Gå til innhold

Gjøre om fagskoleutdanning til bachelorgrad


Anzure

Anbefalte innlegg

Jeg er godt i gang med en fagskoleutdanning på 120 studiepoeng.
Hvis jeg tar en ekstra fagskoleutdanning på 60 studiepoeng, vil jeg ha 180 studiepoeng.

Kan jeg dermed gjøre om 180 studiepoeng fra to fagskolegrader til en bachelorgrad?
Stiller det krav til hvordan dette kan gjennomføres? 

Det er forholdsvis nytt at fagskolepoeng er studiepoeng.
Er vanskelig å finne konkret informasjon på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal ha bachelorgrad så må du finne ein utdanningsstad som er kan godkjenne dei 180 studiepoenga du har og på bakgrunn av dette gi deg bachelorgrad.

Eg kjenner ikkje til at det er laga ordningar for dette, men det er mulig det finnes.

Det mest realistiske er nok å starte på ein bachelorgrad der du tek nokre studiepoeng innafor bachelorens obligatoriske fagfelt, og at du bruker studiepoenga frå fagskulen til å fylle opp bachelorgraden til minst 180 studiepoeng.

Om du ikkje tenker å ta meir studiepoeng så er det nok vanskelegare å få slått saman fagskulegradane på eit og samme dokument.
I praksis treng det derimot ikkje å ha så mykje å seie ettersom du hos dei fleste arbeidsgivere vil bli lønna basert på den totale kompetansen din, som i dette tilfellet tilsvarer ein bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Planen var å klare å ta en bachelorgrad uten å slutte i fulltidsjobben. Hvis jeg nå fullfører fagskolegraden på 120 studiepoeng, tror jeg arbeidsgiver sier ja til et års permisjon for at jeg skal få bachelor.

Regner med de fleste universiteter godtar å godskrive 120 studiepoeng fra fagskolestudie i samme fagområde?

Tenkte egentlig å ta master etter alt dette, men i første omgang er jeg motivert til å få bachelor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må snakke med høyskolen/universitetet du ønsker grad fra, det er ingen her inne som vet hva de vil godkjenne.

Vanligvis vil de ønske å se at du har en fagbakgrunn som er likest mulig hva du ville hatt om du studerte hos dem, aller helst at fag for fag matcher i innhold og studiepoeng.

Jeg kjenner til et tilfelle hvor en fikk bachelorgrad som byggingeniør ved å bygge på en fagskolegrad, og jeg vet en privat IT-fagskole markedsførte at det var mulig å få bachelor gjennom å ta ett år på én spesifikk høyskole etterpå, men det finnes ingen generell regel for hva som går og ikke går.

 

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet UiO, og dem fortalte meg at jeg måtte først søke på studiet.

Og om jeg kom inn, så kan jeg søke om å få godskrevet emnene fra fagskolegraden.

For min del, er det uaktuelt å komme inn på en bachelor og ikke få godskrevet 2/3 av fagskoleutdanningen.

Endret av waremanu
Lenke til kommentar
waremanu skrev (På 11.1.2021 den 13.42):

Takk for svar. Planen var å klare å ta en bachelorgrad uten å slutte i fulltidsjobben. Hvis jeg nå fullfører fagskolegraden på 120 studiepoeng, tror jeg arbeidsgiver sier ja til et års permisjon for at jeg skal få bachelor.

Regner med de fleste universiteter godtar å godskrive 120 studiepoeng fra fagskolestudie i samme fagområde?

Tenkte egentlig å ta master etter alt dette, men i første omgang er jeg motivert til å få bachelor.

Det kommer an på fagenes innhold, de må samsvare med fagene på bachelorgrad du søker på. Har selv byttet fra UiS til HVL som ikke har helt like grader men fikk godskrevet alle poeng fra UiS. 

Det er dog tvilsomt at du får godskrevet 1,5 fagutdanning til en bachelor. Det er en grunn til at det siste året skal avlegges på høyskolen/universitetet. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gammel tråd, men har litt informasjon som ikke har kommet frem allerede. Du trenger ikke nødvendigvis søke deg inn på et treårig studium og så satse på å få godskrevet to av årene, du kan søke om en "fritt sammensatt bachelorgrad", gitt at innholdet oppfyller kravene. 

Du må ha totalt 180 studiepoeng, 80 studiepoeng må være fordypning (innenfor samme område), 40 studiepoeng i en støttegruppe (samme emnegruppen) i tillegg til examen philosophicum og examen facultatum. Siden du nevnte UiO antar jeg du bor i Oslo e.l., så da kan du lese mer om regelverket til UiO her: https://www.uio.no/studier/eksamen/vitnemal/fri-bachelor/

Hvordan dette henger sammen med fagskole og de reglene vet jeg ikke, men er verdt å undersøke. Siden du har 120 studiepoeng fra før kan du i teorien ta exphil/fac på til sammen 20 studiepoeng, og så velge deg en emnegruppe på 40 studiepoeng som kan være fint å ha sammen med fagskoletudanningen din, bli ferdig på et år og søke om en bachelorgrad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...