Gå til innhold

Valgfusk i Norge?


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Snikpellik said:

Det å komme med kilde til en slik ubegrunnet påstand er god skikk i en diskusjon. Spesielt fra en bruker som så ofte lyver her på forumet (beklager personfokusen).

Den er jo ikke ubegrunnet, den er selvinnlysende. Men i hvor stor grad det forekommer i Norge vet jeg ikke. Men risikoen er jo der som han sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det å komme med kilde til en slik ubegrunnet påstand er god skikk i en diskusjon. Spesielt fra en bruker som så ofte lyver her på forumet (beklager personfokusen).

I for eksempel USA som også blir nevnt i denne tråden fører ikke poststemmer til mer valgfusk.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53353404

Det vi vet er at postemmer fører til mere feil og mere stemmer må bortkastes men ikke mer valgfusk

https://www.google.com/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1245017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Det vi vet er at postemmer fører til mere feil og mere stemmer må bortkastes men ikke mer valgfusk

https://www.google.com/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1245017

Nettopp, dette er jeg klar over. Temaet er diskutert myyyee iløpet av dette året her på forumet.

I USAs tilfelle kan man i noen tilfeller argumentere for at sikkerhetsmekanismene gjør det mer sikkert for valgfusk enn andre måter å stemme på, i hvert fall om man skal tro studiene til f.eks Brookings.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 time siden):

Den er jo ikke ubegrunnet, den er selvinnlysende. Men i hvor stor grad det forekommer i Norge vet jeg ikke. Men risikoen er jo der som han sier.

Vaniman sier at man lett kan låse opp en stemmekasse og ta ut stemmer, men ignorerer jo totalt det faktum at kassene er låst og plombert, til tross for at dette har blitt påpekt gjentatte ganger. Så påstanden om at dette er lett å gjøre er ubegrunnet og langt fra selvinnlysende. 
Hvordan mener du noen skal gå fram for å jukse med forhåndsstemmene i Norge, siden du mener risikoen er der?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, theNiceOne said:

Vaniman sier at man lett kan låse opp en stemmekasse og ta ut stemmer, men ignorerer jo totalt det faktum at kassene er låst og plombert, til tross for at dette har blitt påpekt gjentatte ganger. Så påstanden om at dette er lett å gjøre er ubegrunnet og langt fra selvinnlysende. 
Hvordan mener du noen skal gå fram for å jukse med forhåndsstemmene i Norge, siden du mener risikoen er der?

Hallo, stemmen blir jo sendt i posten... 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Red Frostraven said:

Det høres ut som om du har kommet til en konklusjon og leter etter bevis.

... poststemmer er ekstremt vanskelig å jukse med.

https://www.valg.no/kommunestyre--og-fylkestingsvalget-20192/forhandsstemme/slik-forhandsstemmer-du-ved-brevpost/

Nah. Det sier seg selv. Stemmen kan kastes før den når den forseglede boksen. Det er ren logikk. Jeg sier ikke at risken er kjempestor, men den er der, i motsetning til å droppe stemmen i en allerede låst boks på valgdagen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er er veldig utbredt med valgfusk her til lands, men én episode som har brent seg litt fast hos meg.

Kommunevalg. En slektning av meg sto på liste, og jeg ga han en personstemme. Moren min gjorde det samme. Da lokalavisen publiserte valgresultatet i etterkant listet de opp alle som hadde fått personstemmer, og ... slekningen min sto oppført med (0). 

Mest sannsynlig trykket avisen feil, men ... det var jo litt rart. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 4.1.2021 den 9.31):

Jeg tror ikke det er er veldig utbredt med valgfusk her til lands, men én episode som har brent seg litt fast hos meg.

Kommunevalg. En slektning av meg sto på liste, og jeg ga han en personstemme. Moren min gjorde det samme. Da lokalavisen publiserte valgresultatet i etterkant listet de opp alle som hadde fått personstemmer, og ... slekningen min sto oppført med (0). 

Mest sannsynlig trykket avisen feil, men ... det var jo litt rart. 

Det høres veldig spesielt ut. De fleste kommuner legger dog ut protokollen til valgstyret, som viser hvordan telling har foregått, hvor mange stemmer som er avgitt, forkastet, fordeling av personstemmer, slenger-regnskap osv. Dersom protokollen ikke ligger på kommunens nettside, kan du kontakte kommunen for å få innsyn i denne. Det er veldig interessant lesning, og gir et greit overblikk over hvordan valget foregår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bjokys skrev (8 timer siden):

Det høres veldig spesielt ut. De fleste kommuner legger dog ut protokollen til valgstyret, som viser hvordan telling har foregått, hvor mange stemmer som er avgitt, forkastet, fordeling av personstemmer, slenger-regnskap osv. Dersom protokollen ikke ligger på kommunens nettside, kan du kontakte kommunen for å få innsyn i denne. Det er veldig interessant lesning, og gir et greit overblikk over hvordan valget foregår. 

