Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk med 6mm mønsterdybde sitter enkelt fast i snø


lesles

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjører en SAAB 9-3 med piggfrie vinterdekk (type goodyear ultragrip ice) i størrelse 205/55R16. Dekkene har mønsterdybde på 6mm. Med andre ord: langt over minstekravet på 3mm og lite brukt.

I går kjørte jeg til en parkeringsplass ved et senter for å trekke kølapp og endte opp med å sitte fast i snøen. Det var veldig lite med snø og alle andre biler kjørte lett inn og ut, MEN hos meg rullet hjulene uten at at jeg fikk meg fremover (bitte litt oppover bakke). Jeg kjørte litt lengre ned i parkeringsplassen for å prøve å rygge opp og ut av parkeringsplassen, men det funket heller ikke  - hjulene bare rullet uten at jeg fikk meg ut. Endte opp med å ringe FALCK'n. 

Vurderer nå å kjøpe nye vinterdekk, men først ønsker jeg å finne ut hvor problemet ligger. Noen som har erfaring med dette eller vet hva det kan skyldes? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (10 minutter siden):

Finn datomerking på dekkene. Pleier å stå sånn: 3517. Angir uke og år dekket er produsert. Vinterdekk bør vel ikke være over 5-6 år gamle da de blir harde. Oppbevaring spiller også inn, er de lagret varmt og lyst reduserer det levetiden.

Hmm, da skal jeg sjekke det. 

Du nevner at dekkene blir harde over tid - Hvor mye kan lufttrykk ha betydning her? Kan høy lufttrykk (f.eks. psi 40-45) på dekke medføre til at dekkene blir harde og gi samme effekt?

Lenke til kommentar
lesles skrev (11 minutter siden):

Hmm, da skal jeg sjekke det. 

Du nevner at dekkene blir harde over tid - Hvor mye kan lufttrykk ha betydning her? Kan høy lufttrykk (f.eks. psi 40-45) på dekke medføre til at dekkene blir harde og gi samme effekt?

Noe lavere lufttrykk vil gi noe bedre grep, spesielt på løst underlag, slik som snø, grus osv. Prøv å gå ned til 30 psi. Men jeg mistenker også gamle harde dekk som er modne for utskiftning.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
lesles skrev (4 timer siden):

Du nevner at dekkene blir harde over tid - Hvor mye kan lufttrykk ha betydning her?

Ingenting da det er gummien som blir hard over tid. Fysisk kjenn på dekkene og kjenn etter om knastene er knallharde og stive eller myke og bevegelige. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
On 12/30/2020 at 8:33 PM, Labelle said:

Opplevde det samme på lastebilen min etter den hadde stått 1 mnd på verksted. Sto å spann på flat asfalt. Såklart med snø. Marinerte dekkene inn med prickbort (asfaltløsner). Du skulle sett de svarte sporene i snøen etterpå. Ble betydelig bedre. 

Bruker Prickbort selv, sikkert ikke dumt å prøve det et par ganger i sesongen. Evt. skal Zalo også gjøre nytten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...