Gå til innhold

Forsker: Helt feil at hydrogen er bedre enn batteri i lastebiler


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, Simen1 said:

Hva de gjør i Bulgaria har vi selvsagt lite kontroll over her, ut over at de er med i EU og må følge EUs regler.

Nei. Som det står i artikkelen vil 80% kjøre under 750 km per dag. Mange vil kjøre under 500 og 300 km også, men det står det ikke konkrete prosenttall på. Store lastebiler kjører i gjennomsnitt 35 000 km i året i Norge. Fordelt på 220 arbeidsdager i året blir det et gjennomsnitt på 160 km. Det vil si at de aller fleste arbeidsdager vil de kjøre uten å hurtiglade i det hele tatt. Siden man velger verktøy etter behov så vil man selvsagt sette inn de lastebilene med kortest rekkevidde på de korteste turene. F.eks kjøre sin daglige runde og returnere til basen der man saktelader over natta.

Følge Eus regler

ja det var jo det da.

I virkligheten liv så har jo dette vist seg å være vanskelig.

Polen har blitt annet blitt truet med bøter fra Eu men det ser  ikke ut som polen nevneverdig bryr seg selv om det ikke akkurat har med denne saken å gjøre.

Din premiss er jo at alle land i eu er alltid enig noe som ar vist seg vanskelig å alltid få til.

750 km er heller ingenting i transportsammenheng.

jeg var med på en tur fra Trondheim til Hamburg i lastebil i min ungdom

en strekning på 1306,3 Km

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lodium skrev (27 minutter siden):

Men jeg kan jo alltids lime inn dette 

Det har lenge vært en folkeaksjon for å få slike verstinger bort fra veiene. Flere kontroller er bare bra. I framtida kan man fokusere mer på å kontrollere de gjenværende fossile lastebilene i stedet for alle sammen. Noen stikkprøver for elektriske trengs sikkert også, men i all hovedsak kan de rette innsatsen mot de fossile. Med flere skiltgjenkjennings-kameraer langs veiene kan det også bli mer automatisert å luke ut slike verstinger fra trafikken. Det bør vi alle applaudere i respekt for de som er rammet av sammenstøt med slike.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (38 minutter siden):

Vil ikke kravene til ladeinfrastruktur være helt enorme slik at man nærmest må tapetsere landet med ultradyre ladere som kan levere 1 MW?

Det er mye enklere tapetsere landet med ladere enn med hydrogenstasjoner.

Sitat

Med en vanlig trailer så må man finne seg et sted å parkere når det nærmer seg pålagt hvile, men med en el-trailer så må det tilfeldigvis finnes en megalader i nærheten. Og toleransen for å vente i kø vil være langt lavere for yrkestransport enn for en som kjører personbil så man må beregne stor overkapasitet. 

Nei, det må man ikke nødvendigvis. Se Teslas presentasjoner på dette siden du åpenbart ikke har satt deg inn i dette i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, hekomo said:

Alt var en stor svindel. De prøver nå desperat å få til noe etter at grunnleggeren ble kastet på dør, men problemet er at de ikke har noe av det Trevor Milton skrøt av som liksom skulle gjøre dem sture.

Tesla Semi vil etter hvert kunne kjøre 1000 km med full last. Og det vil bare bli bedre over tid

Hva har vi egentlig av praktisk daglig bruk eksempler fra denne her? Eller er det fortsatt kun luftslott?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (4 minutter siden):

750 km er heller ingenting i transportsammenheng.

Det er en ukes gjennomsnittlig kjørelengde for norske lastebiler. 7 netter med saktelading.

Lodium skrev (4 minutter siden):

jeg var med på en tur fra Trondheim til Hamburg i lastebil i min ungdom

en strekning på 1306,3 Km

Og så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Det er mye enklere tapetsere landet med ladere enn med hydrogenstasjoner.

Med mye lengre rekkevidde og en brøkdel av fylletiden så er ikke behovet like stort.

hekomo skrev (3 minutter siden):

Nei, det må man ikke nødvendigvis. Se Teslas presentasjoner på dette siden du åpenbart ikke har satt deg inn i dette i det hele tatt.

Hva om du for en gangs skyld la to pinner i kors og fremførte motargumentet her i stedet for å si at det finnes noe et sted på internett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, hekomo said:

Det er mye enklere tapetsere landet med ladere enn med hydrogenstasjoner.

Nei, det må man ikke nødvendigvis. Se Teslas presentasjoner på dette siden du åpenbart ikke har satt deg inn i dette i det hele tatt.

Hvis du bygger dyr infrastruktur som andre betaler for ja.

ett batteri på noen tusen megawatt for å lade trailere på en øde strekning er ikke akkurat billig.