Dette er så mange år siden at det er ikke noe å gå videre med nå. Jeg burde kanskje gjort det den gangen, men visste ikke helt hvordan man kunne gå frem og tenkte vel som sagt at det nok var en trykkfeil i avisa. 

Men det ga en liten vekker, det gjorde det. Og jeg glemmer det nok aldri. 

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at valgjuks har forekommet i Norge da jeg selv avla to stemmer ved stortingsvalget i 2005 ved to forskjellige valglokaler. Muligens var det nettverksproblemer i lokale nr. to som gjorde at de ikke kunne se jeg allerede hadde avlagt stemme.

edit: Hva skjer om man putter stemmeseddelen i urnen før man har registrert navnet sitt? Forkastes hele urnen? Det er jo ikke mulig å skille denne stemmeseddelen fra de andre.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Jeg kan bekrefte at valgjuks har forekommet i Norge da jeg selv avla to stemmer ved stortingsvalget i 2005 ved to forskjellige valglokaler. Muligens var det nettverksproblemer i lokale nr. to som gjorde at de ikke kunne se jeg allerede hadde avlagt stemme.

edit: Hva skjer om man putter stemmeseddelen i urnen før man har registrert navnet sitt? Forkastes hele urnen? Det er jo ikke mulig å skille denne stemmeseddelen fra de andre.

Du får ikke stemplet seddelen uten å registrere. Stemmesedler uten gyldig stempel forkastes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
l0mf0mgl0mbl0og skrev (På 3.1.2021 den 20.25):

Den er jo ikke ubegrunnet, den er selvinnlysende. Men i hvor stor grad det forekommer i Norge vet jeg ikke. Men risikoen er jo der som han sier.

Det er overhode ikke selvinnlysende. Det er ingen hold i at det er mindre sikkert å stemme med post. 

Dersom du ikke har kilder som faktisk bekrefter påstanden så bør du ta deg for god til å påstå dette. 

Det er studier som viser at det er lite til ingen juksing med poststemmer fordi det er såpass strenge krav som skal til for å kunne stemme ved post i det hele tatt..

Så er det systemer på plass som gjør at det ikke er mulig å stemme mer enn en gang. 

frohmage skrev (På 6.1.2021 den 20.49):

Jeg kan bekrefte at valgjuks har forekommet i Norge da jeg selv avla to stemmer ved stortingsvalget i 2005 ved to forskjellige valglokaler. Muligens var det nettverksproblemer i lokale nr. to som gjorde at de ikke kunne se jeg allerede hadde avlagt stemme.

edit: Hva skjer om man putter stemmeseddelen i urnen før man har registrert navnet sitt? Forkastes hele urnen? Det er jo ikke mulig å skille denne stemmeseddelen fra de andre.

Da ville systemet oppdaget det og den ene stemmen bli forkastet, om jeg ikke tar feil. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (8 minutter siden):

Dette har jeg besvart tidligere i diskusjonen.

Du kan ikke forvente en nyansert diskusjon her. Man ser jo det blant de første svarene du får at du er en "konspirasjonsteoretiker" ved å helt åpent ta opp spørsmålet "Er det mulig med valgjuks i Norge". 
Og samme fyren klager på hersketeknikker med én gang det er mot han selv så klart.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dudeliduu said:

Du kan ikke forvente en nyansert diskusjon her.

Nei er jo på diskusjon.no som har et stort overtall sosialistrotter og NPCer. Men jeg prøver likevel :) Siden Kris85 sitt innlegg ikke er moderert så regner jeg med at det er fritt fram med personkarakteristikker!

Og hvis noen vil banne meg pga den uttalelsen så burda man ta deg og de andre:

BF4ZKNN.png

fEiKbpp.png

WFqVIUy.png

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 2.1.2021 den 3.15):

Akkurat som i USA er hver enkelt valgseddel direkte tilknyttet ditt personnummer. 

Her har du mye informasjon om prosessen i Norge: 
https://www.valg.no/valgene-2017/stortingsvalget-2017/valgdag-og-gjennomforing/slik-telles-stemmen-din/

Nei, det er ikke helt bingo hva delstatene i USA gjør. Med mindre du støtter konspirasjonsteoriene om valgfusk i statene. De har faktisk et ekstremt solid og godt system. Mer komplisert enn Norge vel å merke. Men det sier seg selv når dette er et land med 50 stater og drøyt 330 millioner innbyggere. 

Det skjer hvert år at enkelte putter to stemmesedler i samme konvolutt i Norge. Men da kun en stemmeseddel kan registerets pr personnummer, blir den andre forkastet. Skal du "fabrikkere" nye stemmesedler, må du også lage nye personnumre i Norge og fiktive personer. Men rent statistisk blir dette bare tull, fordi hver kommune har god oversikt på sine innbyggere. 

 

Hvordan kan du påstå at et system som ikke engang krever identifikasjon for å stemme er et "ekstremt solid og godt system"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...