5160190,5398646?categoryId=358

 

teoretisk sett så er det mulig seagate diskene har bedre kvalitet om man skal følge deres egen failrate info.

toshiba disken over er en nas disk mens exos er bygd for enterprise servere

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...