Gå til innhold

Elbiler vil føre til global metallmangel


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, 0laf said:


Så når Musk selv hevder han ville selge Tesla til Apple for en tiendel av verdien på grunn av alle problemene og en anstrengt økonomi, så mener du det nok en gang er bare løgner fra Musk?

https://www.cnet.com/roadshow/news/elon-musk-once-offered-to-sell-tesla-to-apple-but-couldnt-get-a-meeting/

For det første forsøkte han selge til en tiendedel av *dagens* verdi, altså rundt $50 mrd, eller dobbel pris av det Tesla var verdt i 2016/2017. Om man har en fot innenfor konkursretten, så kan man ikke selge selskapet for det dobbelte av markedsverdien. Vi vet heller ikke noe om hvilke andre krav Musk stilte, som f.eks at Apple ville måtte skyte inn X antall mrd for å gjennomføre Teslas planer, og hvilken rolle Musk skulle ha i selskapet.

For det andre så; ja, dette er en situasjon man ikke bør høre på Musk. Du bør ikke svelge alt Musk sier rått. Men det kan godt hende det at de var X antall uker unna konkurs stemmer, men det er i så fall *kun* hvis ledelsen lente seg tilbake og lot selskapet gå konkurs. Det ville være galskap å ikke gjøre ting som å hente inn mer penger, kutte kostnader, selge eiendeler, osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (36 minutter siden):

For det første forsøkte han selge til en tiendedel av *dagens* verdi, altså rundt $50 mrd, eller dobbel pris av det Tesla var verdt i 2016/2017. Om man har en fot innenfor konkursretten, så kan man ikke selge selskapet for det dobbelte av markedsverdien. Vi vet heller ikke noe om hvilke andre krav Musk stilte, som f.eks at Apple ville måtte skyte inn X antall mrd for å gjennomføre Teslas planer, og hvilken rolle Musk skulle ha i selskapet.


Det er vel ingen som vet noe om disse kravene, ettersom ingen hos Apple var interessert i å en gang møte Musk.
Det var vel det samme den gangen han forsøkte å selge elendigheten til Google, han kom vel ikke inn døren der heller.
 

Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

For det andre så; ja, dette er en situasjon man ikke bør høre på Musk. Du bør ikke svelge alt Musk sier rått. 


Jeg hører egentlig ikke på noe av det han sier, det er godt etablert at han er en lystløgner av dimensjoner, og at omtrent 50% av det han sier er bare vås.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

NEWSFLASH. Fossilbiler, fossilfly, fossilskip, ... vil føre til mangel på fossilt drivstoff. Og true homo sapiens matproduksjon. Metaller og mineraler er det ikke mangel av i jordskorpen, og mange kombinasjonsmuligheter. Menneskeheten bør spare de siste restene av olje slik at også fremtidige generasjoner kan nyte gleden av plastproduksjon, asfalt og smøreolje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi vil aldri gå tom for metaller. Metaller forsvinner aldri og de kan gjenbrukes i det uendelige. 
 Det finnes like mange tonn metaller på jorden nå som i stenalderen. 

Unntaket er radioaktive metaller som er en annen historie, men ingen av  metallene som nevnes i artikkelen er radioaktive.

Det er villedende å hevde at vi kan gå tom for slike ikke-radioaktive metaller..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jan K Andersen skrev (1 time siden):

Det er villedende å hevde at vi kan gå tom for slike ikke-radioaktive metaller..

Det står ikke at vi vil gå tom, men at det blir mangelvare
Alle land som har mulighet til å hente ut metaller bør starte å ta ut, inkludert Norge
Vi har ressursene, men ingen er villig til å ta steget
Samme som har skjedd med mange PC komponenter, utsolgt over alt

Lenke til kommentar

Dette skjer fordi elbilsalget er i sterk vekst og batteriene ennå ikke er erstattet av alternativene. På den annen side så fil de fleste som er interesert i temaet vite at Solid State batterier er like rundt hjørnet, mest sannsynlig via Toyota/Panasonic og deretter følger øvrige på. Kobolt er ikke en del av disse batteriene. SS-batterier er allerede i bruk for medisinsk utstyr.

Lenke til kommentar

Å ikke kreve moms er ikke det samme som å subsidiere. Det er et politisk virkemiddel for å oppnå politiske mål. Når det gjelder elbil så fungerer det svært bra.

Skulle ønske gulrot ble brukt langt mer som politisk virkemiddel, men dessverre er det mange som heller ønsker å bruke pisk og henvise den enkelte til splitt og hersk via misunnelse.

Lenke til kommentar
XRHOR38K skrev (21 minutter siden):

På den annen side så fil de fleste som er interesert i temaet vite at Solid State batterier er like rundt hjørnet ... Kobolt er ikke en del av disse batteriene.


