Gå til innhold

Aksjeselskap - kjøpe fra private og betale med cash


joesrobot

Anbefalte innlegg

Ser tilfeldigvis på et program på tv nå hvor det folk som kjøper og selger antikviteter. Når de kjøper (for å videreselge) betaler de med cash.

La oss si jeg oppretter et AS som skal sysle med dette. Resier rundt på bygda for å kjøpe antikviteter fra folk , dette skal jeg videreselge gjennom firmaet mitt. Kan jeg egentlig ta ut kroner fra firmakontoen og betale privatpersoner tusenvis av kroner uten noen mer form for dokumentasjon? Blir jo lett å stikke titusenvis av kroner i egen lomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, joesrobot said:

Ser tilfeldigvis på et program på tv nå hvor det folk som kjøper og selger antikviteter. Når de kjøper (for å videreselge) betaler de med cash.

La oss si jeg oppretter et AS som skal sysle med dette. Resier rundt på bygda for å kjøpe antikviteter fra folk , dette skal jeg videreselge gjennom firmaet mitt. Kan jeg egentlig ta ut kroner fra firmakontoen og betale privatpersoner tusenvis av kroner uten noen mer form for dokumentasjon? Blir jo lett å stikke titusenvis av kroner i egen lomme.

Nei, du må jo få kvittering som viser hva du har kjøpt av hvem til hvilken pris.

Lenke til kommentar
joesrobot skrev (1 time siden):

Ser tilfeldigvis på et program på tv nå hvor det folk som kjøper og selger antikviteter. Når de kjøper (for å videreselge) betaler de med cash.

La oss si jeg oppretter et AS som skal sysle med dette. Resier rundt på bygda for å kjøpe antikviteter fra folk , dette skal jeg videreselge gjennom firmaet mitt. Kan jeg egentlig ta ut kroner fra firmakontoen og betale privatpersoner tusenvis av kroner uten noen mer form for dokumentasjon? Blir jo lett å stikke titusenvis av kroner i egen lomme.

Nei, du kan selvfølgelig ikke gjøre dette uten dokumentasjon. 

Bokføringsforskriften § 5-2-1 første ledd: 

"Salgsdokumentet skal utstedes av selger, med mindre annet er bestemt i lov eller forskrift. Bokføringspliktig som kjøper varer eller tjenester fra ikke-bokføringspliktig selger, kan likevel utstede salgsdokumentet på vegne av selger."

Med andre ord: Du kan (og må) utstede salgsdokument (kvittering) på vegne av selger, når du kjøper fra private. Kravene er de samme som når du selger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...