Gå til innhold

Forsker: Helt feil at hydrogen er bedre enn batteri i lastebiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Nei, med mer en 500 000 batteribusser i China så er det neppe det.........

Disse batteribussene går i svært folkerike områder

Kina har også prioritert å bygge infrastrultur selv på noen plasser det ikke har vært lønnsomt.

Det finnes jo nesten helt splitter nye spøkelsesbyer bare for å ta ett eksempel.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (13 minutter siden):

Disse batteribussene går i svært folkerike områder

Kina har også prioritert å bygge infrastrultur selv på noen plasser det ikke har vært lønnsomt.

Det finnes jo nesten helt splitter nye spøkelsesbyer bare for å ta ett eksempel.

Dei byene er meget godt eignet til å innføre “autonome” kjøretøyer i.

Kan bli spennende dette, skyfle folk fra en by til en annen, mens man oppdaterer. Eg ser ikke at det å mangle langt over 12 000 studenthybler i bare Osloet er en betre løysing.

Vi har jo verdensrekord på dårlig poletikk innen flere tildels korumperte felt, ingen “stamina” fra folket eller pressen. Det er vetet de skorter på.

 

Her en godt gjøymt artikkel på YouTube som debaterer problemet (doblet visning på under 1 år av 11)

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Stemmer ikke at sjåførene fra Polen feks ikke følger kjøre å hviletiden.Er veldig enkelt å kontrollere dette ,å det blir gjort.Å er det noe som ikke stemmer så vil det fort koste fra 7000 kr å oppover.Sånt har ikke de råd til.Er fort en månedslønn det.Men er så klart noen som bryter reglene ,men det skjer med alle sjåfører stort sett,å det er nesten umulig å ikke gjøre hvis en kjører langtransport feks over flere år.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

@Lodium Så vidt jeg vet setter ikke EØS-avtalen noen stopper for å hverken applaudere eller oppmuntre til å bruke framdriftsteknologier som gjør veiene tryggere.

Nå vil jo ikke bulgarske sjåfører begynne å bruke slik teknologi før om ca 30-40 år på rett og slett på grunn av økonomiske realiteter

og i mellomtiden er planeten ødelagt.

 

 

Lenke til kommentar

Vil ikke kravene til ladeinfrastruktur være helt enorme slik at man nærmest må tapetsere landet med ultradyre ladere som kan levere 1 MW?

Med en vanlig trailer så må man finne seg et sted å parkere når det nærmer seg pålagt hvile, men med en el-trailer så må det tilfeldigvis finnes en megalader i nærheten. Og toleransen for å vente i kø vil være langt lavere for yrkestransport enn for en som kjører personbil så man må beregne stor overkapasitet. 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (19 minutter siden):

Disse batteribussene går i svært folkerike områder

Kina har også prioritert å bygge infrastrultur selv på noen plasser det ikke har vært lønnsomt.

Det finnes jo nesten helt splitter nye spøkelsesbyer bare for å ta ett eksempel.

Skal eg oppfatte din komentar dit hen at vi ikke har nok folk i norge til å elektrifisere bussene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen vil lønne seg på store skip der enorme og tunge batterier ikke er brukbart. Fly, helikoptre og andre maskiner der man må ha lettest mulig drivstoff kan også være områder der hydrogen egner seg best. Men blant biler, busser og lastebiler er det mye bedre med batterier da ladeinfrastrukturen allerede er på plass og blir kraftig forbedret i årene som kommer.

På langtransport og svære vogntog der man skal kjøre langt, som feks fra Norge til Spania, vil hydrogen kanskje ha noe for seg, men innen den tid diesel blir erstattet med noe annet drivstoff vil batteriteknologien kanskje være så god at hydrogen ikke lenger er nødvendig. Brenselceller må også bli billigere. Selv om de har falt en del i pris de siste årene, må det fortsatt bli billigere. Jeg håper både batteri og hydrogenteknologien blir bedre og billigere, det kan bli bruk for begge. Men langs veien er batteriet fremtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gollum1 said:

Stemmer ikke at sjåførene fra Polen feks ikke følger kjøre å hviletiden.Er veldig enkelt å kontrollere dette ,å det blir gjort.Å er det noe som ikke stemmer så vil det fort koste fra 7000 kr å oppover.Sånt har ikke de råd til.Er fort en månedslønn det.Men er så klart noen som bryter reglene ,men det skjer med alle sjåfører stort sett,å det er nesten umulig å ikke gjøre hvis en kjører langtransport feks over flere år.

