Gå til innhold

VGs årsoppgjør 2020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen det vises til litt for mye flashy med effekter og småskrolling i ulike retninger på mobil til at jeg gadd å lese. Det hele blir noe "eptileptisk" og forstyrrende.

Syntes man bør roe ned overdreven bruk av effekter og fokusere på god lesbarhet og layout. Dette minner meg litt om den overdrevne bruken av ulike koder for å få blinkende og glorete nettsider på 90-tallet.

Edit:Gikk litt raskt på mobil, skrivefeil og ikke alt med.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
ØyvindBrenne skrev (53 minutter siden):

Ang flashy: Er en noe uvant presentasjonsmetode. Tar med oss innspillet til evalueringen vår.

Vh Øyvind, utviklingsredaktør.

Hyggelig at man spør om innspill her.

Min undring er om man har testet ut dette i praksis hos sluttbruker. Altså på ulike enheter utenfor VG sitt intranett.

På mine enheter (Android 9 og 10) var brukeropplevelsen hakkete og ustabil, ga opp. Det er mulig VG også må gå igjennom en periode med overdreven bruk av ulike nettsideeffekter før man går tilbake til fokus på lesbarhet og layout.

Historien på nett gjentar seg lett med ulike bølger av overdrevne effekter, litt preget av at noen guruer vil vise "alle effekter på en gang", når nye muligheter byr seg.

Nå vil man vel kunne se hvor mange som stoppet opp underveis i lesingen av artikkelen og få en pekepinn der.

Spørsmålet bør vel gjenerelt være: Gir denne effekten en viktig mening og funksjon som styrker artikkelen eller øker lesbarheten/forståelsen?

Når man leser saken hjemmefra på de enheter som dominerer, kan man spørre seg "ble det for mye effekter av det gode"...?

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
VG Nett skrev (På 30.12.2020 den 18.35):

Hva synes du om VGs årsoppgjør? Dette er vårt tilbakeblikk på 2020. 

Årsoppgjør VG 2020

Her ble det nok litt for mye effekter. Leser dette på potet-datamaskinen til bestemor. Det føles ikke særlig bra når alt hakker. Om dette skal sette standarden for digital historiefortelling(ref sliden om strategi) så ser jeg ikke veldig lyst på fremtiden til VG.

Jeg håper dere kan fokusere på bedre oversettelser i 2021. Opplever noen ganger at det er direkte oversettelser fra engelsk, det fungerer sjeldent bra. Et konkret eksempel er når graveyard ble oversatt til gravgård, ikke kirkegård.

Synes også det er blitt mye nyheter som er veldig orientert mot østlandet, da spesielt vær. Kan forstå det når jeg ser hvor dere får flest lesere fra, men det er kanskje en ond sirkel? Jeg leser mer lokale aviser, og gjerne BBC for utenlandske nyheter. Er ikke hver dag jeg leser VG lenger, dessverre. 

Tek.no har jeg også kuttet helt ut etter oppkjøpet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, her er det nok bare elendig programmering. Det spys ut over 100 feil til konsollen, og et virvar av advarsler, i flere forskjellige nettlesere. Det er flere sporere og avtrykkslesere som overvåker brukeren, og trekker ytelsen ned. Schibsted sine er de verste; de gir seg ikke. Det lekker minne. I Safari, har nettsiden nå lastet inn over 415 filer, deriblant bilder, stiler, logikk, sporere og overvåkere. Massevis kræsjer. En del av dette kan dere fint ordne om dere hyrer inn mer kompetent personale. Annet, som sporing og overvåkning, der er som kjent Schibsted (VGs eiere), blant Norges verste, så der blir det ingen løsning.

Mitt råd til lesere: slutt å benytte dere av VG. Finn noe bedre istedenfor. NRK klarer for eksempel å lage flott, effektiv datagrafikk som fungerer på alle maskiner. Ikke bedriver de massiv overvåkning heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...