Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilbatteri


Anbefalte innlegg

Mulig jeg har driti meg ut og ødelagt det som var igjen av bilbatteriet men håper å høre med dere om noen har et tips. Prøvde litt for hardt å få start på bilen i dag og fikk etterhvert hjelp av en transit men da vi hadde koblet til startkabler oppdaget jeg at de var defekte og at det røyk av de. Fikk tak i nye startkabler men heller ikke da fikk vi start på bilen. 
Spørsmål nummer 1: Finnes det noe mer tips jeg kan prøve for å få start?
Spørsmål nummer 2: Har jeg eventuelt kun ødelagt batteri eller kan det være at jeg har ødelagt noe mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (2 timer siden):

Først og fremst bytt batteriet. Et gammelt batteri har høy intern motstand.

Tingen er, at jeg har erfart at det noen ganger ikke er batteriet som er problemet, men startmotor eller tenninger eller noe annet. Jeg håper da å få litt hjelp her inne til å tenke rundt om det er noe annet enn batteriet som er problemet da det faktisk ikke er så veldig gammelt.

 

Lenke til kommentar

Viktig at både batteri og motor er godt jordet med tykke nok kabler. Bilprodusentene sparer ofte inn litt på disse (også) og da kan det bli litt vanskelig å starte (bl.a.) når det er kaldt.

Eidt: det finnes er rekke videoer på youtube hvor de anbefaler å bytte kabler mellom batteri og jord, motor og jord, dynamo og batteri, og batteri og startmotor. Overraskende hvor tynne kabler noen produsenter bruker.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 8.1.2021 den 7.58):

Viktig at både batteri og motor er godt jordet med tykke nok kabler. Bilprodusentene sparer ofte inn litt på disse (også) og da kan det bli litt vanskelig å starte (bl.a.) når det er kaldt.

Eidt: det finnes er rekke videoer på youtube hvor de anbefaler å bytte kabler mellom batteri og jord, motor og jord, dynamo og batteri, og batteri og startmotor. Overraskende hvor tynne kabler noen produsenter bruker.

Takk for tips. Vet du om dette er noe som er vanskelig å gjøre selv?

Lenke til kommentar

Vanskelig er et relativt begrep. Det vil også variere fra modell til modell og hvor fullt motorrommet er, hvor dynamoen er, hvor batteriet er (noen har det under baksete eller i bagasjerommet), hvor startmotoren er. På en gammel Kadett er det ikke vanskelig, men en moderne bil med potensielt stappfullt motorrom kan det derimot være litt utfordrende.

Lenke til kommentar

Det er lite vits i å tenke på bytting av kabler før man i det heletatt har funnet problemet. 

Fikk du kjørt bilen på starteren etter at du kobla til startkabler? Det er en vesentlig detalj. 

Om bilen går rundt på starteren, så kan det være et helt annet problem. 

Er det periodisk at bilen ikke starter?

Det er og lurt at batteriet vedlikeholdslades minst en gang i løpet av vintern. Hadde flere gjort dette, så hadde mange sluppet problemer. 

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 11.1.2021 den 15.24):

Vanskelig er et relativt begrep. Det vil også variere fra modell til modell og hvor fullt motorrommet er, hvor dynamoen er, hvor batteriet er (noen har det under baksete eller i bagasjerommet), hvor startmotoren er. På en gammel Kadett er det ikke vanskelig, men en moderne bil med potensielt stappfullt motorrom kan det derimot være litt utfordrende.

Tusen takk for tips. Bytting av kabler skal definitivt vurderes. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 11.1.2021 den 22.00):

Det er lite vits i å tenke på bytting av kabler før man i det heletatt har funnet problemet. 

Fikk du kjørt bilen på starteren etter at du kobla til startkabler? Det er en vesentlig detalj. 

Om bilen går rundt på starteren, så kan det være et helt annet problem. 

Er det periodisk at bilen ikke starter?

Det er og lurt at batteriet vedlikeholdslades minst en gang i løpet av vintern. Hadde flere gjort dette, så hadde mange sluppet problemer. 

Jeg endte opp med å ta batteriet ut av bilen og lade det inne da det var lettere enn å frakte bilen til et sted den kunne stå og lade i min situasjon og etter lading var det ingen problem å starte bilen. 

Grunnen til at jeg ble litt bekymret var at jeg ikke fikk start på bilen når jeg koblet til nye startkabler og fordi at de første startkablene var brukket. Jeg var da redd for at jeg hadde gjort skade med de første startkablene men det gikk heldigvis bra. 

Jeg har vanligvis ikke problem med å starte bilen og tror dette var noe som skjedde fordi det har vært så kaldt. I tillegg så skulle jeg nok absolutt ha tatt bedre vare på batteriet mer regelmessig. 

 

Takker ellers for svar og tanker rundt problemet 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...