 

Jeg sa ikke alle.

Jeg sa at en stor del driter i dette.

og jeg sa østblokkland gennerelt

ikke bare polen.

Har vert en del skriverier i avisene om sjøfører som har brutt diverse lover.

Men jeg kan jo alltids lime inn dette 

Noen kjører nesten et døgn i strekk

Roger Furumo i Statens vegvesen, som kontrollerer tungbiler i nord, har opplevd flere skrekkeksempler langs vegen.

-Det er ikke dagligdags, men vi treffer av og til på sjåfører som har kjørt langt over timene de skal. Det har vært en del alvorlige tilfeller der det bare har vært 2-3 timer med hvile i løpet av et døgn, sier Furumo.

Også Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen som har kontrollert mange tungbiler på Østlandet:

– I de verste tilfellene har sjåføren kjørt nesten et døgn i strekk uten å hvile, kun med korte opphold. Alle vet jo at en ikke er veldig opplagt og oppmerksom etter å ha holdt seg våken i døgn i strekk. Og disse skal jo i tillegg kjøre et vogntog i tillegg.

Han legger til at det er en del juks med fartsskrivere i tillegg til brudd. Det vil si at sjåføren manipulerer fartsskriveren slik at det ser ut som det har vært to sjåfører. De groveste bruddene i forhold til manipulasjon er avdekt hos utenlandske transportører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en er to sjåfører så trenger en ikke ta pause etter 4,5 time.En kan kjøre 20 timer effektiv kjøring pluss annet arbeid å stopp.Så må en stå 9 timer.Innen 30 timer etter start må kjøring å pause være ferdig.Kjører en i Norge feks nordover så klarer en kanskje 120 -150 mil.Har vært med på slik kjøring i mange år tidligere.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Skal eg oppfatte din komentar dit hen at vi ikke har nok folk i norge til å elektrifisere bussene ?

I norge har vi nok befolkning en rekke plasser

vi har også infrastruktur en rekke plasser allerede utbygd

selv på plasser der det egentlig ikke er lønnsomt

dette er betalt gjennom forbrukerne og gjennom dugnadsånden til det Norske Folk

samt at folk syns det er samfunnsnyttig å bygge strømlinjer til selv bare 50 hus i ei lita bygd.

Så her går det nok å elektrifisere busser de fleste plasser.

Om de blir så særlig lønnsomme ellers i daglig drift er jo ett annet spørsmål.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gollum1 said:

Når en er to sjåfører så trenger en ikke ta pause etter 4,5 time.En kan kjøre 20 timer effektiv kjøring pluss annet arbeid å stopp.Så må en stå 9 timer.Innen 30 timer etter start må kjøring å pause være ferdig.Kjører en i Norge feks nordover så klarer en kanskje 120 -150 mil.Har vært med på slik kjøring i mange år tidligere.

Du leste ikke det jeg kommenterte ser jeg

Jeg snakker om juks

og du snakker om 2 sjåfører

Han legger til at det er en del juks med fartsskrivere i tillegg til brudd. Det vil si at sjåføren manipulerer fartsskriveren slik at det ser ut som det har vært to sjåfører. De groveste bruddene i forhold til manipulasjon er avdekt hos utenlandske transportører.

Dette er juks for å få det til å se  ut som det er 2 sjåfører.

i virkligheten er det bare en.

med andre ord  så driter en god del østbokkland sjøfører i lovene rundt dette.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (20 minutter siden):

Nå vil jo ikke bulgarske sjåfører begynne å bruke slik teknologi før om ca 30-40 år på rett og slett på grunn av økonomiske realiteter

og i mellomtiden er planeten ødelagt.

