Gå til innhold

Forsker: Helt feil at hydrogen er bedre enn batteri i lastebiler


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hos de fleste nettselskapene betaler man like mye i effektavgift om stasjonen benyttes eller ikke, så ser ikke hvordan det at stasjonen brukes eller ikke skulle påvirke andre nettkunder. (En lite brukt hurtiglader blir altså veldig dyr per kWh.)

Og stasjonene er nok i all hovedsak ikke subsidierte. Superladene har fått litt kommunal støtte her og der, men det er en forsvinnende liten andel av totalkostnadene. Ofte har det vært snakk om gratis leie av eiendom for å sette opp laderne, eksempelvis.

I gjennomsnitt betaler en norsk husstand 10 789 kroner i året, mens snittet i Sogn og Fjordane fylke er 14 240 kroner per normalhusholdning.

- I våre lange daler er det mange kilometer linje per abonnent, og det er mange nettstasjoner i forhold til antallet kunder. Det sier seg selv at det at du bor grisgrendt er en betydelig faktor. Prinsippielt mener jeg det burde være likt for alle, på lik linje med teletjenester og vegbruksavgift, sier Gullaksen.

Link Enorme forskjeller:Her er nettleia dyrest (dagbladet.no)

Ditt premiss er i tilegg at stasjonen får til å betale alt det kabelen koster sin levetid noe som ikke alltid skjer.

til og med bensinstasjoner har blitt lagt ned i mer grisgrendte strøk på grunn av dårlig lønnsommhet.

Det er helt greit at man er for den norske modellen med at staten eier linjene og at alle spleiser på linjene gjennom nettleien men man trenger ikke å late som at en aktør eller kunde betaler for metervis av kabel i alle tilfeller.

Selfølgelig om stasjonen er veldig lønnsom og eksisterer lenge Nok med teslas eierskap så kan man si at ja da har tesla betalt det kostet å legge kabelen til stasjonen.

Ellers ikke.

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når Toyota og Mercedes satser på hydrogen-elektrisk, også på jernbane - så kan det selvfølgelig skyldes de nasjonale strategiene for hydrogenløsninger. Lading av batteri er jo en utfordring som øker proporsjonalt med batteriets kapasitet/rekkevidden, og med vil bare øke med tiden. Lading og tilgangen på hurtigldere er jo tema i nesten hver eneste artikkel om batteribiler. Så er det i tillegg et spørsmål om tilgjengelig nettkapasitet. Jeg tror derfor at hydrogen-elektrisk vil måtte komme i tillegg til batteri, og prisene vil ganske sikkert jevnes ut.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (8 minutter siden):

I gjennomsnitt betaler en norsk husstand 10 789 kroner i året, mens snittet i Sogn og Fjordane fylke er 14 240 kroner per normalhusholdning.

- I våre lange daler er det mange kilometer linje per abonnent, og det er mange nettstasjoner i forhold til antallet kunder. Det sier seg selv at det at du bor grisgrendt er en betydelig faktor. Prinsippielt mener jeg det burde være likt for alle, på lik linje med teletjenester og vegbruksavgift, sier Gullaksen.

Link Enorme forskjeller:Her er nettleia dyrest (dagbladet.no)

Ditt premiss er i tilegg at stasjonen får til å betale alt det kabelen koster sin levetid noe som ikke alltid skjer.

til og med bensinstasjoner har blitt lagt ned i mer grisgrendte strøk på grunn av dårlig lønnsommhet.

Det er helt greit at man er for den norske modellen med at staten eier linjene og at alle spleiser på linjene gjennom nettleien men man trenger ikke å late som at en aktør eller kunde betaler for metervis av kabel i alle tilfeller.

Selfølgelig om stasjonen er veldig lønnsom og eksisterer lenge Nok med teslas eierskap så kan man si at ja da har tesla betalt det kostet å legge kabelen til stasjonen.

Ellers ikke.

 

 

Då Sogn og Fjordane eksisterte eksporterte dei ca 10 TWh kvart år, den høge nettleiga er for å betale for nett for eksport, særlig til Austlandet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hos de fleste nettselskapene betaler man like mye i effektavgift om stasjonen benyttes eller ikke, så ser ikke hvordan det at stasjonen brukes eller ikke skulle påvirke andre nettkunder. (En lite brukt hurtiglader blir altså veldig dyr per kWh.)

Og stasjonene er nok i all hovedsak ikke subsidierte. Superladene har fått litt kommunal støtte her og der, men det er en forsvinnende liten andel av totalkostnadene. Ofte har det vært snakk om gratis leie av eiendom for å sette opp laderne, eksempelvis.

Ditt premiss her er jo at effektavgiften skal klare å dekke det en la oss si 2 kilometers kabel vil koste å legge til tesla overtar med sin anleggsvirksomhet og at Tesla blir i stasjonen i minst x antall år.