Batteriet som ble levert til Australia kostet 90.6 million Australske dollar

det har generert 13.1 Millioner Australske dollar i de føste 6 månedene av 2018 

Av dette er 2 Australske dollar dog inkludert fra Sør austrailias statskontrakt med Neoen ett fransk selskap som eier batteriene.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Med en gjennomsnittlig kjørelengde på 160 km per dag, hvor mange prosent av lastebilene vil du anta kjører med laks til Europa?

Hva mener du?

Du mener vel ikke fullt alvor at de omlaster laksen vær gang de har kjørt 160 km?

Det blir isåfall veldig dyr laks

veldig mye mer personell og logistikk for å få fraktet det helt fram.

Hvis du bruker for lang tid så vil ikke laksen lenger være fersk.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Med en gjennomsnittlig kjørelengde på 160 km per dag, hvor mange prosent av lastebilene vil du anta kjører med laks til Europa?

Er det noen her som mener at en batteri-lastebil ikke går an om man kjører maks 160 km om dagen?

Du tror det er så lett å beregne for et transportselskap å ha en miks av lastebiler med vidt forskjellig rekkevidde som nøyaktig matcher behovet i dag og 20 år i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -l said:

Er det noen her som mener at en batteri-lastebil ikke går an om man kjører maks 160 km om dagen?

Du tror det er så lett å beregne for et transportselskap å ha en miks av lastebiler med vidt forskjellig rekkevidde som nøyaktig matcher behovet i dag og 20 år i fremtiden.

Man kjører ikke maks 160 km om dagen.

om man bare er en skjer ikke det hvis man bryter loven med vilje.

Med 2 sjåfører kjører man lenger enn de 160 km

Og I norsk regi med ferskvarer med langtransport hadde man en gang noe som het sjåførbytte.

Når jeg tenker meg om er sjåførbytte helt vanlig i andre tranportyrker bortett fra at de muligens har andre titler.

De som har hostet opp disse tallene har sett på svært rigide data og har ønsket seg inn i enn perfekt verden hvor alt fungerer inne i visse grenser med håndplukkede data.

Kirsebærplukking kalles det.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (32 minutter siden):

Hva mener du?

Du mener vel ikke fullt alvor at de omlaster laksen vær gang de har kjørt 160 km?

Det blir isåfall veldig dyr laks

veldig mye mer personell og logistikk for å få fraktet det helt fram.

Hvis du bruker for lang tid så vil ikke laksen lenger være fersk.

Pr i dag er det bare å kjøpe 2 trekkvogner så lader den ene seg mens Du kjører. Dette er mulig pr i dag siden man sparer ca 8 000 000,- i driftsenergi kostnader i norge før garantitiden til de to Tesla semien utløper.

 

Stipulert pris er 3 000 000,- for to stk, men joda den lar vente på seg. Men liker Du å vente bestill Tesla.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Vil ikke kravene til ladeinfrastruktur være helt enorme slik at man nærmest må tapetsere landet med ultradyre ladere som kan levere 1 MW?

Med en vanlig trailer så må man finne seg et sted å parkere når det nærmer seg pålagt hvile, men med en el-trailer så må det tilfeldigvis finnes en megalader i nærheten.

Eller kanskje det kan stå et byttebatteri der, ferdig oppladet med en saktelader. Eventuelt utplassert av noen som driver en slik tjeneste. Slik det allerede gjøres for propanflasker.   Selv om byttebatteri ikke har fungert så bra for personbiler, så er det mye bedre muligheter for en enkel plassering av et eller flere slike på en lastebil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (11 minutter siden):

Eller kanskje det kan stå et byttebatteri der, ferdig oppladet med en saktelader. Eventuelt utplassert av noen som driver en slik tjeneste. Slik det allerede gjøres for propanflasker.   Selv om byttebatteri ikke har fungert så bra for personbiler, så er det mye bedre muligheter for en enkel plassering av et eller flere slike på en lastebil.

Man skulle tro at Dei fleste med litt vet i skallen vil ønske å kjøpe ekstra batteri for under 1 000 000 når man sparer gode 4 000 000,- før dei er utslitt.

Knuser jo alle eksisterendes estimater slik systemet er i dag. (Obs ! 5 gangeren hører til den lille gangetabell)

 

Pr i dag nyttes jo “påhengs dollyer”, så eg ser overkodet ikke problemet. Men vil “fintenker” drive med flisespikkeri er det jo full anledning til det, men å fremtre hjelpeløs er ikke bra.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Pr i dag er det bare å kjøpe 2 trekkvogner så lader den ene seg mens Du kjører. Dette er mulig pr i dag siden man sparer ca 8 000 000,- i driftsenergi kostnader i norge før garantitiden til de to Tesla semien utløper.

