Gå til innhold

Bilmekaniker som vil bytte yrke


Gjest 31973...d23

Anbefalte innlegg

Gjest 31973...d23

Hei

Er ein kar på 23 år som vil endre yrke. Jobber idag som bilmekaniker med fagbrev og jobbet som dette i snart 6 år og begynner å bli lei.

har lyst på nye utfordringer og er interessert i og over på mer som industri mekaniker men er ikke så veldig gira på å begynne på skole. Noen som veit om det er god mulighet for og få seg jobb innen det med min bakgrunn. Kan også startet som lærling men er det mange som krever da vg2 industrimekaniker? Eller kan man starte med bare vg1 TIP og vg2 lette kjøretøy?

takker på forhånd for svar:)

 

 

Anonymous poster hash: 31973...d23

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er berre å søke, det er gode sjangsar for at du som bilmekanikar kan få jobb som industrimekanikar utan å måtte vidareutdanne deg, særleg om du inngår i eit team. 

Om du får ein fot innafor og starter å jobbe med industrimekanikn så vil beste vegen for deg være å gå opp til fagprøve som industrimekanikar som praksiskandidat. Som praksiskandidat treng du å dokumentere 5 år med allsidig erfaring som er relevant for fagområdet. Det er godt mulig du får telle med litt av arbeidserfaringa du har som bilmekanikar. I tillegg må du bestå ein skriftleg eksamen før du får melde deg opp til fagprøve. 

Lenke til kommentar
Gjest 31973...d23 skrev (På 2.1.2021 den 16.09):

Hei

Er ein kar på 23 år som vil endre yrke. Jobber idag som bilmekaniker med fagbrev og jobbet som dette i snart 6 år og begynner å bli lei.

har lyst på nye utfordringer og er interessert i og over på mer som industri mekaniker men er ikke så veldig gira på å begynne på skole. Noen som veit om det er god mulighet for og få seg jobb innen det med min bakgrunn. Kan også startet som lærling men er det mange som krever da vg2 industrimekaniker? Eller kan man starte med bare vg1 TIP og vg2 lette kjøretøy?

takker på forhånd for svar:)

 

 

Anonymous poster hash: 31973...d23

 

Mange bekjente har gått fra bilmekaniker(med fagbrev og 5-10års erfaring), til stillinger innenfor industri, motormekanikere, truck/lift mekanikere etc. Så mulighetene er mange, forhør deg rundt i området, start med å lage deg oversikt med hva du faktisk ønsker å jobbe med, hva du kan osv :)

Lenke til kommentar
comadore skrev (Akkurat nå):

 

Mange bekjente har gått fra bilmekaniker(med fagbrev og 5-10års erfaring), til stillinger innenfor industri, motormekanikere, truck/lift mekanikere, offshore, båtmekanikere etc. Så mulighetene er mange, forhør deg rundt i området, start med å lage deg oversikt med hva du faktisk ønsker å jobbe med, hva du kan osv :)

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ravol.10 skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du vil bytte yrke, gjelder det lønn, uinteressant eller?

Grunnen til jeg spørre, er fordi jeg selv tenkte å bli bilmekaniker.

 

Er veldig fornøyd med å ha tatt fagbrev som bilmekaniker og den kunnskapen eg har fått om bil, men føler nå att eg har kommet til et punkt der det ikke er så mye mer å lære nå, og har vel egentlig gått lei. Føler også det blir for det meste service, bremser å oppheng. Selvsagt får man jo no større jobber innimellom men føler att eg har fått prøvd meg på det meste innenfor bil og att det aldri er no ‘’nye’’ jobber lengre. Og føler att det er et yrke man ikke kan bygge så mye videre på. Lønna er heilt grei men er ikke no voldsomt å skryte over. 
men kan også si det att eg føler eg har blitt en allsidig mekaniker etter disse åra. Men har nå lyst på nye utfordringer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 09027...09f
Ravol.10 skrev (19 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du vil bytte yrke, gjelder det lønn, uinteressant eller?

Grunnen til jeg spørre, er fordi jeg selv tenkte å bli bilmekaniker.

 

Er ikke mange årene igjen før det ikke skal selges noen forbrenningsmotorer, så med mindre utdanningen har et grønt skifte så er det en utdanningsmessig blindvei.

Anonymous poster hash: 09027...09f

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Grautsleiv said:

Er veldig fornøyd med å ha tatt fagbrev som bilmekaniker og den kunnskapen eg har fått om bil, men føler nå att eg har kommet til et punkt der det ikke er så mye mer å lære nå, og har vel egentlig gått lei. Føler også det blir for det meste service, bremser å oppheng. Selvsagt får man jo no større jobber innimellom men føler att eg har fått prøvd meg på det meste innenfor bil og att det aldri er no ‘’nye’’ jobber lengre. Og føler att det er et yrke man ikke kan bygge så mye videre på. Lønna er heilt grei men er ikke no voldsomt å skryte over. 
men kan også si det att eg føler eg har blitt en allsidig mekaniker etter disse åra. Men har nå lyst på nye utfordringer ;)

Ok skjønner.

Jeg har logistikk fagbrev og tenkte å bytte yrke til bilmekaniker, innen industri, elektro eller ta utdanning innen fagskole osv.

Men ikke så lett å bytte og velge det vet du

Lenke til kommentar
Gjest 09027...09f skrev (22 timer siden):

Er ikke mange årene igjen før det ikke skal selges noen forbrenningsmotorer, så med mindre utdanningen har et grønt skifte så er det en utdanningsmessig blindvei.

Anonymous poster hash: 09027...09f

HAHAHAHA 

 

men seriøst 

 

HAHAHAHAHA

Lenke til kommentar
Mato skrev (43 minutter siden):

HAHAHAHA 

 

men seriøst 

 

HAHAHAHAHA

Eg forstår eigentleg ikkje kvifor dette var så artig? Teknologiutviklinga går heilt klart i ei rettning der kompetanse på forbrenningsmotor blir langt mindre etterspurt. Det vil sjølvsagt fortsatt være behov for bilmekanikkarar som kan hjuloppheng og bremseskiver, men det må nok meir datateknikk inn i bilmekanikkarutdanninga for å holde den relevant. 

Gamle yrker forsvinner heile tida, i dag er det ikkje mange TV-reperatørar eller skomakarar igjen, men vi har også fått mange ny yrkeslinjer. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Eg forstår eigentleg ikkje kvifor dette var så artig? Teknologiutviklinga går heilt klart i ei rettning der kompetanse på forbrenningsmotor blir langt mindre etterspurt. Det vil sjølvsagt fortsatt være behov for bilmekanikkarar som kan hjuloppheng og bremseskiver, men det må nok meir datateknikk inn i bilmekanikkarutdanninga for å holde den relevant. 

Gamle yrker forsvinner heile tida, i dag er det ikkje mange TV-reperatørar eller skomakarar igjen, men vi har også fått mange ny yrkeslinjer. 

det var snakk om noen år for slutten på forbrenningsmotoren noe som er alt annet en realistisk , vi kommer til og brenne dinosaurer i lange tider, mdg mentalitet som skal slutte med ting uten alternativer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...