Gå til innhold

Bygging av PC, AMD Ryzen/Geforce 3080, tips/råd til innkjøp av passende Hovedkort/RAM/PSU


Anbefalte innlegg

Hei! Etter omsider å ha sporet opp igjen påloggingsinformasjonen min, kan jeg endelig besøke diskusjon innlogget igjen (hurra!). 

Tenkte derfor jeg kunne benytte anledningen til å høre litt med dere da gamlemaskinen er overmoden for pensjon og jeg har vært litt ute av "gamet" siden siste PC-bygging (som var i 2012).

Før første gang i mitt liv ser det ut til at jeg bytter fra Intel til AMD på CPU-fronten så det blir litt spennende, kunne gjerne tenke meg litt forslag til hovedkort og RAM som kan være grei, sammen med resten av bygget mitt. Jeg er også litt småbekymret for at jeg kan ha gått på en smell med valg av strømforsyning, til tross for at jeg har lest flere steder at det i teorien skal være nok, ligger det å gnager i bakhodet at jeg burde ha kjørt en litt kraftigere strømforsyning. Vurderer å bytte til en kraftigere Silent utgave av Corsair, men klarer ikke helt å bestemme meg. 

  • GPU
    • EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA HYBRID GAMING 10GB (Helst skulle jeg ønske å hatt Nvidia sitt originale founders edition, men det rakk jeg ikke, alternativt ASUS sitt, men det fikk jeg ikke leveringsdato på når jeg prøvde å bestille det i okt/nov så endte med å bestille EVGA sitt da jeg har forventet leveringsdato 12.01 på den).
  • CPU
    • AMD Ryzen 9 5900X 3.7GHz Socket AM4 Prosessor
  • Hovedkort
    • Her har jeg ikke helt bestemt meg. Vurderte vel et eller annet ASUS kort, men litt usikker da jeg har hørt om mye trøbbel på de nylig.
    • Ønsker mulighet for WIFI, M.2, støtte for 3200MHz ram+. ATX kort med AM4 standard. 
  • RAM
    • Her er kanskje punktet jeg er mest usikker på da ting ser ut til å ha endret seg siden jeg bygget sist i 2012 og CAS latency var en big deal om jeg ikke husker helt feil, tenker jeg har lyst å ligge på ca 32GB ram og gjerne med en MHz på over 3200MHz da dette visstnok er å foretrekke? Sist jeg bygget var det jo om å ha mye RAM fordelt på mange brikker, usikker hvordan dette har utviklet seg. Tenkte kanskje 4x8GB brikker.

Allerede kjøpt inn:

  • PSU - Corsair TX650M, 650W PSU
  • Kabinett m/ Vannkjøling - Deepcool Dukase Liquid
  • Lagring -  Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 1TB

 

Ønsker såfremt det lar seg gjøre å unngå lys-show og undergrunns-rave i kabinettet og setter veldig pris på noenlunde estetisk rene og sammenhengende deler. Innser at dette kan virke noe ironisk mtp. kabinettet som er valgt, men det lar seg vel gjøre å slå av unødvendig led lys der, kan tåle begrenset med lys, så lenge ikke det tar helt av.

Har ikke i utgangspunktet noe begrensning på budsjett, men må innrømme at jeg kjenner meg litt gniten på å bruke flerfoldige tusen på hovedkortet, ser at gaminghovedkort ligger på 1500-4000 sånn ca og lurer vel på om det er verdt det å gå i den øvre delen. 

 

PC'en vil bli brukt til alt mulig, men håper å kunne få tid til å spille litt fremover da det har vært litt tørt på det området noen år. Men håpet er jo at den skal ta spill et par år frem i tid også slik min nåværende klarte i mange år. Og ikke minst Flight sim på maks :)

Alle råd tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange forskjellige gode hovedkort på AM4-sokkelen nå. Her er noen anbefalinger fra sånn midt-på-treet pris og oppover som oppfyller kravene dine.

