Redaksjonen. 403 Report post Posted January 3 Rigger seg for industri på havbunnen - med teknologi fra olje og gruver Quote Share this post Link to post
Andre Nyttårsdag 34 Report post Posted January 4 Litt usikker på om det var lurt å kalle opp selskapet etter den norrønne guden for svik og bedrag. 1 Quote Share this post Link to post
Proton1 1172 Report post Posted January 4 Utvinning av mineraler fra sjøbunnen vil være en stor, fremtidig industri som er nødvendig for å skaffe til veie mineraler som "det grønne skiftet" er avhengig av. Dette er også en industri vi er godt rustet til å bli gode på, bygget på erfaring fra vår offshore næring. Men det skremmer når man samtidig skal "drasse med seg" vindkraft, og bruke varmepumper for å utnytte geoteknisk varme. Fokuser på det essensielle, nemlig å kartlegge forekomstene og utvikle teknologien for å høste og bringe mineralene opp fra dypet for å demonstrere lønnsomhet. Selv om Innovasjon Norge ikke alltid syntes å skjønne dette, har jeg stor tro på Tore Halvorsen og Hans Olav Hide. Dette er spennende. Quote Share this post Link to post
0AAVKDA1 325 Report post Posted January 5 Det var også min umiddelbare tanke, at "Loke" var helt feil navnevalg:-) Ellers hadde jeg håpet på en enda mer detaljert oversikt over hvilke mineraler og grunnstoffer man har funnet, hvor mye, hvor lett det er/kan bli å utvinne disse, men dette er kanskje en industrihemmelighet? Quote Share this post Link to post