Man river jo ikke opp linjer dersom de ikke brukes heller men håper på en ny  aktør skal etablere seg noe som ikke alltid skjer.

dette koster vedlikhold som andre kunder betaler + restrende som ikke er betalt av aktøren som etablerte stasjonen.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (6 timer siden):

Hva mener du?

Du mener vel ikke fullt alvor at de omlaster laksen vær gang de har kjørt 160 km?

Det blir isåfall veldig dyr laks

veldig mye mer personell og logistikk for å få fraktet det helt fram.

Hvis du bruker for lang tid så vil ikke laksen lenger være fersk.

Bare svar på det enkle og konkrete spørsmålet, i stedet for å legge inn en hel haug mistolkninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (6 timer siden):

Er det noen her som mener at en batteri-lastebil ikke går an om man kjører maks 160 km om dagen?

Du tror det er så lett å beregne for et transportselskap å ha en miks av lastebiler med vidt forskjellig rekkevidde som nøyaktig matcher behovet i dag og 20 år i fremtiden.

Bare svar på det enkle og konkrete spørsmålet, i stedet for å legge inn en hel haug mistolkninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Bare svar på det enkle og konkrete spørsmålet, i stedet for å legge inn en hel haug mistolkninger.

Nord-Norge er en viktig region for sjømatproduksjonen i Norge. Samtidig er den geografiske avstanden til markedene stor, og ulike sjømatprodukter har forskjellige krav til hvor lang tid transporten kan ta. Transporten ut av landsdelen skjer først og fremst ved bruk av vogntog, båt og jernbane, og vogntogtransporten står for om lag halvparten av volumet.

I en artikkel fra 2014 så nevnes det

130 vogntog fylles daglig

130 vogntog fylles daglig - Samferdsel (toi.no)

Det om de 160 km er urellevant.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

@Lodium Bare gå tilbake og svar på det enkle og konkrete spørsmålet, i stedet for å legge inn en hel haug mistolkninger.

Når du har svart så er det min tur. Greit?

Jeg har svart

Limer inn fra linken 

Hvis vi antar at hver transport med bil har en varevekt på 19 tonn, krevde frakten av fersk laks og ørret fra slakteriene 47 450 vogntogtransporter i 2013. Det betyr at 130 vogntog daglig enten kjører ut av Norge eller til en innenlandsk havne-, jernbane-, eller flyterminal med fisken.

Men så var det der med å lese da.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

 

Du regner ikke inn lønnskostnader til folkene som kjører vognene med batterier til forskjellige plasser

du regner ikke med kostnadene (vedlikehold, renter osv) med å eie og ha vogner og kjøretøy

og du regner heller ikke med utgiftene som kommer med å ha lagret vognene en plass for eksempel en næringseiendom

mens man venter på at vognen skal brukes uti perefirien.

Kostadne til sjåførene som vanligvis kjører lasten må du også ta hensyn til.

Ved vognbytte måtte vognen stå ute på en eiendom tilkoblet lading eller en annen person overta med sin trekkbil, likeledes ved skifte av batteri.

 

Ja, eg tok noen snarveger. Sparer man 28 kroner mila før MVA vil man ved (50 km/t x 2000 t) 100 000 km spare 280 000 første året som går til nedbetaling, skal vi si 3 år for å betale ned hva batteri - lastebil er dyrere (840 000,- dyrere).

Renten man må betale i dag er rundt 3 - 7 %, om vi seier 20% over tre år på halve beløpet ( 3 x 280 000 / 2 x 20 %) blir renteutgiftene 420 000 x 20% = > 84 000,- i renteutgifter.

 

Etter 3 år er overpris betalt og knappe (280 000 - 84 000) 200 000,- er spart 4’de året.

Da er det fortsatt 1 200 000 km att til garantitiden utløper (1 200 000 x 2,8) 3 360 000,- i videre sparing vil det gi.

 

Eg beklager snarveger men rentebeløpet er lite selv om eg har brukt en litt høg rente på 6,67 %, reknet en noe høg ekstrapris, og bare en sjåfør på utkjørte kilometer.

Videre forutsetninger er 12 kWt / 10 km strøm á 1 kr/kWt eksklusive MVA, 3 liter diesel / 10 km á 13,30 liter eksklusive MVA

Eg sitter ikke på god nok forståelse og taller til at det har noe for seg for meg å gjøre en mer nøyaktig vurdering. Og ja beregninger er og blir beregninger, men så forbasket ille er det ikke.

 

Eg tror nok eg ville valgt å kjøre en Tesla semi med stor cabin isteden for en diesel om eg skulle kjøre.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Ved vognbytte måtte vognen stå ute på en eiendom tilkoblet lading eller en annen person overta med sin trekkbil, likeledes ved skifte av batteri.

