Gå til innhold

Elbiler vil føre til global metallmangel


Anbefalte innlegg

3 hours ago, 0laf said:


Så når Musk selv sier at Tesla var en måned fra konkurs i 2017, og at han i denne mørke tiden forsøkte å selge selskapet til Apple for en tiendedel av verdien, så mener du han tar feil, og at du vet bedre hvordan finansene i Tesla egentlig var, og hva Musk egentlig mente når han kontaktet Apple ?

Har du allerede glemt at det var det dobbelte av verdien på det tidspunktet han forsøkte selge selskapet for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
XRHOR38K skrev (19 timer siden):

Å ikke kreve moms er ikke det samme som å subsidiere. Det er et politisk virkemiddel for å oppnå politiske mål. Når det gjelder elbil så fungerer det svært bra.

Jo, å gi fritak for en avgift er klart definert som en indirekte subsidie og er altså en subsidie. Kan du slutte å komme med din feilaktige påstand snart?

Lenke til kommentar
On 12/29/2020 at 8:51 PM, Jr_52 said:

Tror selv at Hydrogen er den beste løsningen på sikt. Virker mye mer miljøvennlig.

Dersom all verdas platinaproduksjon går til brenselceller, har vi nok til å forsyne 7,5% av den årlege bilproduksjonen med brenselceller.  Sidan hydrogendrift brukar 3-4 gonger meir energi enn batterdrift, får vi òg andre ressursproblem.  Mengda kopar, sjeldne jordmetall og liknande er ca det same i ein hydrogenbil som i ein batteribil.  ein batteribil brukar meir litium, nikkel og (enn so lenge) kobolt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/30/2020 at 4:01 AM, freddy85 said:

Nei jeg driver ikke av med selvskading så venstresiden er uaktuelt

Mykje tyder på at du har gått deg litt vill politisk.  Fram til no har eg vore sikker på at du er steinhard komminist, for ca alle innlegga dine peikar i den retninga.  Det er ikkje ofte eg høyrer folk på høgresida agrumentere so kraftig for høgare skattar og avgifter, og hevdar at reduserte avgifter er usosialt.  Du minnar meg litt om ein fyr eg har møtt som vart kasta ut av AKP-ml for venstreavvik.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (6 timer siden):

Jo, å gi fritak for en avgift er klart definert som en indirekte subsidie og er altså en subsidie. Kan du slutte å komme med din feilaktige påstand snart?

Det høres ut som at jeg har dundret på her med påstander jeg ikke har dekninger for. Definisjonen av subsidier er knyttet til ytelser og stønader. Skatt, her moms, er ikke noe staten gir men som dynamisk endres år for år som politisk virkemiddel. Ikke som en ytelse til deg og meg. Bilen koster det samme om den er med eller uten moms, som kommer i tillegg oppå prisen. Ergo ikke en ytelse å gjøre politiske endringer der skatt fritas. Forslaget fra MDG om 5000 kroner til el-sykkel, DET er subsidiering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

Mykje tyder på at du har gått deg litt vill politisk.  Fram til no har eg vore sikker på at du er steinhard komminist, for ca alle innlegga dine peikar i den retninga.  Det er ikkje ofte eg høyrer folk på høgresida agrumentere so kraftig for høgare skattar og avgifter, og hevdar at reduserte avgifter er usosialt.  Du minnar meg litt om ein fyr eg har møtt som vart kasta ut av AKP-ml for venstreavvik.

Fem poeng for å få meg til å flire. Nå har vel Oslo Frp også kastet ut enkelte for å drive for mye høyreavvik (om en skal sammenligne)

Skulle mene at dersom man benytter en politisk linjal, så befinner det beste av Norge seg omtrent på balansepunktet mellom ytterpunktene. For mye offentlig virksomhet reduserer landets mulighet til å tjene penger og for lite skaper uro og dårlige systemer. 

Tenk om Arbeiderpartiet fant fram til sitt gode jeg igjen og vi kunne veksle mellom Høyre og Ap. Da ville utjevningen vært helt grei.... mener nå jeg. Det finnes få alternativer som gir stabilitet målt mot denne løsningen.

 

Lenke til kommentar
On 12/30/2020 at 9:55 PM, simmyt said:

NEWSFLASH. Fossilbiler, fossilfly, fossilskip, ... vil føre til mangel på fossilt drivstoff. Og true homo sapiens matproduksjon. Metaller og mineraler er det ikke mangel av i jordskorpen, og mange kombinasjonsmuligheter. Menneskeheten bør spare de siste restene av olje slik at også fremtidige generasjoner kan nyte gleden av plastproduksjon, asfalt og smøreolje.

Godt sagt! Det er en grunnleggende forskjell på å forbruke fossile energikilder, og å forbruke metaller. Fossile drivstoff kan kun benyttes en gang. De kabohydrater som ble sedimentert for millioner av år siden kan brennes en gang, og deretter er forbrenningsproduktene problemafall. 

Metaller forsvinner derimot aldri. De kan gjenbrukes i det uendelige.  

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jan K Andersen skrev (37 minutter siden):

Godt sagt! Det er en grunnleggende forskjell på å forbruke fossile energikilder, og å forbruke metaller. Fossile drivstoff kan kun benyttes en gang. De kabohydrater som ble sedimentert for millioner av år siden kan brennes en gang, og deretter er forbrenningsproduktene problemafall. 

Karbohydrater? Mener du hydrokarboner? Karbohydrater = sukker

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Jan K Andersen said:

Metaller forsvinner derimot aldri. De kan gjenbrukes i det uendelige.

Bortsett fra de som brukes til interplanetare sonder.🚀 😁

Til gjengjeld kommer det daglig noen tonn meteoritter o.l. til jorden, gjerne metallholdig.

Det eneste som forsvinner er konsentrasjonen av råstoffene (fagfolk kan uttrykke det som entropi), men dette er til slutt et teknologi- og prisspørsmål

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (På 1.1.2021 den 14.02):

Mykje tyder på at du har gått deg litt vill politisk.  Fram til no har eg vore sikker på at du er steinhard komminist, for ca alle innlegga dine peikar i den retninga.  Det er ikkje ofte eg høyrer folk på høgresida agrumentere so kraftig for høgare skattar og avgifter, og hevdar at reduserte avgifter er usosialt.  Du minnar meg litt om ein fyr eg har møtt som vart kasta ut av AKP-ml for venstreavvik.

Hva er det du tuller med, er det noen som kommunist så er det deg. De har det med å ta fra de illojale og belønne de lojale. Ta fra de fattige som kjører "fisebilene" som dere like å kalle det til den øvre middelkassen som er såååå miljøvennlige av seg. 

Har heller aldri tatt til orde for å øke avgiftene på noe som helst utenom elbilene. Ønsker faktisk formueskatten til livs til å med.

 

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...