1. MSI B550 Gaming Edge Wifi: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5386561
2x NVMe-spor, WiFi, 5x USB-porter, bra på minnekompatbilitet. Flashback-funksjon

2. ASUS B550-F WiFi: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5386368
Et par ekstra USB-porter, kanskje noe svakere minnekompatibilitet. Flashback-funksjon

3. MSI X570 Unify: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5200994
7x USB-porter, 3x NVMe-spor, bra på minnekompatibilitet. Chipset-viften er ikke plagsom. Flashback-funksjon

4. ASUS Crosshair VIII Hero: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5102531
Mange USB-porter, 2x NVMe-spor, god minnekompatibilitet. Chipset-viften er jeg ukjent med, men burde ikke være bråkete. Flashback-funksjon

For spesielt interesserte har du noen valg:

1. MSI B550 Unify-X: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5641265
Sannsynligvis det beste hovedkortet rettet mot overklokking på AM4-plattformen per dags dato. 2x minnespor gjør det mulig å oppnå ekstremt gode minneoverklokkingsresultater.

2. ASUS Crosshair VIII Dark Hero: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5616075
Nesten samme hovedkort som Crosshair VIII Hero, men det har ingen chipset-vifte. Har også en spesiell funksjon for overklokking der det kan hoppe automatisk over fra Precision Boost for høy klokkefrekvens på 1-2 kjerner til manuell overklokk for god ytelse i 3DMark sine Physics-tester. Ikke så bra på minneoverklokking som MSI sitt B550 Unify-X

 

Alle hovedkortene nevnt over vil fungere helt utmerket med en Ryzen 5900X, du vil ikke se ytelsen blir strupet av for varm VRM eller dårlig komponentvalg noe sted.

 

Angående strømforsyning, så har jeg en lignende maskin, men med kraftigere kjøling og et 3080 som kommer opp rundt 500W i krevende spill. Denne trekker i verste fall 650W fra veggen med en Platinum-sertifisert 860W strømforsyning, som betyr at selve maskinen bruker omtrent 600W. Jeg vil si at 650W er nok om du skal kjøre alt på standard, mens om du skal overklokke bør du satse på noe ekstra.

Merk at et RTX 3080 kan bli rimelig ubehagelig å ha med å gjøre når det er overklokket med en luftkjøler: 3080 FTW3 har så vidt jeg vet muligheten til å justeres opp til 450W! Hvis du syns det høres mye ut med 450W inn i et enkelt skjermkort er jeg til dels enig, og du kan forestille deg hvilken påvirkning det vil ha på støy.

Lenke til kommentar

Takk for knall tilbakemeldinger 🍻 Da er alternativ 2 bestilt. Jeg kommer nok ikke til å overklokke med det første, men med tanke på atforrige maskinen jeg bygget har holdt fra 2012 til nå-ish, så gutser jeg bare på at det holder og bytter eventuelt bare psu dersom jeg skulle ende opp med å overklokke eller at jeg får trøbbel under load 

Endret av Tannpust
Lenke til kommentar

Hvis din TX650M er fra 2012 vil jeg anbefale å bytte den ut i et nytt bygg. En 9 år gammel mellomklasse-PSU vil ikke nødvendigvis oppfylle ATX-spesifikasjonene lengre, og det er heller ingen garanti for at den klarer å levere 650W lengre. Nye skjermkort har en tendens til å hoppe kraftig opp og ned i strømtrekk flere hundre ganger i sekundet, som vil være krevende for gamle strømforsyninger å holde følge med.

Kort sagt: en ny 650W-modell vil være nok, men en gammel vil ikke.

Lenke til kommentar

Oi! Haha, nei den er heldigvis helt ny. Den gamle har 1000w, men tenkte at ting var litt mer optimalisert nå i disse dager, så tenkte jeg skulle gi meg med å overkille denne gangen, mente at siden forrige maskinen min holdt fra 2012 til 18-nåish uten at jeg måtte overklokke eller bytte ut noe særlig deler så satser jeg på det samme her hehe, så får jeg heller bytte psu dersom det skulle endre seg :)

Endret av Tannpust
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...