Gå til innhold

Matros 100% stilling, men ikke 100% lønn?


Anbefalte innlegg

Hallo, starta jobb som matros I mai, og i september ble lønna kutta en del pga at vi ikke jobber 35,5 timer i uka. Frem til september ble vi altså betalt full lønn ihht tariff.


Etter dette begynte vi å få såkalte "minustimer" når vi får lønnsslipp, og blir da trukket i lønn per time vi mangler opp til 35,5 timer/uke.

Nå har jeg spurt lønnsavdelingen på flere måter om det finnes noen mulighet for å jobbe inn disse timene, men det nekter de blankt for, og mener jeg må gå overtid og deretter be om å få omgjort overtid til 1,4 fritidstimer for å unngå å bli trekt.

Men jeg skjønner ikke at dette skal være lov når de har ansatt meg i en 100% stilling. Det må da være arbeidsgiver som skal sørge for at jeg har nok timer, ikke at jeg skal gå rundt å håpe at noen blir syke slik at jeg kan jobbe overtid på mitt friskift?

Forbundet påstår at dette er helt lov og nærmest hyller rederiet for denne avgjørelsen, og svarer meg bare at jeg må bli enig med de andre på fergen om å enten legge inn ferie i skiftplan, eller å gå ned ett skift slik at 4 mann blir arbeidsløse for å kunne få disse timene.

Er det noe jeg kan gjøre når forbundet holder på slik? Kan det være noe nytte i å f. Eks gå til arbeidstilsynet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atros1 skrev (På 7.1.2021 den 17.33):

Hallo, starta jobb som matros I mai, og i september ble lønna kutta en del pga at vi ikke jobber 35,5 timer i uka. Frem til september ble vi altså betalt full lønn ihht tariff.


Etter dette begynte vi å få såkalte "minustimer" når vi får lønnsslipp, og blir da trukket i lønn per time vi mangler opp til 35,5 timer/uke.

Nå har jeg spurt lønnsavdelingen på flere måter om det finnes noen mulighet for å jobbe inn disse timene, men det nekter de blankt for, og mener jeg må gå overtid og deretter be om å få omgjort overtid til 1,4 fritidstimer for å unngå å bli trekt.

Men jeg skjønner ikke at dette skal være lov når de har ansatt meg i en 100% stilling. Det må da være arbeidsgiver som skal sørge for at jeg har nok timer, ikke at jeg skal gå rundt å håpe at noen blir syke slik at jeg kan jobbe overtid på mitt friskift?

Forbundet påstår at dette er helt lov og nærmest hyller rederiet for denne avgjørelsen, og svarer meg bare at jeg må bli enig med de andre på fergen om å enten legge inn ferie i skiftplan, eller å gå ned ett skift slik at 4 mann blir arbeidsløse for å kunne få disse timene.

Er det noe jeg kan gjøre når forbundet holder på slik? Kan det være noe nytte i å f. Eks gå til arbeidstilsynet?

Norled? De er jævla kjipe på sånn.

Lenke til kommentar
Gjest 2e43c...a2c
plankeby skrev (På 7.1.2021 den 17.54):

Det er ikke uvanlig at man i kommune og stat med turnus/skift har 100% stilling og 85% lønn. Pga regler i turnus. Regler i skipsfart vet jeg ikke noe om.

 

Dette virker rart. Kan du vise til eksempel?

Anonymous poster hash: 2e43c...a2c

Lenke til kommentar
Gjest 2e43c...a2c
Atros1 skrev (På 7.1.2021 den 17.33):

Kan det være noe nytte i å f. Eks gå til arbeidstilsynet?

Det går helt fint an å stille spørsmål til arbeidstilsynet. Har stort sett fått raskt svar de gangene jeg har gjort det. 

Kan du linke til din tariffavtale og evt legge ut kontrakt og evt lokale avtaler og avtalen om skift/turnus? Husk å anonymisere :)

 

 

Anonymous poster hash: 2e43c...a2c

Lenke til kommentar
Gjest 2e43c...a2c skrev (1 minutt siden):

Dette virker rart. Kan du vise til eksempel?

Anonymous poster hash: 2e43c...a2c

Har ikke helt forstått det selv. Det er mange so. Har reagert, da det ikke ble orientert om under ansettelsen. Fagforbund m.m. har sett at alt er riktig.

