Gå til innhold

Nintendo krever 131 millioner kroner fra mannen bak ROM-nettside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (41 minutter siden):


Hvem av de er det? Alle de 214 spillene Nintendo slapp til NES i Norge kan du nærmest når som helst kjøpe på Finn eller eBay, det samme med SNES og N64 ?

Dette var jo poenget mitt, man kan ikke skaffe de på lovlig vis. For vi alle ønsker vel å måtte være avhengig av en bruktselger som selger spillet dyrt for å skaffe de spillene vi vil ha? Der man ikke aner hvilken tilstand spillene er i?

Nintendo kan ikke klage på at folk laster ned ROM når man er gudegitt at Finn-selger 1974 har klart å ta vare på spillet sitt fra 1985. Det hadde tatt de fem minutter å laste opp ROM-filene på sitt eget nettsted og tatt la oss si $5 per spill. De hadde tjent masser av penger på det og folk hadde blitt fornøyde.

Man kan få de fleste filmer , bøker og album digitalt i dag. Hvorfor ikke gjøre det med gamle spill også, og tjene penger på det?

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Mange av de til absurde priser. Og prisene er på vei opp ettersom flere og flere begynner å samle.


Mnja, prisene har vært fallende de siste 3-4 årene, etter en topp hvor prisene var enda høyere enn nå, men de har gått litt opp igjen under pandemien.

Det er åpenbart at det ikke er særlig mange som gidder å bruke 20 000,- på et Mr. Gimmick til NES, men skal man kun spille så finnes de fleste av de gamle spillene billig fra andre land med andre regioner, med mindre man samler å MÅ ha skandinaviske utgaver i mint tilstand.
 

...... skrev (45 minutter siden):

Dette var jo poenget mitt, man kan ikke skaffe de på lovlig vis. For vi alle ønsker vel å måtte være avhengig av en bruktselger som selger spillet dyrt for å skaffe de spillene vi vil ha? Der man ikke aner hvilken tilstand spillene er i?


Hva mener du med "lovlig vis"? Det er jo helt lovlig å kjøpe originale spill brukt, det er slik man skaffer seg det meste av retro-ting, enten det er He-Man figurer til flere titalls tusen, Pokemon-kort, eller den gamle Il Tempo Gigante modellen til 3-5k nå.

Gamle elektronikk-ting, leker og den slags, reproduseres ikke fordi det er et marked, som oftest drives markedet uansett av samlere som ikke er interessert i repro'er.

Det er ikke sånn at Pioneer plutselig begynner å lage forsterkere fra syttitallet, fordi prisene på enkelte modeller nå er skyhøye, å hadde de gjort det, så ville de trolig ikke solgt all verden.

Nintendo tjener enorme summer på sine retrospill, mange av de finnes til Switch, andre til Classic-konsollene osv.
At de ikke har sluppet hele biblioteket på nett, er nok nettopp fordi de har planer om å tyne dette ut i all evighet, å dra inn så mye som mulig på gamle ting de kan relansere, som er nærmest en spesialitet for Nintendo, de har nettopp relansert Game & Watch også.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Skandinavisk utgave duger ikke. Det må være NTSC.
 

Se for deg at YouTube hadde tvunget alle skandinaver til å spille av videoer på 0.75 hastighet. Der har du omtrent hvordan det føles å spille PAL NES og SNES. Litt forskjell blir det siden 0.75 er 25% og PAL kun er 16-17% tregere, men det er samme prinsipp og like frustrerende.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 minutter siden):

Skandinavisk utgave duger ikke. Det må være NTSC.


Dersom du kan leve med litt japansk tekst i enkelte spill, så kan du jo da kjøpe deg en Famicom, å få spillene for en slikk og ingenting i forhold til Skandinaviske utgaver.

For samlere, så er det som oftest Skandinaviske utgaver som gjelder, og de utgavene er blant de aller dyreste.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg holder meg til det mer seriøse speedrun- og streammiljøet. Der er det kun NTSC med noen ytterst få unntak. Folk som samler på skrot finnes det i de fleste felt. I tillegg bor du i en verden. De fleste samlere er ikke fra Skandinavia. Jeg trenger ikke kjøpe Famicom, jeg har flere og jeg har hatt det lenge.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (25 minutter siden):

Jeg holder meg til det mer seriøse speedrun- og streammiljøet. Der er det kun NTSC med noen ytterst få unntak. Folk som samler på skrot finnes det i de fleste felt. 


Det er hyggelig at du oppfatter speedrun- og streammiljøet som seriøse, men at du tror samlere som legger ned tre-fire hundre tusen kroner i komplett Skandinavisk samling av NES eller SNES er useriøse, får du selv stå for, samlermiljøet er nok langt mer seriøst enn speedrun-miljøet.

Det er klart at når mesteparten av verden kjører 60hz, så er det en ulempe for speedruns å sitte på 50hz, da ønsker man åpenbart NTSC-utgaver av spillene.

For samlere i Skandinavia, som ønsker de originale spillene, så er det åpenbart mer attraktivt med de spillene som faktisk ble solgt her, enn en haug med amerikanske eller japanske spill på hylla.

Lenke til kommentar

Festlig at du nevner beatles og Tolkien, siden allerede har noen av sangene til beatles blitt public domain og det er bare 30 år til alt av Tolkien blir public domain.

Selv synes jeg nå at spill fra videospillenes barndom burde vært tilgjengelig på en eller annen måte uten at jeg må selge nyre og lever.

Men vi har jo mellom tingen, abandonware som er i en slags copyright limbo som gjør de lovlig å dele og laste ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...