Gå til innhold

Lader til EL-bil og kostnader


eplekasse

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig forum. Tråden kan evt flyttes.

Jeg bor i et sameie, hvor styret tilbydde oss ladekontakt for EL-bil for 2 år siden. Dette ble solgt inn som en investering for fremtiden, og at man fikk rabatt når flere gjør det sammen.

Mitt utgangspunkt: jeg har ikke bil, kommer trolig aldri til å ha det, men tenkte at dette kunne være greit å ha HVIS jeg selger leiligheten en gang i fremtiden (som investering).

Pris ble satt til 22500kr, dette inkluderte også strømuttak for standard støpsel (f.eks til støvsuger og lignende). 1/3 av sameiet ble med. Ingen info om mer utgifter ble gitt.

Når ladeboksen settes opp, får jeg vite at det tilkommer en avgift på 50kr hver måned, for å dekke kostnader til økt strøminngang til sameie (biler drar mye strøm). Etter 2 år fikk jeg kranglet meg vekk fra dette, ved å deaktivere hele ladeboksen.

Nylig fikk jeg så en regning på 360kr, som skyldes en påkrevd, årlig gjennomgang av ladeboksen, gjort av elektriker. Hvorfor betale for EL-sjekk av noe som er slått av? Her er altså masse skjulte kostnader som andre uten lader slipper.

I ettertid ryktes det også at prisen for ladekontakt er blitt betraktelig billigere.

Jeg føler meg lurt og underinformert av styret. Jeg vurderer å rive ned hele boksen, i ren frustrasjon.

Gjorde jeg en stor bommert ved å bli med på dette? Har jeg noen rettigheter? Noen med lignende historier?

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Jeg bor i et sameie, hvor vi ble tilbudt ladekontakt for EL-bil for 2 år siden. Dette ble solgt inn som en investering for fremtiden, og at man fikk rabatt når flere gjør det sammen.

Mitt utgangspunkt: jeg har ikke bil, kommer trolig aldri til å ha det, men tenkte at dette kunne være greit å ha HVIS jeg selger leiligheten en gang i fremtiden (som investering).

Pris ble satt til 22500kr, dette inkluderte også strømuttak for standard støpsel (f.eks til støvsuger og lignende). 1/3 av sameiet ble med. Ingen info om mer utgifter ble gitt.

Når ladeboksen settes opp, får jeg vite at det tilkommer en avgift på 50kr hver måned, for å dekke kostnader til økt strøminngang til sameie (biler drar mye strøm). Etter 2 år fikk jeg kranglet meg vekk fra dette, ved å deaktivere hele ladeboksen.

Det er jo slik selgere gjør sier du gjør stor invistering når det først blir problemet gjør vel de lite, egentlig burde styret leie ut ladere til elbil eiere slik at de betaler for bruk, ikke de som eier ikke elbil, nå er det lite vits å invitere hvis du skal selge leiligheten klart det meste er jo pluss men kan også bli ulempe hvis du ikke trenger det. Og økte leiepriser kan gjøre det vanskeligere å selge.  Særlig hvis vi snakker om kurrupt styre, når kun 10% eier elbil gjør det kun billigere for dem som eier det. Ergo gevinsten er til elbileiere men de har jo flere mulighet å lade elbilen selv om borettslaget ikke lager ladning.

Fordel å ha enebolig siden da slipper man slik surr, men usikker hva man kommer av sak av dette? Er jo lite penger men surt å måtte ta tapet hvis man ikke er villig å ta advokat å prøve å kreve felleskapet skal betale?

For burde vel egentlig gå på felleskostnadene.

Jeg vet ikke om du får mulighet å leie laderen? slik noen kan betale utgiftene? f.eks leie garasjen eller ligdene?

Slik du får noen penger igjen for tapet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...