Gå til innhold

Dårlig hastighet etter oppsett av Mesh


Anbefalte innlegg

Jeg fikk svært dårlige hastigheter etter å ha satt opp Deco hjemme. Var veldig bra i forkant, men begrenset rekkevidde. Den ene er koblet direkte i Asus router. De to andre Decoene er koblet til hoved-Deco. Har vært på innstillinger og satt det opp fra modem, via egen router og deretter Mesh. På appen står det nedlasting på 320mb. På speedtest sier den 13mb. Noen som vet hva feilen kan være her? Har på både 2,4 og 5ghz grunnet enkelte duppeditter.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Olstig skrev (15 minutter siden):

Tror du får litt problemer dersom du forsatt har Asus router i drift, sammen med Deco routeren. Prøv å kun bruk deco som hovedrouter og mesh...

Har det noe å si? Man kan velge å kjøre Deco rett i router eller i modemet. Det er en innstilling i appen. Velger jeg mesh rett i modem har jeg ingen utganger omtrent så må nesten ha en router eller switch.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Trodde deco hadde en "hovedrouter" i tillegg til 2 mesh punkter. Blir som regel noe trøbbel dersom du har 2 routere. Dersom den ene ikke er i brigd da. Hvilke utganger har du i modem? Ville prøvd med en switch etter modem, som du kablet til hver av mesh punktene bare for å sjekke.

Er ikke noe ekspert, vet bare jeg hadde masse slike problemer med google nest når jeg beholdt hjemmesentral til altibox i "router" modus. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, kalleklovn12 said:

Bestilte meg en switch nå. Kan jeg ikke bare sette Deco hovedsenderen til modemet og koble decoen til en switch, deretter alt ut derifra? Vil vel tro at det kanskje er bedre. Ja, deco har en egen hovedrouter. Så er som du sier, kanskje derfor det blir ett problem.

De fleste, om ikke alle, Deco-modeller kan kjøres i aksesspunktmodus. Hvis man kjører de bak en annen ruter er det aksesspunktmodus som bør brukes. Kjører selv Deco X60 bak Asus-ruter.

Med det sagt, problemene med dette skal normalt sett ikke ha spesielt å si for ytelse, annet enn økt latency. Så hvorfor du får så lavt som 13 Mbps er litt vanskelig å si. Spørsmålet kan jo da være om satellittene her er plassert så langt vekke fra hovedenheten at forbindelsen blir svært dårlig. Men om du har mulighet til å kjøre med satellittene kablet, er jo det klart det beste og elementet med avstand/forhold mellom hovedenhet og satellitt blir ikke så viktig ettersom de kommuniserer via kabelen i stedet.

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 2.1.2021 den 23.03):

De fleste, om ikke alle, Deco-modeller kan kjøres i aksesspunktmodus. Hvis man kjører de bak en annen ruter er det aksesspunktmodus som bør brukes. Kjører selv Deco X60 bak Asus-ruter.

Med det sagt, problemene med dette skal normalt sett ikke ha spesielt å si for ytelse, annet enn økt latency. Så hvorfor du får så lavt som 13 Mbps er litt vanskelig å si. Spørsmålet kan jo da være om satellittene her er plassert så langt vekke fra hovedenheten at forbindelsen blir svært dårlig. Men om du har mulighet til å kjøre med satellittene kablet, er jo det klart det beste og elementet med avstand/forhold mellom hovedenhet og satellitt blir ikke så viktig ettersom de kommuniserer via kabelen i stedet.

 

Takk for svar. Har bestilt meg en Switch nå i håp om at det skal gjøre det bedre. Fjerner da Asus routeren, og kobler modem direkte i Decoen. De har fullt signal til hverandre alle tre, har bare ett hus på 110kvm, en etasje. Ikke mulighet for å bruke kabler heller. 

Lenke til kommentar
kalleklovn12 skrev (2 timer siden):

Da har jeg koblet modem direkte til Deco hovedstasjon, altså routeren, og denne til en switch. De andre decoene er koblet på. Ved sjekk av hastighet på appen til Deco står det 310 ned. På speedtest får jeg 14 ned. Noen som vet hva som er galt da?

Det var rart. Leser at andre også har identiske problemer som du beskriver. Kan du prøve en ting til....?
Koble tilbake Asus routeren din.. Kable mellom Asus og switch. Deretter setter du inn deco inn i switchen.
Logg deg på asus, og deaktiver WiFi. Så setter du opp deco som Aksesspunkt..  

Lenke til kommentar
xaco skrev (På 6.1.2021 den 0.32):

Hvilke kanaler bruker du? Er det mange andre nettverk på de kanalene? Hva slags hastighet får du om du kobler en maskin rett i switchen?

Jeg må prøve ut litt. Har klart å konfigurere så jeg ihvertfall får noe raskere, men langt ifra godt nok. Kanaler er 2,4ghz - 8 og 5ghz 40. Skjønner ikke hvordan jeg eventuelt endrer dette. Hvordan ser jeg om andre er på de kanalene?

Lenke til kommentar
21 hours ago, kalleklovn12 said:

Jeg må prøve ut litt. Har klart å konfigurere så jeg ihvertfall får noe raskere, men langt ifra godt nok. Kanaler er 2,4ghz - 8 og 5ghz 40. Skjønner ikke hvordan jeg eventuelt endrer dette. Hvordan ser jeg om andre er på de kanalene?

Normalt sett er dette noe løsningene finner ut av selv, og i mange tilfeller kan det å låse til en kanal være en svært midlertidig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...