Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan leieboer kreve bedre strømtilgang?


Dragen

Anbefalte innlegg

Har nå de siste 2-3 ukene opplevd nesten daglig strømbrudd på grunn av snømengder. Dette i seg selv er greit, siden dette er en naturskade.
Problemet er at huset er 40+ år gammelt, og elanlegget i leiligheten er like gammelt. Det eneste som er gjort er utbytting av skrusikringer til automatsikringer.
Så og si alt av strøm i leiligheten går på én kurs, med unntak to kontaktpunkter på kjøkkenet (som heldigvis kjøl/frys og akvarium er tilkoblet). Sikringen på denne kursen takler ikke at strømmen kommer tilbake etter at strømmen går, som kan være to-tre ganger daglig. Sikringsboksen står i huseiers bolig, bak en låst dør.

Huseier jobber veldig tidlig, og legger seg i 21-22 tiden. Flere ganger har strømmen gått og kommet etter dette, men jeg får ikke strømmen tilbake før sikringen er satt på igjen. Jeg har bedt om at døren står ulåst, sånn at jeg slipper å vente på at huseier skal stå opp eller komme hjem fra jobb. I går måtte jeg vente 12 timer.

Videre er det bare to kontaktpunkt (2x2) på stua. Spurte huseier om det var mulig å få installert flere, da 4 kontakter ikke er nok i 2020. Fikk beskjed om å bruke forgrenere, og at han skulle tenke på det.
På soverommet er det derimot 6 kontaktpunkt (6x2).

Kan jeg kreve at huseier bytter ut sikringen med noe som tåler å få tilbake strømmen? Og kan jeg kreve flere kontaktpunkter på stua? Kan jeg også kreve at belastningen på elanlegget fordeles over flere kurser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har leid i 20 år, og bodd mange forskjellige plasser. Der sikringsskapet har vært på utleiers side av huset - har jeg alltid kunne låse meg inn i nødstilfeller, der utleier er på jobb eller borte av andre årsaker. Som regel er skapet i første etasje, i gangpartiet. Så jeg trasker selvfølgelig ikke gjennom huset for å finne frem. Dette hadde jeg nærmest tatt som en selvfølge at du skal ha tilgang til sikringene. 

Har du leid en stund, bør vedkommende ha nok tillitt til deg at du får nøkkel. Det er kanskje ubehagelig for vedkommende å vite at du låser deg inn når han står opp. Men strømmen er jo elementært og noe du betaler for - da skal du ha tilgang. 

Du kan legge litt press på ham, si at det er viktig for deg å ha tilgang til strøm pga arbeidsoppgaver/jobb du må få utført ved hjelp av pc/nett eller lignende. Jeg hadde faktisk gått så langt; og sagt at dersom vi ikke finner en løsning - må jeg vurdere å flytte, fordi dette er såpass viktig for meg... la vedkommende forstå at "det er alvor". At han sier "tenke på det" viser allerede at han er litt på gli. 

- Tilgang til sikringsskap
- Eventuelt flere kurs.

Høres rart ut at ALT er på en kurs, slev komfyr og kjøl + varme? Ikke rart den kursen får kjørt seg..... er det i det hele tatt lovlig? Jeg tenker mtp forsikring, brannsikkerhet og ymse. Bør jo huseier ha vett nok til å forstå at her trenger han en oppgradering.... Dette kan han til og med skrive av på skatten (dersom han betaler skatt på utleie av bolig). I verste fall kan vedkommende risikere avkortet forsikringsutbetaling ved skadeforløp som følge av brann (tror jeg...)

Nei - stå på ditt! Du har en veldig god sak. :)

Lenke til kommentar

Har ikke testet komfyren, men kjøl/frys og akvarium står på egen kurs på kjøkkenet. Panelovn, avtrekk og lys på kjøkken, og alle andre rom går på samme sikring/kurs. Stue, gang, soverom, WC, dusj.

Jeg skjønner ikke opplegget her. De to kontaktpunktene som har egen kurs på kjøkkenet er montert på motsatte vegger, mens alt annet på kjøkkenet er spredt rundt i rommet.
Soverommet har 12 kontakter spredt jevnt rundt rommet, med lysbryter på motsatt side av rommet som døra.

