Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fukt i alle vinduene i vinter


Anbefalte innlegg

Hei igjen alle sammen!
Takk for så mange gode tips. Her er svar på noen av spørsmål som ble stilt av dere. 

1. Huset er enebolig på 240kvm, 2 etasjer. bygd etter TEK 10 i 2018. Vi er 4 pers som bor i huset. 
2. kjøkkenvifte er ikke koblet til ventilasjonssystemet. 
3. Vi har fuktighetsmåler som viser 34% luftfuktighet i stua. 
4. filter i vent bytter vi 1-2 ganger i året. 
5. Har nå økt hastigheten på vifte. 
6. Vi har ikke lufteluker i huset, men lufter huset ofte. Men det kan vi ikke gjøre nå når det er -11 grader ute 

7. Ja, vi tørker klær inne på badet 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kris85 skrev (9 timer siden):

Du kan få en temperaturmåler som også viser luftfuktigheten i rommet på Clas O eller Jula til 50 spenn. 

Høy luftfuktighet inne fører til kondens på kalde overflater inne, slik som vinduer. Det betyr at luftfuktigheten er for høy i forhold til luftskiftet. Denne kondensen samler seg ofte i et hjørne, og gir flotte muligheter for mugg og sopp hvis du ikke gjør noe med det. 

Tørker du klær inne, dusjer og lager mat uten å bruke kjøkkenvifta forer du leiligheten med mer fukt. Da kan det være lurt å sjokklufte litt av og til for å skifte ut lufta inne. 

 

Hei igjen alle sammen!
Takk for så mange gode tips. Her er svar på noen av spørsmål som ble stilt av dere. 

1. Huset er enebolig på 240kvm, 2 etasjer. bygd etter TEK 10 i 2018. Vi er 4 pers som bor i huset. 
2. kjøkkenvifte er ikke koblet til ventilasjonssystemet. 
3. Vi har fuktighetsmåler som viser 34% luftfuktighet i stua. 
4. filter i vent bytter vi 1-2 ganger i året. 
5. Har nå økt hastigheten på vifte. 
6. Vi har ikke lufteluker i huset, men lufter huset ofte. Men det kan vi ikke gjøre nå når det er -11 grader ute 

7. Ja, vi tørker klær inne på badet 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 timer siden):

Nå har ikke jeg dette selv, men mamma fikk det påtvunget av borettslaget. Aldri før har inneklimaet vært dårligere. Og med tanke på hvor mange i blokkene der som nå har vinduene konstant åpne, så tror jeg ikke hun er den eneste. For øvrig bor både tante og mormor i samme borettslag, og har samme problem. Tror det er Flexit som har levert systemet.

Høres forresten veldig ugunstig ut dersom man må bytte filter 1-2 ganger årlig. 

Edit: Kjøkkenviften er koblet inn i dette systemet, så når man lager mat sprer matlukten seg i hele leiligheten. Igjen, veldig idiotisk etter min mening.

Hei igjen alle sammen!
Takk for så mange gode tips. Her er svar på noen av spørsmål som ble stilt av dere. 

1. Huset er enebolig på 240kvm, 2 etasjer. bygd etter TEK 10 i 2018. Vi er 4 pers som bor i huset. 
2. kjøkkenvifte er ikke koblet til ventilasjonssystemet. 
3. Vi har fuktighetsmåler som viser 34% luftfuktighet i stua. 
4. filter i vent bytter vi 1-2 ganger i året. 
5. Har nå økt hastigheten på vifte. 
6. Vi har ikke lufteluker i huset, men lufter huset ofte. Men det kan vi ikke gjøre nå når det er -11 grader ute 

7. Ja, vi tørker klær inne på badet 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 time siden):

Tyder på lite ventilasjon og dertil høy luftfuktighet som igjen danner kondens.

Åpne noen lufteluker ut er den beste løsningen.

Hei igjen alle sammen!
Takk for så mange gode tips. Her er svar på noen av spørsmål som ble stilt av dere. 

1. Huset er enebolig på 240kvm, 2 etasjer. bygd etter TEK 10 i 2018. Vi er 4 pers som bor i huset. 
2. kjøkkenvifte er ikke koblet til ventilasjonssystemet. 
3. Vi har fuktighetsmåler som viser 34% luftfuktighet i stua. 
4. filter i vent bytter vi 1-2 ganger i året. 
5. Har nå økt hastigheten på vifte. 
6. Vi har ikke lufteluker i huset, men lufter huset ofte. Men det kan vi ikke gjøre nå når det er -11 grader ute 

7. Ja, vi tørker klær inne på badet 

Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (1 time siden):

Åpne ventiler er idioti med balansert ventilasjon. Samme er avfukter. Bytt filter og sjekk at agregater er i orden. 

Hei igjen alle sammen!
Takk for så mange gode tips. Her er svar på noen av spørsmål som ble stilt av dere. 

1. Huset er enebolig på 240kvm, 2 etasjer. bygd etter TEK 10 i 2018. Vi er 4 pers som bor i huset. 
2. kjøkkenvifte er ikke koblet til ventilasjonssystemet. 
3. Vi har fuktighetsmåler som viser 34% luftfuktighet i stua. 
4. filter i vent bytter vi 1-2 ganger i året. 
5. Har nå økt hastigheten på vifte. 
6. Vi har ikke lufteluker i huset, men lufter huset ofte. Men det kan vi ikke gjøre nå når det er -11 grader ute 

7. Ja, vi tørker klær inne på badet 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Det er i hvertfall pga for høy luftfuktighet som igjen er pga for lite ventilasjon.

Hei igjen alle sammen!
Takk for så mange gode tips. Her er svar på noen av spørsmål som ble stilt av dere. 

