Gå til innhold

Problemer med POWER


Anbefalte innlegg

TL;DR nederst.

Hei dere.

Jeg sliter veldig med POWER Kundeservice.

20. november kjøper jeg en skjerm (skjerm A) til 3899 på Power.no med levering på postkontor. Når jeg pakker den opp ser jeg at det er flere døde piksler på skjermen, og jeg skriver til de i chatten på Power.no om hva jeg skal gjøre for å få byttet til en ny skjerm. Fikk da vite at jeg måtte til en fysisk Power-butikk for at skulle få sjekket skjermen.

Jeg drar derfor innom POWER Vinstra med skjermen. Det jeg ikke kunne vite på forhånd er at dette er en franchise-butikk og at dette ville medføre mye kommunikasjonsproblemer mellom meg, POWER Vinstra og POWER Norge AS. Jeg fikk i hvertfall de i support på Vinstra til å se på skjermen. Ble uka derpå oppringt av de, der de ba meg om å komme innom butikken deres. Gjorde så dette, fikk tilbake skjermen med bekreftelse på at det faktisk var døde piksler på den, og fikk beskjed om at jeg måtte ta kontakt med POWER sentralt for å avtale retur/bytte, da dette ville gå raskere enn at butikken skulle gjøre det for meg.

Av POWER sentralt ble jeg nok en gang henvist til POWER Vinstra, med tydlig beskjed på at jeg MÅTTE ta dette gjennom en fysisk butikk. Ble jo selvfølgelig overrasket over dette, men tenkte ikke noe stort over dette. Dro derfor innom POWER Vinstra igjen, og ba om å få byttet skjermen jeg hadde med meg.

Problemet på dette tidspunktet er at POWER hadde gått tom for denne skjermen på lager. Dette var forsåvidt forståelig, og jeg sa meg villig til å vente en uke eller to på at skjermen skulle komme inn på lager igjen. Hvis ikke de fikk denne inn igjen, skulle jeg få lov til å velge en annen tilsvarende skjerm å bytte til. Greit sa jeg, og gikk.

Stakk innom POWER Vinstra igjen litt over en uke etterpå da jeg ikke kunne se at de ville få igjen skjermen i nær framtid (stod bare «Ikke på nettlager»), og lurte på hva som kunne gjøres med saken. De søkte opp skjermen i systemet deres, og sa at det står «ubekreftet på lager [om 2 uker]» og at ubekreftet på lager mest sannsynlig betyr at det vil ta enda lengre tid enn estimert (stemmer forsåvidt, fortsatt ikke på lager i januar 2021). Sa jeg var lei av å vente, og spurte om jeg ikke bare kunne fått byttet til en annen, dyrere skjerm mot at jeg betalte mellomlegget. Dette var greit i følge de, og de opprettet en helt ny bestilling på den nye skjermen.

Her starter de virkelige problemene. Da de opprettet den nye bestillingen ble det også opprettet en faktura på kjøpet. Jeg er under 18, og kan jo ikke settes i gjeld. Jeg reagerte selvfølgelig på dette, og påpekte at det er meningen at dette skal være et bytte, ikke «heving av kjøp av produkt A, for så å kjøpe produkt B». Jada, var svaret. Jeg måtte bare komme innom med skjerm A når skjerm B (den nye) ankom POWER Vinstra fra sentrallager, så skulle de få utført byttet da. Var fremdeles veldig skeptisk, men slo meg til ro med at ting var som det skulle.

Dro innom POWER Vinstra med skjerm A når jeg fikk vite at skjerm B var kommet fram (fikk forøvrig ingen beskjed fra butikken om dette, måtte spørre på chat...). Nå ble plutselig alt snudd 180 grader, de nekter for å utføre byttet direkte i butikken, og er hardbarket på at fordi de er en franchise-butikk, så skal de ikke utføre byttet her, men sende varene til nærmeste kjedeeid butikk, som i dette tilfellet blir POWER Lillehammer. Føringer fra POWER sentralt var det visstnok. Det at vi i utgangspunktet ble enige om et bytte mot mellomlegg brydde de seg ikke om.

