Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bot på treningssenter


Botmannen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde med en kompis på et treningssenter som ikke hadde medlemskap. Rett før han skal gå inn porten blir han stoppet og jeg fikk bot på 3000kr. Det var fordi jeg åpnet porten for han. Jeg har ikke fått noen avtalebetingelser fra senteret tidligere og de har heller ikke skilt om at dette ikke er lov. Har de lov å gi meg faktura på så mye når han ikke kom seg inn engang?

Endret av Botmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrev du ikke under noe som helst når du ble medlem?

Ellers er det vel ganske åpenbart og vanlig at det kun er de som er medlem som kan trene der og at man ikke kan ta med seg folk etter eget ønske som kan trene der gratis..
Bortsett fra prøvetime, som gjerne må avtales.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Botmannen skrev (10 timer siden):

Hei. Jeg hadde med en kompis på et treningssenter som ikke hadde medlemskap. Rett før han skal gå inn porten blir han stoppet og jeg fikk bot på 3000kr. Det var fordi jeg åpnet porten for han. Jeg har ikke fått noen avtalebetingelser fra senteret tidligere og de har heller ikke skilt om at dette ikke er lov. Har de lov å gi meg faktura på så mye når han ikke kom seg inn engang?

Trodde du at det var lov å bare slippe inn hvem som helst? Det står ikke noe skilt i butikker om at det ikke er lov til å stjele, men det er like fult forbudt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (1 minutt siden):

Her sikrer de seg penger ja. Den boten er unnskyldning for å få mer penger. 
Men mente du å slippe han inn gratis? Alle betaler for enkelttimer. 
Dette var dyrere enn å snike på Ruter det.,

Selv om "boten" var i drøyeste laget må det da være lov til å sikre seg mot at folk benytter tjenesten deres uten å betale for seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Botmannen skrev (10 timer siden):

Hei. Jeg hadde med en kompis på et treningssenter som ikke hadde medlemskap. Rett før han skal gå inn porten blir han stoppet og jeg fikk bot på 3000kr. Det var fordi jeg åpnet porten for han. Jeg har ikke fått noen avtalebetingelser fra senteret tidligere og de har heller ikke skilt om at dette ikke er lov. Har de lov å gi meg faktura på så mye når han ikke kom seg inn engang?

"Bot" er en litt spesiell terminologi å bruke i denne sammenheng. Dette er nok et krav om erstatning som følge av brudd på medlemsvilkårene som sannsynligvis står beskrevet i avtalen du har skrevet under på. Et medlemskap er personlig og hadde det vært fritt frem å slippe inn venner og kjente med ditt medlemskort, ville dette påført senteret store økonomiske tap. Sunn fornuft tilsier at det ikke er tiltatt å slippe inn andre med ditt kort. Man trenger ikke henge opp skilt for å informere slikt. Som medlem forplikter du deg å sette deg inn i reglene til senteret. 

Jeg syns derimot 3000 kr,- var mye.

Leste om en tilsvarende sak som ble diskutert her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kris85 skrev (15 minutter siden):

Sunn fornuft tilsier at det ikke er tiltatt å slippe inn andre med ditt kor

Dette står også oppført i samtlige regler hos treningsentrene. Jeg har vel ikke hørt om et treningsenter som har ment noe annet hvert fall.
Men noen tror jo alltid at de kan tøye reglene fordi det er lett å tenke at de ikke holder følge med på slikt. 

Betal det man skal og følg reglene. Så vil man svært sjeldent eller aldri finne seg i en situasjon hvor man må betale en bot. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (28 minutter siden):

Selv om "boten" var i drøyeste laget må det da være lov til å sikre seg mot at folk benytter tjenesten deres uten å betale for seg?

Det er vel eneste måten. Men jeg hadde sagt om medlemskapet mitt. Det er lett å glemme hva som står i disse kontraktene som har milelange linjer. 

Jeg vet ikke hvordan det så ut der. Hvor var resepsjonen? Prøvde de å snike seg inn? Det er jo frekt å med viten og vilje snike seg inn. Men hvorfor ble de stoppet ETTER? 
 