Hva de gjør i Bulgaria har vi selvsagt lite kontroll over her, ut over at de er med i EU og må følge EUs regler.

uname -l skrev (20 minutter siden):

Vil ikke kravene til ladeinfrastruktur være helt enorme slik at man nærmest må tapetsere landet med ultradyre ladere som kan levere 1 MW?

Nei. Som det står i artikkelen vil 80% kjøre under 750 km per dag. Mange vil kjøre under 500 og 300 km også, men det står det ikke konkrete prosenttall på. Store lastebiler kjører i gjennomsnitt 35 000 km i året i Norge. Fordelt på 220 arbeidsdager i året blir det et gjennomsnitt på 160 km. Det vil si at de aller fleste arbeidsdager vil de kjøre uten å hurtiglade i det hele tatt. Siden man velger verktøy etter behov så vil man selvsagt sette inn de lastebilene med kortest rekkevidde på de korteste turene. F.eks kjøre sin daglige runde og returnere til basen der man saktelader over natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Skal bli spennende å se hva som faktisk blir den framtidige løsningen (skal også bli gøy å observere dette kommentarfeltet etterhvert kan jeg tenke meg). Uten å være for bombastisk, heier på løsningene som er mest effektive i form av energi inn - energi ut, og så får man kontinuerlig arbeide for å utvikle og forbedre de (mest sannsynlig) elektriske løsningene. Om vi kun henger oss opp i utfordringene og ikke tar høyde for videre utvikling av teknologi tror jeg vi kommer til å ta mye feil om fremtiden.

Batteri blir den fremtidige løsningen. Selv hydrogenguru Trevor Milton måtte innrømme dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Det finnes mange svar på dette. For en lastebil som skal frakte 30 tonn opp over sognefjellet vil regnestykket bli et annet enn en lastebil som kjører oslo lillehammer.

Du glemmer at regenerativ bremsing gjør at energi vil bli gjenvunnet på vei nedover igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Nei. Som det står i artikkelen vil 80% kjøre under 750 km per dag. Mange vil kjøre under 500 og 300 km også, men det står det ikke konkrete prosenttall på. Store lastebiler kjører i gjennomsnitt 35 000 km i året i Norge. Fordelt på 220 arbeidsdager i året blir det et gjennomsnitt på 160 km. Det vil si at de aller fleste arbeidsdager vil de kjøre uten å hurtiglade i det hele tatt. Siden man velger verktøy etter behov så vil man selvsagt sette inn de lastebilene med kortest rekkevidde på de korteste turene. F.eks kjøre sin daglige runde og returnere til basen der man saktelader over natta.

Mitt svar var en respons på at rekkevidde ikke var noe problem siden man etter 4,5 time uansett må ha pålagt hviletid og da kan man likesågodt lade. I praksis ser ikke den teorien ut til å være gyldig. 

Kjører man lengre avstander så må man enten ha teppebombet strekningen med dyre megaladere eller ha nok rekkevidde til hele strekningen. Nok reell rekkevidde.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
nullogniks skrev (2 timer siden):

hvis man redesigner en lastebil med hensyn til vekt vil det gi samme fordel for batteridrift som for hydrogen? Lastebiler som Nikola sine kombinerer begge typer drift. At de fleste lastebiler kjører 750 km dagen er neppe ukjent og markedet vil bli todelt. Og batteriteknologien er nødt å gi bedre vekt/kapasitetsforhold Så hva er budskapet her??

Hvilke lastebiler har Nikola? De har ingen. Alt var en stor svindel. De prøver nå desperat å få til noe etter at grunnleggeren ble kastet på dør, men problemet er at de ikke har noe av det Trevor Milton skrøt av som liksom skulle gjøre dem store.

Tesla Semi vil etter hvert kunne kjøre 1000 km med full last. Og det vil bare bli bedre over tid.

Endret av hekomo
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...