Gå til innhold

CPU temperatur spikes på nybygget pc


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bygget nettopp min første pc. Har prøvd så godt det lar seg gjøre å følge instruksjonsbok og guider på nett. Nå når jeg har installert Windows så ser jeg at når jeg ikke har noen programmer kjørende i bakgrunnen så går CPU temp fra rundt 30C til 50C ca hvert 5 -10 sekund. Er dette normalt?
image.png.5694873d7fe3e669dddfb4dbf6d7c6d2.png

Sykt irriterende å høre viften gå opp og ned i hastighet. Etter å ha testa spill så gjør CPU tempen det samme. Om dette ikke er normalt, hvordan burde jeg feilsøke dette? Jeg bruker vannkjøling.

CPU: AMD Ryzen 7 3800XT Prosessor - 8 kjerner 3.9 GHz 

GPU: GIGABYTE GeForce RTX 3070 GAMING OC - 8GB GDDR6 RA

Prossesorkjøler: AeroCool Pulse L240F

Endret av epiklemao
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som pumpen har dårlig kontakt med varmesprederen på CPU. Enten så er den montert feil/med for lite «press» eller så kan det være brukt for mye eller for lite kjølepasta.

PS: du har koblet til pumpen på korrekt header på HK? Og fjernet plastikkfilmen som dekker pumpens kobberplate før montering?

Endret av Radford
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Radford said:

Høres ut som pumpen har dårlig kontakt med varmesprederen på CPU. Enten så er den montert feil/med for lite «press» eller så kan det være brukt for mye eller for lite kjølepasta.

PS: du har koblet til pumpen på korrekt header på HK? Og fjernet plastikkfilmen som dekker pumpens kobberplate før montering?

header på HK? Ja jeg fjernet plastikkfilmen. 

Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til CPU temperatur spikes på nybygget pc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...