Ble selvfølgelig helt paff. Visste ikke helt hva jeg skulle gjøre der og da, hadde dårlig tid da dette var i en fritime. Jeg finner fram til kjøpsvilkårene på Power.no, viser de fram, sier at de også gjelder for franchise-butikker, og at de skal utføre bytter UTEN diskusjon, OG påpekte gjentatte ganger om at vi allerede hadde en gjeldende avtale om et bytte mot mellomlegg. Måtte til slutt bare la det være, da jeg snart hadde time, men ba om et lite avslag (fikk 200 kroner i avslag) på grunn av dette her. De gikk noe motvillig med på dette. Fikk med meg skjerm B, og lot skjerm A ligge igjen som da skulle sendes til POWER Lillehammer. Hadde ikke tid til mer diskusjon, og tenkte jeg får ta dette her opp med kundeservice etter at skolen var over. Det var aldri meningen at dette skulle være et heving av kjøp av skjerm A, for så å kjøpe skjerm B. Dette påpekte jeg flere ganger til de på Vinstra.

Kontaktet POWER Kundeservice. Der møtte jeg NULL forståelse for saken. De mente jeg hadde hevet kjøpet når jeg fikk skjerm B utlevert og lot skjerm A ligge igjen. I teorien ville jo dette medført samme resultat til slutt for min del, ville jo måttet betalt mellomlegget uansett, men kunne ikke finne meg i dette. Jeg hadde tross alt en gjeld på over 5000 kroner på meg nå, da skjerm B nå plutselig ble handlet på kreditt. Skrev en lang bestridelse på fakturaen den 15. desember 2020. (samme dag jeg fikk med meg skjerm B hjem) og at de måtte ta seg sammen når det gjaldt det å forholde seg til både forbrukerkjøpsloven og deres egne kjøpsvilkår. Jeg skriver at de ikke kan heve et kjøp uten at jeg er enig i det, og viser til alle kjøpsvilkårene de ikke har fulgt. Skriver også at jeg er under 18 og kan ikke settes i gjeld. Skriver mail til de flere ganger der jeg påpeker dette, og enten så forstår de ikke det jeg skriver eller så vil de ikke forstå.... De sier de MÅ vente til at skjermen har ankommet POWER Lillehammer før jeg får tilbakebetalt pengene for skjerm A. Jeg skriver mail tilbake om at de kan ta seg en bolle, for jeg har ikke hevet noen kjøp, og at det eneste jeg godtar nå er at jeg får byttet skjerm A til en samme eller tilsvarende modell.

Nå er det den 04. januar 2021. Jeg stilte skjerm A til rådighet for POWER 15. desember 2020, som er for 19 dager siden. Både forbrukerkjøpsloven og kjøpsvilkårene deres sier at tilbakebetaling skal skje INNEN 14 dager om kjøpet skulle bli hevet.

Fikk mail fra POWER Kundeservice i dag om at jeg måtte levere inn skjerm B om jeg ikke ønsket å betale fakturaen da betalingsfristen var 31. desember 2020, og at de må vente på at skjerm A ankommer Lillehammer for at jeg skal få igjen pengene for denne. Byttet nekter de å utføre, da de "ikke får lagt inn kjøpet du har gjort i butikken over på nettkjøpet."

Bør jeg dra tilbake til POWER Vinstra med skjerm B, eller bør jeg ta denne i «pant» e.l. fram til jeg får avklaring på hva som skjer med skjerm A?

 

TL;DR: Fikk ikke byttet en skjerm A da de ikke lengre hadde samme modell på lager. Ble enig om å bytte til en dyrere skjerm B mot mellomlegg. Nå sitter jeg igjen med en faktura (er under 18) på skjerm B, men ingen kreditering av skjerm A selv om det er langt over 14 dager siden jeg leverte inn skjerm A. Power gjør ting som jeg eksplisitt har sagt klart og tydlig at ikke skal skje på forhånd.

Endret av thrrowaway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, V-by said:

Betal mellomlegget og informer om at resterende kan trekkes mot beløpet du har til gode hos power. Bruk betalingsinformasjon på fakturaen du har mottatt.

Når du kontakter power hold deg saklig og ikke bli useriøs, dette taper du bare på.

Foreslo dette ovenfor Power også, men var visstnok ikke mulig fordi jeg bestilte skjerm A på power.no, og skjerm B i en franchise-butikk. Tenker jeg bare drar innom butikken med skjerm B i morgen, har ikke åpnet emballasjen på den enda.

Lenke til kommentar

Så lenge Power har innrømmet at det foreligger en mangel, skal utbedring skje uten kostnad for deg. I dette tilfellet virker det for meg som om Power har omlevert varen som skal skje uten ytterligere kostnader. At de har sendt deg til en franchise, og ikke kjedeeid, butikk skal ikke du bære omkostningene for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...