Du kan jo begynne å ta med flere Ts. De vil tjene rått på å ta imot bot på 3000 hele tiden. Du får si det.. du er jo veldig snill som betaler bot

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (11 minutter siden):

Det er vel eneste måten. Men jeg hadde sagt om medlemskapet mitt. Det er lett å glemme hva som står i disse kontraktene som har milelange linjer. 

Nå er jo ikke "kompiser får ikke trene med deg gratis fordi du trener her" akkurat verken komplisert å huske eller veldig rar regel..
Er litt på linje med å betale for varer før man drar fra butikken med de.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
aklla skrev (12 minutter siden):

Nå er jo ikke "kompiser får ikke trene med deg gratis fordi du trener her" akkurat verken komplisert å huske eller veldig rar regel..
Er litt på linje med å betale for varer før man drar fra butikken med de.

Men hvorfor ble han stoppet ETTER? Var de forbanna ansatte innenfor bommen? Ts skriver ikke at han snek, men mulig det var det. 

Lenke til kommentar

"Rett før han skal gå inn porten blir han stoppet og jeg fikk bot på 3000kr. Det var fordi jeg åpnet porten for han."

Du fikk altså bot fordi det så ut som at kompisen din skulle snike seg inn? Nå sier du jo at det var det som var intensjonen, men han har jo avlikevel ikke sneket seg inn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (19 minutter siden):

Men hvorfor ble han stoppet ETTER? Var de forbanna ansatte innenfor bommen? Ts skriver ikke at han snek, men mulig det var det. 

Sikkert fordi det er lov til å ha med venner til før bommen, ettersom det antagelig bare er venterom
Litt som at man ikke sniker på kino ved å være i venterommet utenfor, men sniker om man går inn for å se en film der uten bilett.
Bommen der er jo der av en grunn.

Ellers var det jo da åpenbart ansatte der, det natturlige ville jo vært å da prate med de om prøvetime, om det nå var det TS ville.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Botmannen said:

Jeg hadde med en kompis på et treningssenter som ikke hadde medlemskap. Rett før han skal gå inn porten blir han stoppet og jeg fikk bot på 3000kr. Det var fordi jeg åpnet porten for han. 

Tar du med deg kompisen på togreise når bare du har billett også? Eller på flytur? Hvordan er det mulig å ikke forstå at medlemskapet ditt gjelder kun deg, og at du ikke fritt kan ta med deg andre?? Mange treningssenter tilbyr gratis prøvetime, men da er det den som skal prøve senteret som gjør avtale om dette direkte med senteret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe tvil om at det ikke er greit å snike inn noen, det er vel størrelsen på "boten" som er under diskusjon her. Jeg synes den er altfor høy, så hadde vært interessert å sett hva avtalen faktisk sier. Det må vel finnes en eller annen grense på slikt, juridisk sett, eller kan boten i teorien vært på 100.000? Det ville ihvertfall satt en effetkiv stopper på slik sniking.

Lenke til kommentar
Botmannen skrev (På 30.12.2020 den 14.09):

Hei. Jeg hadde med en kompis på et treningssenter som ikke hadde medlemskap. Rett før han skal gå inn porten blir han stoppet og jeg fikk bot på 3000kr. Det var fordi jeg åpnet porten for han. Jeg har ikke fått noen avtalebetingelser fra senteret tidligere og de har heller ikke skilt om at dette ikke er lov. Har de lov å gi meg faktura på så mye når han ikke kom seg inn engang?

At du aldri har inngått noen avtale med sentret før du fikk et adgangskort må i så fall skyldes en grov svikt fra en ansatt der. Mulig du kan bruke det, men da må det være sant. For dette er en alvorlig refs til den som ga deg kortet uten å gjøre sin jobb. 

Du kan jo prøve å prate med en leder for senteret. Legge seg flat, for det er ikke annet ord enn idioti det du gjorde, kanskje de kan finne en bedre løsning. Å ta opp at det ikke er skilt om det osv gjør alt bare dårligere for deg.

Hvis du har har tatt inn folk før dette også er det best å betale, ellers gjør du det bare værre for deg når de ser på de gangene noen har kommet inn med ditt kort. Mulig dem har sjekket det allerede. 

Samtidig kan nok ikke sentrene ta lett på slikt heller, da andre lettere kan fristes til å gjøre det samme om konsekvensen er liten. 

Lykke til. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...