Huseier skrøt mye av at det var en elektriker her for to år siden når jeg spurte om installasjonen var godkjent av sertifisert elektriker. Jeg kan aldri tenke meg at en sertifisert elektriker ville godkjent dette anlegget.

Sikringskapet er heller ikke plassert på en måte hvor jeg går inn i selve boligen hans. Det er plass rett ved døra mellom kjelleren hans og min leilighet. Snakk om kanskje 5 skritt fra døra til skapet.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

En elektriker vil vel først og fremst se på om installasjonen er trygg. Ikke om den er underdimensjonert eller lite hensiktsmessig utført. Det at sikringene slår ut tyder på at sikkerheten er ivaretatt. Det ville være verre om sikringen ikke slo ut og det ble varmgang.

Jeg vet ikke om du har egentlig krav på noe, men jeg ville krevd utbedring og/eller tilgang på sikringsskap, eller sett meg om etter et nytt sted å bo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleier her er fullstendig urimelig. At du skal måtte sitte i timevis, ja bokstavlig talt halve dagen, uten strøm er ikke akseptabelt, spesielt når du selv kan fikse mye av problement med å få tilgang til boksen. Her er det bare å stille et ultimatum eller flytte, dersom du ellers kommer ingen vei. Du kan jo spørre vedkommende om han kunne tenke seg å klare seg uten strøm og varme i lang tid, og samtidig betale husleie (og strøm)?  Uansett, sjekk kontrakten, det står vel noe om strøm der, og hvis ikke det gjør det er det opplagt at en bolig i 2020 må ha strøm og varme. Jeg synest det i tillegg til det juridiske også handler om sunn fornuft og omtanke, noe enkelte utleiere som kjent ikke har.

Endret av priopra
Lenke til kommentar

Utfordringen er ofte den at så lenge man ikke bor i en knøttliten bygd (med mangel på leietakere), så blåser mange utleiere i ønsker/krav fra leieboer. 

Utleiere av alle typer får leid ut uansett de fleste steder. Noe de vet så altfor godt. Er man heldig at utleier setter ekstra pris på deg, så kanskje personen lytter. 

Støtter det at tilgang til elskap er selvfølge. Låste meg selv inn i yttergang til utleier noen få ganger pga elskap.

Desverre er det få ting man kan kreve av utleier i praksis, da utleier bare kan velge å ta inn en annen. I ekstreme tilfeller kan man anmelde utleier for farlig boforhold i det man selv forlater boligen. 

Det er mange fine ord om rettigheter og annet som leietaker, det fungerer mest i bedriftsutleie. Altså lokaler til forretningsvirksomhet.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det generelle kravet er at husrommet skal være i samsvar med leigeavtalen, lokalet skal være reingjort ved overtaking, og det skal passe til dei formål som husrommet vanlegvis blir brukt til eller som det er avtalt at husrommet skulle brukast til.

Det kan være at du kan vinne fram med at dagens bustadsbruk krever betre elektrisk anlegg, unntaket er om det blei opplyst om dette før du inngikk leigeavtale.

 

Den mest realistiske framgangsmåten for deg er at du melder inn manglande straum som ein mangel med krav om utbetring innan rimeleg tid, og at du bruker din adgang til å kreve avslag i husleiga i ein slik størrelsesorden at du betalar det husrommet er verdt med mangel i den aktuelle perioda. Kva som er rimeleg tid er ikkje fast definert, men ettersom straum er såpass viktig for vanleg bruk så kan ein nok legge til grunn at eit halvt døgn er for lenge. Det er sånn sett kanskje særleg tidskritisk å få kopla inn straumen igjen om natta ettersom det då er mørkt ute, og sjølvsagt også argumenta om at du treng straum til både oppvarming, matlaging og underholdning. 
Det at utleiger må gå ut i gangen og "trykke på ein knapp" har verken urimeleg kostnad eller ulempe for utleigaren, eller er av ein slik art at det er rimeleg at det skal ta timesvis før mangelen blir retta opp.