1. Huset er enebolig på 240kvm, 2 etasjer. bygd etter TEK 10 i 2018. Vi er 4 pers som bor i huset. 
2. kjøkkenvifte er ikke koblet til ventilasjonssystemet. 
3. Vi har fuktighetsmåler som viser 34% luftfuktighet i stua. 
4. filter i vent bytter vi 1-2 ganger i året. 
5. Har nå økt hastigheten på vifte. 
6. Vi har ikke lufteluker i huset, men lufter huset ofte. Men det kan vi ikke gjøre nå når det er -11 grader ute 

7. Ja, vi tørker klær inne på badet 

Lenke til kommentar

Om kjøkkenvifte er av type som bare filtrerer luft også blåser den inn i rommet igjen så vil jeg tro at det kommer mye fuktighet inn i rommet når en lager mat. 4 personer og tørking av klær inne gjør også at en trenger en del ventilasjon.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Manju skrev (3 timer siden):

7. Ja, vi tørker klær inne på badet 

Jeg tror dette er årsaken, gjerne kombinert med den balanserte ventilasjonen. En tørketrommel hadde sikkert vært bedre. Og få montert noen ordentlige ventiler, eller i det aller minste få sjekket ventilasjonssystemet. Jeg har etterhvert hørt så mye negativt om balansert ventilasjon (også fra andre enn familiemedlemmer) at jeg er sikker på det ikke er den perfekte løsning.

Lenke til kommentar

Etter to år i leilighet med balansert ventilasjon har jeg nå flytta til nybygd leilighet med bare uttrekk fra kjøkken og bad. Det er smale ventiler i alle vinduskarmer. Jeg har akkurat samme problem som deg, veldig mye fukt på innsiden av vinduene og dammer i karmen. Da det bikka 20 minusgrader noen dager frøys det naturligvis. Nå har huseier vært innom med snekker som installerte tre ekstra tilluftsventiler fordi de mente at det skyldes at boligen rett og slett er for tett, og at det er ganske vanlig i nye hus. Men det problemet skal jo egentlig bli borte om du har ventilasjonsanlegg, så du bør nok bytte filter eller få sjekket anlegget. Det er fort gjort å sette inn ekstra ventiler.

Lenke til kommentar
On 1/5/2021 at 10:08 PM, Kajac said:

Jeg tror dette er årsaken, gjerne kombinert med den balanserte ventilasjonen. En tørketrommel hadde sikkert vært bedre. Og få montert noen ordentlige ventiler, eller i det aller minste få sjekket ventilasjonssystemet. Jeg har etterhvert hørt så mye negativt om balansert ventilasjon (også fra andre enn familiemedlemmer) at jeg er sikker på det ikke er den perfekte løsning.

Det kan være at det er spesielt fuktig der du bor. Ellers aldri hatt problem med balansert selv, nydelige anlegg for å lufte boliger. Eneste kan være litt susing fra tilluft ventiler men det må man bare regne med. Jeg vil tro det er mange eldre og dårlig planlagte anlegg rundt omkring, gjerne også dårlig monterte og lavt dimensjonerte. Det er helt andre krav til luftutskiftning i boliger nå enn for 20-30 år siden.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (På 5.1.2021 den 17.38):

Har hørt at det er så fryktelig mange som har problemer med kvaliteten på inneluften i disse nye husene at det kan vel neppe være en sååå dårlig ide å åpne/montere en lufteluke, selv om det motvirker effekten av noen av tiltakene som er gjort.

Bruk heller noen hundrelapper ekstra på oppvarming enn å ha dårlig inneklima mener nå jeg.

Jeg har aldri hatt bedre inneklima enn når jeg installerte balansert ventilasjon. 

Lufteluke/lufting skal være helt unødvendig med et seriøst anlegg, og selvsagt at det er justert inn skikkelig, noe det virker som dette kanskje ikke er. Feil bruk av hus/leilighet er nok også en medvirkende faktor. 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (På 5.1.2021 den 17.38):

Har hørt at det er så fryktelig mange som har problemer med kvaliteten på inneluften i disse nye husene at det kan vel neppe være en sååå dårlig ide å åpne/montere en lufteluke, selv om det motvirker effekten av noen av tiltakene som er gjort.

Bruk heller noen hundrelapper ekstra på oppvarming enn å ha dårlig inneklima mener nå jeg.

Nå er problemet løst. Ventilasjonsanlegg er justert på nytt og alt fungerer som det skal og ingen dugg noe sted lenger. Takk for svar til dere alle. 🙏🏽

Lenke til kommentar
Manju skrev (På 4.1.2021 den 23.36):

Har mye fukt ( synlig vann) i alle vinduene på nederste side. Ikke dugg mellom glass. Huset er bygd i 2018, har varmepumpe og sentral ventilasjon. Hva kan være grunn til det? Hvordan vet man at det er dårlig isolering eller høy luftfuktighet i huset? Takk på forhånd for svar 

 

BE352255-34F0-461D-8572-2C24FB90E24B.jpeg

 

freddy85 skrev (På 5.1.2021 den 17.38):

Har hørt at det er så fryktelig mange som har problemer med kvaliteten på inneluften i disse nye husene at det kan vel neppe være en sååå dårlig ide å åpne/montere en lufteluke, selv om det motvirker effekten av noen av tiltakene som er gjort.

Bruk heller noen hundrelapper ekstra på oppvarming enn å ha dårlig inneklima mener nå jeg.

Til alle dere som svarte, takk for svar. Ventilasjonsanlegg er justert på nytt og alt fungerer som det skal og ingen dugg noe sted 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...