 

Ja, eg tok noen snarveger. Sparer man 28 kroner mila før MVA vil man ved (50 km/t x 2000 t) 100 000 km spare 280 000 første året som går til nedbetaling, skal vi si 3 år for å betale ned hva batteri - lastebil er dyrere (840 000,- dyrere).

Renten man må betale i dag er rundt 3 - 7 %, om vi seier 20% over tre år på halve beløpet ( 3 x 280 000 / 2 x 20 %) blir renteutgiftene 420 000 x 20% = > 84 000,- i renteutgifter.

 

Etter 3 år er overpris betalt og knappe (280 000 - 84 000) 200 000,- er spart 4’de året.

Da er det fortsatt 1 200 000 km att til garantitiden utløper (1 200 000 x 2,8) 3 360 000,- i sparing vil det gi.

 

Eg beklager snarveger men rentebeløpet er lite selv om eg har brukt en litt høg rente på 6,67 %, reknet en noe høg ekstrapris, og bare en sjåfør på utkjørte kilometer.

Videre forutsetninger er 12 kWt / 10 km strøm á 1 kr/kWt eksklusive MVA, 3 liter diesel / 10 km á 13,30 liter eksklusive MVA

Eg sitter ikke på god nok forståelse og taller til at det har noe for seg for meg å gjøre en mer nøyaktig vurdering. Og ja beregninger er og blir beregninger.

 

Eg tror nok eg ville valgt å kjøre en Tesla semi med stor cabin isteden for en diesel om eg skulle kjøre.

 

Tror jeg hadde valgt en hydrogen semi for lange avtander jeg altså

Mindre kostnader totalt sett da jeg slipper å ansette ekstra folk til å frakte batterivogner til forskjellige plasser

og slipper å eie selve batterivognene også.

 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (42 minutter siden):

Tror jeg hadde valgt en hydrogen semi for lange avtander jeg altså

Mindre kostnader totalt sett da jeg slipper å ansette ekstra folk til å frakte batterivogner til forskjellige plasser

og slipper å eie selve batterivognene også.

 

I noen tilfeller kan vel det være heilt greit, og man taper nok rund 3 tonn nyttelast på den semien som påstås å komme med 800 km batteri rekkevidde. Så hva med å kjøre deise 800 km til 12 kr milen i energiutgifter og late en møtende diesel semi ta resten.

Men man sparer en + 3 500 000,- i «drivstoff» (etter fratrekk for ekstra investering og renter) i forhold til en diesel (innen garantien til Tesla på 1 mill miles utløper), og hydrogen vil ikke klare å konkurere på pris med det første etter slik eg forstår.

 

Og batterier betinger back-upp løsninger om nettet delvis skulle falle ut. 

 

Dei som har bestilt Tesla semi kan nok forvente å tjene vertfall 300 000 pr år køen antas å vare. Den lappen er et verdipapir, og prisen kan stige.

Men ja, bilen er jo ikke komt ennu og vil være klasse 8 (80 000 LBS) bil i US, dvs 36 tonn totalvekt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Lodium skrev (37 minutter siden):

Hvis vi antar at hver transport med bil har en varevekt på 19 tonn, krevde frakten av fersk laks og ørret fra slakteriene 47 450 vogntogtransporter i 2013. Det betyr at 130 vogntog daglig enten kjører ut av Norge eller til en innenlandsk havne-, jernbane-, eller flyterminal med fisken.

Men så var det der med å lese da.

Men då var det det med å lese spørsmålet da.

"Med en gjennomsnittlig kjørelengde på 160 km per dag, hvor mange prosent av lastebilene vil du anta kjører med laks til Europa?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Men då var det det med å lese spørsmålet da.

"Med en gjennomsnittlig kjørelengde på 160 km per dag, hvor mange prosent av lastebilene vil du anta kjører med laks til Europa?"

Drit i de 160 km

Det er urellevant for andre gang.

Du kan liksom ikke bokse inn sjøfører innen en firkant med rigide regler

eller ønsketenking om hvor langt de skal kjøre.

Les Linken istedet for å spørre nok en gang om det andre du spør om.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Linken svarer ikke på spørsmålet. Bare svar du, så er det min tur. Greit?

Jo

men ikke i prosent men du kan da å regne selv

Det er sågar en fin tabell med prosentall og tonn for fylke i artikkelen jeg linker til

og også noen prosenter om hvor mye som eksporteres ut

Og jada er fullstendig klar over at artikkelen er gammel og ikke svarer på dagens tall

Men det var det jeg fant i farta.

Vil du ha ett mer utfyllende svar så får du spørre andre.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal alltids klare å finne ut hvor mange lastebiler som er registrert i Norge, men du nevner kun de 130 som kjører fisk fra nord-Norge og det står ikke noe om at samtlige skal nedover Europa. Hvor mange kjører fisk fra andre landsdeler? Til Europa?

