Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Burde norske innbyggere ha en offentlig e-post addresse?


Anbefalte innlegg

Dersom jeg for eksempel mister tilgangen til min gmail konto, så kan jeg gjenopprette tilgangen via en recovery email eller via mitt telefonnummer. Men det finnes alltid en mulighet for at man mister tilgangen til epostkontoen man har satt opp som recovery email, eller at det for den saks skyld forandrer telefonnummer på ett eller annet tidspunk. Eksempelvis dersom man har telefon gjennom arbeidsgiver i mange år, for så å bytte jobb.

 

I 2020 virker det nesten som om Staten burde ha gitt norske muligheter mulighet til å opprette en offentlig epost som varer hele livet i gjennom. Med innlogging via bank-id eller liknende.

Endret av Black-March
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Quote

I 2020 virker det nesten som om Staten burde ha gitt norske muligheter mulighet til å opprette en offentlig epost som varer hele livet i gjennom. Med innlogging via bank-id eller liknende.

Nei, dette er ikke Statens oppgave, og ideen om at myndighetene skal behandle privat epost er bare sjokkerende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
cacb skrev (På 26.1.2021 den 12.26):

Nei, dette er ikke Statens oppgave, og ideen om at myndighetene skal behandle privat epost er bare sjokkerende.

I disse corona tider så har nordmenn kastet alle rettighetene sine frivillig på bålet. De formelig tigger på sine knær om flere brudd på både grunnlov og rettigheter, så dette er en bagatell i forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke noe i veien for andre kan bruke bankid, er vel sikkerhet og det kan komme useriøse epostlevrandører som misbruker tilgangen til bankid til svindel av brukerne. Eller å leie tjenesten til tjedjepart. men google og microsoft kunne muligens fått bankid.

Lenke til kommentar
10 hours ago, TommyL said:

I disse corona tider så har nordmenn kastet alle rettighetene sine frivillig på bålet. De formelig tigger på sine knær om flere brudd på både grunnlov og rettigheter, så dette er en bagatell i forhold. 

Kampen mot tyranniet må skje på alle nivåer. Du har rett i at nordmenn har kastet friheten og rettighetene på bålet. Det er ingen grunn til å fere hverken 8. Mai eller 17. Mai heretter.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eg synes kanskje det er litt seint med offentleg tildelte epostadresser. Nå har teknologiutviklinga gått så langt at vi er litt forbi epost og i staden nyttar andre elektroniske kommunikasjonsmetodar. For 20 år sidan hadde det vært heilt supert å få tildelt ein statleg "master-epost" og oppretta ein telefonkatalog for epostadresser, men i dag er det ikkje like relevant.

I forhold til recovery-mail så har vi i dag bank-ID som langt på veg oppfyller dette behovet. Bank-ID kan brukast som to-faktor på fleire tenester inkludert epost. Og mister du alt så kan du gå til politistasjonen med fødselsattest eller med identifisert person som kan attestere din identitet for å få deg nytt pass, som du igjen kan bruke til å få bank-ID, som igjen kan brukast til to-faktor for å få tilgang igjen på diverse elektroniske tenester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...