Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan finne seg en trygg plass i livet?


Gjest 22796...70a

Anbefalte innlegg

Gjest 22796...70a

Hei,

jeg er en ung voksen som har kommet litt skjevt ut av startblokka i livet. Jeg er på mange måter et skrekkeksempel på hva man ikke ønsker seg fra et barn. Jeg gav opp (i en 4-årsperiode), jeg har lite indre drivkraft og jeg har ganske heftig "imposter syndrome". Tviler veldig på egne evner i voksensettinger. Sosial angst og depresjon på toppen hjelper selvsagt ikke og er mye av årsaken til at det har gått så dårlig så langt. Jeg har ingen venner av betydning og har også svært begrenset ønske om å ha kontakt med noen. Det er ikke noe savn, da alt slikt i tenårene kun opplevdes stressende og 'traumatisk'.

Nå er jeg mer enn noe annet ute etter å finne en viss stabilitet og trygghet i tilværelsen. Jeg lever helt fint med en spartansk tilværelse, det eneste jeg trenger er egentlig et lånekort på biblioteket og en seng å sove i. Har null/lav libido og har gitt opp å skaffe kjæreste. Jeg er såpass klønete sosialt + dårlig mentalt til at det i det hele tatt virker aktuelt. Familie og barn virker videre helt uaktuelt av den enkle grunn at jeg ikke ser det som sannsynlig at jeg skal kunne ivareta et slikt ansvar. Føler på mange måter at jeg ikke forsto noe helt grunnleggende ved tilværelsen i oppveksten og at jeg nå sitter i det mye grunnet en manglende modenhet som jeg ikke er helt sikker på om jeg har kommet over enda.

Det siste jeg vil er å binde meg opp økonomisk. Bor enn så lenge hjemme. Selv om jeg bruker minimalt med penger, så ser jeg ikke helt at jeg skal komme på et nivå hvor jeg har nok stabilitet til å stole på at jeg kan betale lån/gjeld. 

Til tross for denne negative "biografien", så er jeg ganske tolerant overfor meg selv. Lite å gjøre med den man har blitt, kan bare gjøre noe med  fremtiden.

NB. Jeg har gått til psykolog ved flere anledninger, men det har ikke hjulpet meg i særlig grad annet enn at jeg har blitt bevisst mange av tankefellene man gjerne gjør i min situasjon.

Noen kloke mennesker som har noen råd å gi?

 

Anonymous poster hash: 22796...70a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg har mange råd å gi og mye erfaring samt en del bagasje å dra nytte av(til din fordel). Hvis du kunne tenke deg å prate anonymt så send meg gjerne en PM. Vi kan godt finne en felles app som ivaretar begges anonymitet hvis det er ønskelig.

Skulle du ikke ønske det så er det helt i orden.

Kort og godt mener jeg det viktigste for deg er nok er å trene på nye situasjoner og å våge det å være sårbar. Jeg respekterer å forstår blant annet den biten med at du ikke vil binde deg opp økonomisk, men det er veldig mange egenskaper i livet som man lærer ved å bo for seg selv som gir deg et bedre fotfeste videre i livet. Det som kunne være lurt for deg er å kontakte NAV å be om hjelp til å finne et sted å bo samt hjelp til livsmestring. De har nok en del slike programmer som kan hjelpe deg.

Det er aldri for sent å dra seg opp etter bukseselene for så å jobbe med seg selv. Er du i fysisk aktivitet? Forsøker du å lære deg nye ting? Liker du å hjelpe andre? Alle disse tingene kan føre til økt tilfredshet, god livskvalitet og mer positive impulser for deg. Det er helt riktig at vi mennesker kan tilpasse oss til å klare oss på lite. Men en dag så kommer "den store smellen".

Jeg håper du fant noe matnyttig i skriveriene mine.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...