Gå til innhold

Hvilken i9 skal jeg velge


anfar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kjøpe en i9 i dag har du fire gode valg

  1. 10900K
  2. 10900KF
  3. 10850K
  4. 10850KF

ikke-K variantene er det ærlig talt ikke noe poeng i å vurdere: du sparer penger ved å velge en 10850K, får bedre ytelse, og mye bedre videresalgsverdi.

Ærlig talt, hvis du ikke skal overklokke er det liten grunn til å vurdere Intel med mindre du bruker masse MATLAB, NumPy, eller SolidWorks. En Ryzen 9 5900X moser en i9-10900K i det meste utenom spill, og i spill må du kjøre noen skikkelig harde minneoverklokker.

Intel kommer forøvrig til å lansere en ny generasjon prosessorer snart, sannsynligvis rundt slutten av mars. Disse vil gå opp til 8 kjerner, og være bedre i spill enn dagens 10-kjernere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anfar skrev (43 minutter siden):

Takk for svar, da venter jeg nok til mars og ser hva som dukker opp. 

Vær obs på at du må sitte klar ved tastaturet og mose F5 for å ha sjans til å få en datakomponent ved lansering nå. Det er ikke fullt så ille som PS5, men det er ikke langt unna.

Hovedkort et du har plukket ut vil også være et dårlig valg ved neste generasjon.

Lenke til kommentar
anfar skrev (1 time siden):

Fordi? 

Neste generasjon CPU vil ha 4x PCIe-spor tildelt NVMe SSD, for å dra nytte av disse må man ha et nytt hovedkort.

Nye hovedkort vil også være kompatible med de nye prosessorene med en gang, mens de gamle vil måtte kjøre en BIOS-oppdatering. Noen mer eksklusive modeller kan oppdatere BIOS uten CPU, men de mer rimelige har sjelden denne muligheten og vil trenge en gammel CPU for å først komme i gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg meiner at overklokking på disse cpuene er bare vås. Disse prosessorene avgir så mye varme at det er bare rom til å overklokke med kjøling som koster flere tusen. Når CPUen blir varm, så klokker den automatisk ned. Min 10850K ligger på 5Ghz når eg spele. 4.8Ghz ved AVX tallknusing. Godt nok. Alle prosessorene støtter full strømsluk, som er det viktigste å aktivere i bios for best mulig ytelse over tid. Uten det, så kicker begrensningen på 125w inn og prosessoren klokker seg automatisk ned til 2.5ghz ved tallknusing.

Jeg vil også legge til at jeg kjørte min 10850k med +1 turbo i 2 måneder for å ha den lik 10900k på frekvenser. Interessant nok så var maskinen stabil, og med prime95 torturtest. Samtidig som ting av og til kræsjet, programmer som aldri kræsjet bare kræsjet helt plutselig en gang i uken. Spesielt trening av deep learning modeller fikk systemet til å kræsje. Men dette var jo GPU load, med minimal CPU load. Uansett etter jeg satt min 10850K til default, så var alt dønn stabilt og sluttet å kræsje 1 gang i uken.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
siDDis skrev (6 timer siden):

Eg meiner at overklokking på disse cpuene er bare vås. Disse prosessorene avgir så mye varme at det er bare rom til å overklokke med kjøling som koster flere tusen. Når CPUen blir varm, så klokker den automatisk ned. Min 10850K ligger på 5Ghz når eg spele. 4.8Ghz ved AVX tallknusing. Godt nok. Alle prosessorene støtter full strømsluk, som er det viktigste å aktivere i bios for best mulig ytelse over tid. Uten det, så kicker begrensningen på 125w inn og prosessoren klokker seg automatisk ned til 2.5ghz ved tallknusing.

Ikke-K variantene har lavere boost-frekvenser når flere kjerner er i bruk enn K-variantene, derfor bør man gå for 10850K framfor 10900, vanligvis er 10850K billigere enn 10900 også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...