Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder for øyeblikket på å ta fagbrev som dataelektroniker, litt over halvveis i læretiden. Trives greit. Har hatt som plan fra allerede ungdomskolen å ta fagbrev først, så bachelor (evt. master) via y-vei i enten elektronikk eller elektro-ingeniør ved UiA/NTNU. Fikk vite på skolen at det ville være "veldig attraktivt" med både fagbrev og ingeniørgrad når en skal søke jobb.

Har de siste månedene lurt på om jeg har gjort et dårlig valg. Ser det er lite arbeidsgivere som faktisk bryr seg om en har fagbrev når det kommer til elektronikk/elektroingeniør, og tenker nå over på at jeg kunne vært godt i gang med en bachelor i stedet. Er planlagt ferdig med fagbrev når jeg er 20, og fyller 21 år rett før jeg "får lov" å begynne på en bachelor. Hvis alt går som planlagt har jeg bachelor og fagbrev når jeg er 24.

Fordelene er jo at jeg får fagbrev, og har nå spart opp en god del til å dekke meste, om ikke alt av fremtidig studielån. I tillegg får jeg 3 års arbeidserfaring da læretid er 2,5 år + ca. 0,5 år med arbeid i bedrift før studieoppstart. Ulempene er jo at jeg ligger 2 år bak andre i fhd til studier, og at jeg får det ganske tøft på skolen med tanke på y-vei.

Jeg tenker selv at fagbrevet er veldig relevant innen elektronikk/elektroingeniør, men hva evt arbeidsgiver mener er jo en annen ting.

Så det jeg egentlig lurer på er om det faktisk var så lurt av meg å gå denne veien?

Takk for alle svar 🙂.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...