Gå til innhold

Dagpenger og opptjente feriepenger i 2020


Gjest 92425...894

Anbefalte innlegg

Gjest 92425...894

Ble oppsagt i 2020. Har opptjent feriepenger fra det året. Noen som vet om det vil påvirke dagpengene når jeg tar det ut? Vet at hvis man er permittert må man føre det på meldekort når man har ferie, og mister rett til støtte under ferieperioden. Men finner ingenting om å være oppsagt og arbeidsledig som mottar dagpenger.

 

Anonymous poster hash: 92425...894

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feriepenger er opptjente penger fra tiden før du ble arbeidsledig. Derfor tviler jeg på at det påvirker dagpengene dine. 

Når du mottar dagpenger, er du arbeidssøker - og det er da "jobben din". Du skal søke jobber, og være tilgjengelig for NAV. Dersom du tar ut ferie under denne perioden, gjør du deg selv utilgjengelig - og er derfor ikke å anse som aktiv arbeidssøker (i NAV sine øyne), derfor får du heller ikke utbetaling fra NAV om du tar ut ferie mens du er arbeidssøker.

Tidligere fikk du heller ikke lov til å forlate landet mens du mottok dagpenger. Men dette var ulovlig praksis. Nå har du lov til å reise til alle EØS-land og motta dagpenger, fordi du kan søke jobb også fra utlandet - men du må fremdeles være tilgjengelig på kort varsel osv. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 92425...894
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Man får kun feriepenger når en tar ferie. Så om du mottat feriepengene skal du også ta ferie. Du får ikke betalt ferie av NAV. Enkelt forklart, du får ikke i pose og sekk

Du tar feil. Ferie trengs ikke, er ikke ansatt i firmaet feriepengene er hos uansett.
Fikk svar fra nav i går. Så lenge man er tilgjengelig for å søke jobber og delta på kurs omgående er man ikke på ferie og taper ingenting. At det er opptjente feriepenger man tar ut har ingenting med dagpengene å gjøre fortalte hun også, da det var jobbet inn før dagpenger perioden. 

Anonymous poster hash: 92425...894

Lenke til kommentar
Gjest 92425...894 skrev (5 timer siden):

Du tar feil. Ferie trengs ikke, er ikke ansatt i firmaet feriepengene er hos uansett.
Fikk svar fra nav i går. Så lenge man er tilgjengelig for å søke jobber og delta på kurs omgående er man ikke på ferie og taper ingenting. At det er opptjente feriepenger man tar ut har ingenting med dagpengene å gjøre fortalte hun også, da det var jobbet inn før dagpenger perioden. 

Anonymous poster hash: 92425...894

Nei jeg gjør ikke det:

"Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår."

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Nei jeg gjør ikke det:

"Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår."

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Når du slutter i jobben eller blir oppsagt så har du krav på å få utbetalt feriepenger du har til gode. Det er ingen krav om at du må ta ferie mens du får disse.

Hva du viser til er reglene som gjelder om du fortsatt er ansatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 92425...894 skrev (5 timer siden):

Du tar feil. Ferie trengs ikke, er ikke ansatt i firmaet feriepengene er hos uansett.
Fikk svar fra nav i går. Så lenge man er tilgjengelig for å søke jobber og delta på kurs omgående er man ikke på ferie og taper ingenting. At det er opptjente feriepenger man tar ut har ingenting med dagpengene å gjøre fortalte hun også, da det var jobbet inn før dagpenger perioden. 

Anonymous poster hash: 92425...894

Det er helt riktig. Feriepenger anses ikke som lønn etter folketrygdloven § 4-3 og du får derfor ikke noe trekk i dagpengene. Det eneste som kan gå galt er at hvis man har en veldig sløv arbeidsgiver som fører feriepengene på som lønn i A-inntekt. Da får man ikke trekk i dagpengene, men man da kan man få spørsmål fra NAV om å dokumentere hva lønnen gjelder.

 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (7 timer siden):

Tidligere fikk du heller ikke lov til å forlate landet mens du mottok dagpenger. Men dette var ulovlig praksis. Nå har du lov til å reise til alle EØS-land og motta dagpenger, fordi du kan søke jobb også fra utlandet - men du må fremdeles være tilgjengelig på kort varsel osv. 

 

Nei, det er krav om opphold i Norge etter folketrygdloven § 4-2. Det finnes noen unntak på dette med blant annet EØS pendlere, men for de aller fleste tilfeller så har man ikke lov til å oppholde seg utenfor Norge.

Lenke til kommentar

EØS unntaket gjelder ikke for dagpenger såvidt jeg har skjønt, men for AAP og sykepenger. Uansett ofte så blir man pålagt meningsløse kurs og lignende når man går på dagpenger hos NAV. Jobbsøkerkurset jeg ble sendt på for noen år siden var fullstendig tull. Men nekter man så tar de pengene så man har ikke noe valg. Det er uansett en generell mistillit i samfunnet mot folk som mottar ytelser fra NAV og fryktelig rigide regler for hva man kan gjøre og ikke - det er kanskje lurt for å unngå trygdesvindel, men på mange måter er reglene helt høl i hodet. Feks skal man føre også ubetalt/frivillig arbeid i meldekortene. Dette innebærer feks om man jobber frivilig på en festival (er uansett ikke mange av dem nå av åpenbare årsaker) så må man føre det... Tror uansett det er umulig for NAV å håndheve den biten, men det sier jo litt hva man egentlig er pålagt å gjøre. Man må tom si i fra om man tar kveldskurs/online kurs i et og annet - om det er studiepoenggivende er uvesentlig  .  Med så mye rigid regelverk mener jeg at NAV legger opp til mye inaktivitet. Det er mye man får til ved siden av å søke jobber og å gå på tiltak/kurs via NAV. For å si det litt banalt så tar NAV kontroll på ens egen fritid - det har null å si om man møter opp på alt og deltar på alt de sier man skal gjøre. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Aleksandar Dimitrov skrev (10 timer siden):

 

En spørsmål ,snart jeg skal søke om AAP,så jeg lurer ,ferie penger jeg skal få dem nårmal fra 2020 ,og jeg skal ikke tape penger fra AAP..eller tape fra ferie penger fra 2020,,,også jeg har ASK og AF aksjer men jeg ikke selget dem ,,jeg er bare in plus for nå cirka 10 000 nok...jeg trenge nye informasjon og råd fra dere tak,,,mhv Aleksandar

Jeg kan ikke AAP reglene så godt så kan ikke hjelpe deg med det. Jeg vil anbefale at du lager en egen tråd inne på jussforumet på diskusjon.no, istedenfor å kommentere eksisterende tråder. Du får som regel litt fortere hjelp da. Ellers så tror det bare er å bruke "skriv til oss" på nav.no så vil du få svar på de spørsmålene. https://www.nav.no/person/kontakt-oss/nb/skriv-til-oss

Endret av Rawls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...