Her bør du med andre ord fortsette å ta kontakt med utleigar med krav om å kopla inn straumen igjen, og at du startar å holde tilbake husleige når det er utleigers manglande retting som fører til ulemper for deg. 12 timar er så lenge å vente at du ikkje bør betale full husleige.
At utleiger legger seg tidleg er i utgangspunktet ikkje ditt problem, men litt forståing for at utleiger søv, er på jobb eller på anna måte er utilgjengeleg på må du likevel ha.
Ved å fortsette å "plage" utleiger med telefonar kvar gong det er nødvendig å slå på sikring, og i tillegg kreve avslag i husleiga så vil nok utleiger innsjå at det er enklare å finne ei løysing på dette enn det er å bli vekt av at leigetakaren nesten dagleg i enkelte perioder.

Lenke til kommentar

Her er NVE sin kompensasjonsordning som takket være automatiske strømmålere blir automatisert etter nyttår: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/okonomisk-regulering-av-nettselskap/om-den-okonomiske-reguleringen/utbetaling-ved-svaert-langvarige-avbrudd-usla/

 

Hver gang du er uten strøm i 12 timer så bør du mao med loven i hånd trekke 600 kr (dette er 2020 kompensasjon, går ned til 500 kr fra 01.01.2021) fra husleien den mnd. Da blir nok strømproblemene ordnet opp i skal du se.

Endret av AnthonyEdwardS
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

NVE sin kompensasjonsordning er ikkje så veldig aktuell i dette tilfellet. Den kompensasjonsordning gjeld for kompensasjon for langvarig straumbrudd frå straumleverandøren sin side. Her er problemet stort sett knytt til at straumen har komt tilbake, men at utleiger er treig med å trykke på knappen slik at også leigetakaren får igjen straumen.

Denne 500 lappen vil utleiger få frå straumleverandøren, så om leigetakaren berre krever 500 kr i avslag så er dette 500 kr som utleiger kan kreve å få igjen med straumleverandøren. Eit slikt avslag i husleiga vil derfor ikkje ha økonomisk betydning for utleigaren.

Kompensasjonen er heller ikkje ei erstatning for tapet ein får som følge av straumbruddet, hensikta er at straumleverandøren skal ha eit ekstra incentiv for å god leveringspålitelegheit gjennom å ha ressursar nok til å raskt rette opp i feil som oppstår.

Lenke til kommentar

Nei, det er nettopp fordi strømleverandøren IKKE vil få igjen de 500 kronene fra strømleverandør at han kommer til å fikse strømnettet i egen bolig (eller gi leietaker tilgang til sikringsskap så han kan ordne problemet selv).. Leietaker har samme rett på strømmen han betaler for som huseier, men hans avtale er med utleier, og må rette kravet dit.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, dette er typisk om det er flere ting som sammen har litt for høy startstrøm. Da går det greit å skur på disse tingene hver for seg, men med en gang strømmen kommer tilbake og alt skrur seg på helt samtidig, så kan kursen slå ut.

Det kan helt klart være lurt å slå av eller plugge ut ting på kursen ved strømbrudd, og så skru de på igjen manuelt etter strømmen er tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som slår seg på når strømmen kommer tilbake er en panelovn (som må være påslått pga rør) og ei taklampe, alt annet er avslått. Jeg har prøvd å trekke ut alt av utstyr, sikringen går uansett.

Og startstrømmen er den samme uansett om det er når strømmen kommer tilbake eller sikringen tilbakestilles.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dragen said:

Og startstrømmen er den samme uansett om det er når strømmen kommer tilbake eller sikringen tilbakestilles.

Når man tilbakestiller sikringen tvinger man kretsen fysisk lukket i noe tid. Da kommer man seg forbi startstrømmene.

Øyeblikkelig utkobling av en sikring skjer på noe sånt som 10 ms. Mens når man vipper opp automatsikringen kan man holde den i lukket posisjon i kanskje 1000 ms før man slipper den.

Lenke til kommentar

Utleier plikter etter husleieloven § 5-3 å holde husrommet og eiendommen for øvrig i den stand som leietaker har krav på etter reglene i kapittel 2. Tilgang til strøm, vann, og varme er en del av dette når utleier leverer det som en del av leieavtalen. 

Hva du kan kreve at utleier utbedrer kommer an på om leieavtalen din inkluderer et "som den er"-forbehold eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...