Har først jobbet turnus et par år nå. Det har noe med regler for hviletid m.m. Turnus kan også endres en gang i året. Ved endring sies alle opp fra turnusen som var og får tilbud om ny turnus. Venter på en ny turnus som betyr minst 50.000 ned i lønn, fra allerede lav lønn. 

Lenke til kommentar
Gjest 2e43c...a2c
plankeby skrev (1 time siden):

Har ikke helt forstått det selv. Det er mange so. Har reagert, da det ikke ble orientert om under ansettelsen. Fagforbund m.m. har sett at alt er riktig.

Har først jobbet turnus et par år nå. Det har noe med regler for hviletid m.m. Turnus kan også endres en gang i året. Ved endring sies alle opp fra turnusen som var og får tilbud om ny turnus. Venter på en ny turnus som betyr minst 50.000 ned i lønn, fra allerede lav lønn. 

Så nei? Du har ikke tatt vare på informasjon/varslingsskriv eller lignende? Hvilken tariffavtale er det snakk om? 

Anonymous poster hash: 2e43c...a2c

Lenke til kommentar
Gjest 2e43c...a2c skrev (12 timer siden):

Det går helt fint an å stille spørsmål til arbeidstilsynet. Har stort sett fått raskt svar de gangene jeg har gjort det. 

Kan du. linke til din tariffavtale og evt legge ut kontrakt og evt lokale avtaler og avtalen om skift/turnus? Husk å anonymisere :)

 

 

Anonymous poster hash: 2e43c...a2c

Takk for svar.

https://lovdata.no/dokument/TARH/tariff/tarh-2018-1

Tariff er slik. Nye protokoller har med tillegg og pensjon pluss litt varsling ved endring av skift ordning, står ikke noe om lønn. Arbeidskontrakt sier bare "lønn ihht gjeldende tariff" og inkluderer stilling og at jeg er fast ansatt. På lønnslippen står det 100%,men ellers er den forferdelig vanskelig å lese for både offiserene og dekksmannskap.

Når vi ble kuttet i lønn fikk vi heller ikke noe god utregning for hver stilling, bare et tall på hvor mye mannskap på hele ruten går ned i snitt, så jeg vet ikke lenger hva jeg egentlig har i årslønn.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Slå deg sammen med andre i samme situasjon, så jobber dere tregere, og får flere timer

Ruten er satt hver dag, og båten overvåket i huet og ræva slik at det blir trøbbel hvis vi ikke går på tida eller gjør noe utenom det vanlige. Hvis vi bommer på en avgang får rederiet bot fra fylket, og da er det vi som må stå til ansvar for det til syvende og sist. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Så du er billettør på en ferge

Matros forbinder jeg med folk som jobber på skip

Billettering er også en del av jobben, ja, men jeg jobber jo på et skip og må ha matrossertifikat for å kunne ha jobben. Ellers er det forbausende likt med at man gjør vedlikehold, har utkikk på bro, er røykdykker og mob-båt fører (og øver på det), osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

regner med du jobber rotasjon ? 

vill det si at du er på båten hele døgnet men ikke får full arbeidsdag ? 

 

hvis så høres det riv ruskende galt , du er tilgjengelig for og jobbe et fult skift og har ingen andre alternativer til og disponere "fritiden" så om de har jobb til deg eller ikke burde ikke ha noe med din lønn og gjøre , jeg ville tatt steget opp i fagforbundet og hørt med hva en som er neste ledd om dette stemmer. 

Lenke til kommentar
Gjest 2e43c...a2c
Atros1 skrev (På 9.1.2021 den 10.35):

Takk for svar.

https://lovdata.no/dokument/TARH/tariff/tarh-2018-1

Tariff er slik. Nye protokoller har med tillegg og pensjon pluss litt varsling ved endring av skift ordning, står ikke noe om lønn. Arbeidskontrakt sier bare "lønn ihht gjeldende tariff" og inkluderer stilling og at jeg er fast ansatt. På lønnslippen står det 100%,men ellers er den forferdelig vanskelig å lese for både offiserene og dekksmannskap.

Når vi ble kuttet i lønn fikk vi heller ikke noe god utregning for hver stilling, bare et tall på hvor mye mannskap på hele ruten går ned i snitt, så jeg vet ikke lenger hva jeg egentlig har i årslønn.

Dette er jo hovedavtalen. Har dere ikke en avtale hvor lønn og slikt er beskrevet? 

Anonymous poster hash: 2e43c...a2c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...