Gå til innhold

Hjelp til kjøp av TV


Anbefalte innlegg

Jeg sitter per i dag på en 48-tommer TV som har topp bilde osv.
Men jeg vurderer å skaffe en ny da bildet på denne sliten kraftig på øynene mine.

Jeg sitter ca 2 og en halv meter fra TVen.

Bør jeg gå ned til en 43 tommer eller kan ha samme størrelse og ha en med et panel som er mer behagelig for øynene?
Spiller på TVen også så da er kanskje OLED noe å styre unna? Tenker på dette med innbrenning.

Hvilke TVer er gode kjøp her? Den jeg har per i dag har et 100Hz panel men produseres det TVer som har dette per i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, vidor said:

Hvorfor sier du at den sliter på øynene dine ?

Er det generelt fordi den blir i største laget eller er det andre ting ?

Føler det er en del flimmer i bildet og en del blått backlight som jeg har prøvd å justere men til ingen nytte.

Har også prøvd varm fargemodus men det hjelper heller ikke noe særlig.

Lenke til kommentar

Uten at jeg tidligere har opplevd problemene du snakker om synes jeg OLED har et meget behagelig bilde. ikke det skinnende lyset spes Samsung TV-er kan ha. 
Innbrenning er heller ikke noe problem lenger, med mindre du spiller det samme spillet 24/7 i dagevis uten å bytte mellom annet innhold. I tillegg har i hvert fall LG OLED pixel refresh som kjører ved behov og skal motvirke. Har minst 100 timer i RDR2, pluss andre spill her uten antydning til innbrenning. De nyere modellene har vel 100Hz+ også..

Endret av major_stuen
Lenke til kommentar
2 minutes ago, major_stuen said:

Uten at jeg tidligere har opplevd problemene du snakker om synes jeg OLED har et meget behagelig bilde. ikke det skinnende lyset spes Samsung TV-er kan ha. 
Innbrenning er heller ikke noe problem lenger, med mindre du spiller det samme spillet 24/7 i dagevis uten å bytte mellom annet innhold. I tillegg har i hvert fall LG OLED pixel refresh som kjører ved behov og skal motvirke. Har minst 100 timer i RDR2, pluss andre spill her uten antydning til innbrenning. De nyere modellene har vel 100Hz+ også..

Har du noen forslag til modeller?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dawgster said:

Jeg sitter per i dag på en 48-tommer TV som har topp bilde osv. Men jeg vurderer å skaffe en ny da bildet på denne sliten kraftig på øynene mine. Jeg sitter ca 2 og en halv meter fra TVen.

Bør jeg gå ned til en 43 tommer eller kan ha samme størrelse og ha en med et panel som er mer behagelig for øynene?
Spiller på TVen også så da er kanskje OLED noe å styre unna? Tenker på dette med innbrenning.

Hvis du sitter 2,5 m unna en 48" med topp bilde og blir sliten i øynene, er mitt første forslag å bytte ut brillene, ikke TVen.

Hvis synet er i orden, kan du vurdere en TV med Ambilight, som skal være mindre anstrengende for øynene. Litt info her og her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dawgster said:

Bruker ikke briller, så kanskje en TV med ambilight kan være et godt alternativ.

Men sånn som jeg har forstått det er det bare Philips sine TVer som har det?

Philips har patent på Ambilight. Jeg ville fortsatt startet med en tur til optiker. Selv om du ikke bruker briller, kan det være at du har behov for det. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Dawgster said:

Føler det er en del flimmer i bildet og en del blått backlight som jeg har prøvd å justere men til ingen nytte.

Har også prøvd varm fargemodus men det hjelper heller ikke noe særlig.

Vanskelig å i hva som er problemet her. Høres ut som du i alle fall trenger en kalibrering om endring til warm fargeprofil ikke er nok.

Hva som gjør at du føler det flimrer er jeg litt mer usikker på. De fleste paneler i dag er 50 Hz og oppover og som flatskjerm med lysdioder flimrer det ikke normalt. Hva kjører du av kilder mot skjermen som flimrer ?

Lenke til kommentar
19 hours ago, vidor said:

Vanskelig å i hva som er problemet her. Høres ut som du i alle fall trenger en kalibrering om endring til warm fargeprofil ikke er nok.

Hva som gjør at du føler det flimrer er jeg litt mer usikker på. De fleste paneler i dag er 50 Hz og oppover og som flatskjerm med lysdioder flimrer det ikke normalt. Hva kjører du av kilder mot skjermen som flimrer ?

Vanlig TV går helt greit men når jeg spiller Switchen er det litt mer flimrete. Har en PC-skjerm som har 144Hz jeg kan se på i timesvis uten å bli sliten. En TV med høyere Hz enn 50 er muligens bedre for øyet? 

Litt offtopic muligens, men er 55 tommer innafor dersom jeg sitter mellom 2 og 2 og en halv meter fra TVen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...