Gå til innhold

Rolfs oppfinnelse skal erstatte hodelykta. Vi testet den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, RoyK said:

Det er jo amperetimer man snakker om, tross alt…

Watt-timer er vel bedre, for det kan være forskjellige spenninger også (USB standarden går fra 5 til 24V).

Eller kanskje lumentimer for lykter, siden det er lysmengden man er ute etter..

 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, RoyK said:

Det hadde vært mye mer nøyaktig hvis dere hadde skrevet 10.000.000µAh!

Jeg lurer på når man skal slutte å oppgi milliamperetimer bare for å få ekstra store tall. Det er jo amperetimer man snakker om, tross alt…

Fordi det ikke har noe med ekstra store tall å gjøre, men er linket til den relative sammenlignbarheten. Vi sammenligner fremdeles kapasiteten i slike banker med f.eks. AA- og AAA-batterier. Skulle vi brukt Ah da ville det bli 0,9Ah på et AAA-batteri. Alternativt må man regne om relativ størrelse på 900mAh og 10Ah. Det er ikke avansert matematikk, men begge krever tilstrekkelig omregning til at det for mange gir en disruptiv leseopplevelse og muligens misforståelser. Ser man 10.000 mAh opp mot 900 mAh i et AAA, eller 2700 i et AA er det for de fleste en mer naturlig overgang.

Når man kommer til bilbatterier begynner imidlertid størrelsen og bruksområdene å bli så forskjellige at det ikke er naturlig å sammenligne med batterier i småelektronikk. Da er Ah en mer naturlig betegnelse.

Større problem enn om de bruker mAh eller Ah er at de bruker amperetimer i det hele tatt. Som andre alt har påpekt beskriver ikke amperetimer kapasiteten i det hele tatt, det er det wattimer som gjør. Alene er mAh som betegnelse på batterikapasitet like meningsløs som watt er meningsløs parameter for å beskrive hvor mye en støvsuger suger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 timer siden):

Eller kanskje lumentimer for lykter, 

Lumentimer er et bra forslag! Det er jo det jeg egentlig er ute etter. Hvor lenge kan lykta brukes ved ulike innstillinger. 

Beltelykt kan nok ha noe for seg. Jeg har vært inne på tanken selv. Hodelykt er upraktisk ved tåke, snø og regn. T.o.m dampen jeg puster ut kan være ganske blendende. Det hender jeg prøver å puste ut i munnvikene for å se bedre. Jeg har et par hodelykter som også kan festes i brystlomme eller belte. Fungerer greit nok til å gå tur med. Har ikke prøvd løping eller ski.

Skal jeg kjøpe ny lykt nå så blir det uansett 18650 eller 21700 batteri, USB-lading, batteriindikator. Jeg er lei spesialladere og proprietære ladekabler, spesialbatterier, uvisshet om ladenivået. Trenger jo ikke koste 2000,- kr heller...

Lenke til kommentar

Hikebeam er annerledes enn andre lykter. Den er kan festes til alt av vanlige belter, men også stå som spotlight eller holdes som lommelykt. Den har en "skygge" som både reflekterer mer lys mot bakken i nærområdet, og gjør at man unngår å blende dem man er sammen med eller møter. Samtidig gjør plasseringen så lavt at man får 3D-effekt og unngår at man forstyrres av tåke og dis, yr og regn, snøvær og ånde. Den har innebygget batteri, men kan også brukes tilkoplet separat powerbank, vanlig USB-lading. Den har også sidelykter som gir 180 grader vidvinkel belysning, om man vil. Plassering og skyggen gir vesentlig bedre effekt og jevnere belysning enn tilsvarende hodelykter.

Lenke til kommentar

Den er et nytt alternativ for turfolk flest. Man kan ha hva man ellers vil på hodet, og har en lykt som festes på en måte så man knapt kjenner at man har den på. Den gir fantastisk god og stabil belysning i hele nærområdet med 3D-effekt, også nær kroppen. Den blender ikke andre, og man forstyrres ikke av tåke, dis, nedbør, ånde. Svært mange opplever det som en stor forbedring i vanlige tursammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...