Prosentregning er trivielt bare man har tallene. Derfor spør jeg deg, hvor mange prosent av lastebilene vil du anta kjører med laks til Europa?"

Lodium skrev (18 minutter siden):

Vil du ha ett mer utfyllende svar så får du spørre andre.

Mer utfyllende enn ingenting? Ja takk. Registrerer bare at du ikke klarte å svare meg på noe så enkelt som hva du antar selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Simen1 said:

Jeg skal alltids klare å finne ut hvor mange lastebiler som er registrert i Norge, men du nevner kun de 130 som kjører fisk fra nord-Norge og det står ikke noe om at samtlige skal nedover Europa. Hvor mange kjører fisk fra andre landsdeler? Til Europa?

Prosentregning er trivielt bare man har tallene. Derfor spør jeg deg, hvor mange prosent av lastebilene vil du anta kjører med laks til Europa?"

Mer utfyllende enn ingenting? Ja takk. Registrerer bare at du ikke klarte å svare meg på noe så enkelt som hva du antar selv.

Har svart for tredje gang

Med tabellene som finns i artikkelen og mengden som eksporteres ut nevnt i artikkelen

så er det ikke vanskelig å regne ut hvor mye som eksportres ut kun med vogntog i 2014 sånn ca

Det står ikke kun om Nordnorge i artikkelen nei.

Hvis du vil ha fylke for fylke som ekporter ut som egentlig ikke var spørmålet ditt så må du nok spørre andre.

Fra samme link du hevder  å ha lest

94 prosent av eksporten var ferske produkter.

Eksporten (målt i tonn) har økt til stort sett alle markeder. Eksportandelen til land på Kontinentet er dog blitt redusert med 5,7 prosentpoeng i perioden, mens andelen av eksporten til Russland/Øst-Europa og verden for øvrig er økt med henholdsvis 4,9 og 3,9 prosentpoeng.

Totalt produsert i Norge

oppført i tonn nettovekt

903596 tonn 2013 tall

De største grensepasseringsstedene (andel av vekt i parentes) for den ferske laksen og ørreten i 2013 var Svinesund (60,2 %), Gardermoen (10,5 %), Kristiansand (4,6 %) og Bjørnfjell (3,6 %). Andelen over Gardermoen er i praksis en del lavere, og andelen over Svinesund høyere, da en del av fisken som registreres med grensepassering Gardermoen, transporteres ut av Norge på IATA-fraktbrev til de store flyhubene i Europa.

Pass på å trekk fra fisken som drar fra gardemoen og kristiansand da vi ikke snakker om fly eller båt her.

Mørketall er ikke tatt med her.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
37 minutes ago, tekchop said:

Bare kontoransatte sitser på hydrogen.

 

Det er altfor farlig.

 

Japan, verdensleder i hydrogen, har skrudt ned hydrogeneuphorien. Det samme bør også Erna gjøre.

 

Grønn hydrogen er dyrt og i vår kapitalistisk verden er høyprisete ting mindre konkuransedyktige. Hydrogen er luksus. Kjekt å ha.

BMW hydrogen 7 var perfekt, men likevel går BMW over til batteri.

 

Alle har framsnakket elbiler i så mange år og nu skal det blir hydrogen likevel? Dette er inkonsekvent.

Ingen vil bygge hydrogen- og elinfrastruktur samtidlig med LNG.

Dette er bare tull her: alle som satser på hydrogen vil bare selge sine brenselseller. Ingen vil gjøre jobben for miljøet, fordi da skulle der3 har gjort noenting som faktisk er bra for miljøet. Kutte sudenturen f.eks.

Kvinnfolk kunne også kle på seg mere om vintern, enn nylonstromper. Og manfolk kunne spise mindre kjøt.

Kast de gammle elbileme, og kjøp nytt hydrogenbil?

 

Snobbsyket e verre, enn corona!

Det evige argumentet om sikkerhet

Er diesel og bensin så mye mer sikkert?

hva med strøm lagret på batterier før teknologien er standarisert og farlige typer batterier er faset ut av produksjon?

Dersom det skjer utvikling innen batteritegnologi betyr det at det ikke skjer utvikling på hydrogen teknologi sånn automatisk siden du utelukker det i utviklingsperspektiv?

 

Lenke til kommentar

Hvor tar dere 160 km fra?
Liten vits i å ta snittdistanse når lastebiler kan kjøre i 4,5 timer før de må ta 45 min pause, før de igjen kan kjøre 4,5 timer
Kommer mye lengre enn 160 km på den tiden, omtrent 650 km, så lastebiler må ha minst 700 km effektiv rekkevidde på vinteren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...