 

Stipulert pris er 3 000 000,- for to stk, men joda den lar vente på seg. Men liker Du å vente bestill Tesla.

 

Tenker du på vekt prinsippet da?

Forklaring

det å trekke opp en tung last opp en bratt bakke vil lagre energi

men jeg forstått det slik at nedbakken må være tilsvarende størrelse.

Man generer jo litt i bremseenergi også

men jeg ser ikke helt for meg hvordan det ellers skal lades opp uten solcelle eller noe annet som tilfører trekkvognen energi.

Kanskje intigrerte vindmøllegeneratorer inni i skroget eller noe, Noe ala det samme på seilbåter?

 

Edit :

aha

Jeg ser hva du tenker nå

Du tenker det bare er å hekte på en vogn underveis der batteriet er intigrert i vognen.

det er ingen dum tanke det heller.

Men det koster litt i logistikk og personell 

det også

selfølgelig ikke like mye som å omlaste laksen men  likevel

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gollum1 skrev (1 time siden):

Når en er to sjåfører så trenger en ikke ta pause etter 4,5 time.En kan kjøre 20 timer effektiv kjøring pluss annet arbeid å stopp.Så må en stå 9 timer.Innen 30 timer etter start må kjøring å pause være ferdig.Kjører en i Norge feks nordover så klarer en kanskje 120 -150 mil.Har vært med på slik kjøring i mange år tidligere.

I så fall følger du ikke regelverket slik det står skrevet. Det står maks 9 timer kjøring pr. døgn og 45 minutter hvile hver 4,5 timer. Et avvik fra hviletiden er at hvis man er to eller flere sjåfører holder det å hvile minst 9 timer sammenhengende i løpet av en 30 timers periode. Men det betyr ikke at du kan overse reglene om maks kjøretid. Hvorfor skal det være lov å kjøre mer enn 4,5 timer sammenhengende fordi man har en annen sjåfør som ligger og sover i bilen? Les selv og forklar hvordan du får til 20 timers sammenhengende kjøring uten å bryte reglene. 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid/kjore-og-hviletid

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Vil ikke kravene til ladeinfrastruktur være helt enorme slik at man nærmest må tapetsere landet med ultradyre ladere som kan levere 1 MW?

Nei. Man trenger en lader per 300 km, sånn ca. Man dekker landet med omkring 20 ladere.

1 hour ago, uname -l said:

Med en vanlig trailer så må man finne seg et sted å parkere når det nærmer seg pålagt hvile, men med en el-trailer så må det tilfeldigvis finnes en megalader i nærheten.

Det er så klart ikke tilfeldig at det er en megalader i nærheten. Det er planlagt.

1 hour ago, uname -l said:

Og toleransen for å vente i kø vil være langt lavere for yrkestransport enn for en som kjører personbil så man må beregne stor overkapasitet. 

Ja, men dette er ikke noen større utfordring for lastebiler enn for personbiler. Man må dimensjonere for toppene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Eivind Helle said:

I så fall følger du ikke regelverket slik det står skrevet. Det står maks 9 timer kjøring pr. døgn og 45 minutter hvile hver 4,5 timer. Et avvik fra hviletiden er at hvis man er to eller flere sjåfører holder det å hvile minst 9 timer sammenhengende i løpet av en 30 timers periode. Men det betyr ikke at du kan overse reglene om maks kjøretid. Hvorfor skal det være lov å kjøre mer enn 4,5 timer sammenhengende fordi man har en annen sjåfør som ligger og sover i bilen? Les selv og forklar hvordan du får til 20 timers sammenhengende kjøring uten å bryte reglene. 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid/kjore-og-hviletid

Jeg kan ikke se om dette gjelder dersom du bytter sjåførene i selve lastebilen.

Altså om lovene er bundet til selve kjøretøyet eller om det er bundet til personen som oppholder seg i kjøretøyet.

Litt rart om det skulle vise seg å være bundet opp mot selve kjøretøyet.

Jeg snakker her om folk som ikke sover i lastebilen men oppholder seg hjemme og sover hjemme

men mønstrer på når den andre sjåføren tar sin hviletid eller at to nye sjåfører mønster på når de to andre sjæførene har kjørt nok.

Så om man gjør det på den måten jeg skrev

så kan kjøretøyet kjøre 20 timer eller mer sammenhengende kun avbrutt av drivstoff fylling, matpauser, personellbytte  og do besøk lovlig hvis jeg ikke har misforstått.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...