Jeg er ikke spesielt interessert i temaet, så det er mulig jeg tar feil, men er det ikke LiCoO₂ som er mest aktuelt foreløpig, som faktisk inneholder kobolt ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener man står ganske fritt til å bruke det katodematerialet man vil med faststoffbatterier. Så det kan være hovedsaklig kobolt, hovedsaklig nikkel, eller materialer ala litium-jern-fosfat.

Det er sikkert mange prototypeceller som bruker LCO. Dette er det originale katodematerialet på kommersielle litium-ion batterier, og derfor er det forsket på til veldig stor grad, slik at egenskapene er veldig godt kjent. Det er alltids mulig å bytte ut katodematerialet senere.

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


Jeg er ikke spesielt interessert i temaet, så det er mulig jeg tar feil, men er det ikke LiCoO₂ som er mest aktuelt foreløpig, som faktisk inneholder kobolt ?

Du tar ikke feil, det er Tesla/Panasonic som søker batterier uten kobolt. Toyotas SSB inneholder litt kobolt (under 5% av tidligere anvendelse) men har som mål nå å frigjøre seg totalt fra kobolt. Toyota samarbeider som Tesla med Panasonic.

Uansett, det er marginalt innhold i hva som kommer og målet er å kobolt fra batteriene totalt.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 29.12.2020 den 22.51):

Og hva tesla gjelder generellt er mitt inntrykk at de sier hva som helst om det kan gi en kortsiktig aksjekursøkning.

Ah, så det er derfor Musk flere ganger har uttalt at han mener selskapet har vært for høyt priset?

Logikken deres er så fantastisk!

Sitat

De mangler derfor troverdighet simpelten fordi de historisk sett har hatt ett lemfeldig forhold til å uttale seg riktig. (roadster, semi, robotaxi, selvkjørende bil...)

Tull.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 29.12.2020 den 23.24):

Da må du ha glemt den Store Batteridagen hvor det ble vist fram Powepoint-slider av et nytt og revolusjonerende 46800-batteri.  Som de på rekordtid skal bli best på å produsere og mye større produksjon enn all andre batteriprodusenter i verden tilsammen.

Du er klar over at de før batteridagen allerede hadde satt i gang pilotproduksjon av de nye battericellene? De viste til og med video av produksjonslinjene, og de inviterte også flere med inn for å se på det selv.

Rekordtid skal bli best på å produsere? Du og andre her satt jo og jamret dere over hvor lang tid Tesla sa de kom til å bruke på å nå full masseproduksjon. Hvorfor påstår du nå det stikk motsatte av det du sa da du angrep Tesla rett etter batterdagen? Hmm.. det er nesten som at du sier hva som helst så lenge du finner en måte å angripe Tesla på..?

Sitat

Riktignok inngikk de denne uken en avtale med Panasonic om å levere de nye batteri-cellene, men det trenger man sannsynligvis ikke å henge seg opp i.

Ja, Panasonic skal også produsere det nye batteriformatet. Dette kommer i tillegg til Teslas egen produksjon, og i tillegg til at de skal bruke flere ulike batterier fra ulike leverandører. Dette fordi Tesla trenger alle batteriene de kan få tak i.

Så hva er poenget ditt? Ja, bortsett fra å påpeke det åpenbare - at Panasonic også skal produsere de nye cellene, som om det liksom skulle være noe negativt for Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 30.12.2020 den 14.45):

Så når Musk selv hevder han ville selge Tesla til Apple for en tiendel av verdien på grunn av alle problemene og en anstrengt økonomi, så mener du det nok en gang er bare løgner fra Musk?

https://www.cnet.com/roadshow/news/elon-musk-once-offered-to-sell-tesla-to-apple-but-couldnt-get-a-meeting/

Du fikk med deg at Musk mest av alt ønsket å ta Tesla av børs fordi han var lei av alle angrepene og alt bråket som kom som en konsekvens av at aksjen kunne shortes og mange jobbet iherdig for å få uttelling på shorten sin?

At han snakket med Apple for å høre om de kunne hjelpe dem med å ta selskapet av børs betyr altså ikke at de ikke kunne ha hentet inn penger i markedet når som helst. ARK Invest sto blant annet klare til å spytte inn betydelige summer. Han prøvde å snakke med Apple fordi han ønsket ro rundt selskapet, ikke fordi de holdt på å gå konkurs.

Her blander du to helt forskjellige ting (ønsket om å ta Tesla av børs, og muligheten til å hente inn mer penger dersom Tesla ikke ble tatt a børs). Men det er vel ikke annet å forvente fra den kanten, antar jeg.

0laf skrev (På 30.12.2020 den 12.55):

Nå peker riktignok pilene oppover, aksjekursen er ikke lengre enn boble, men en egen sfære, som snart er stor nok til alle Teslas biler, så får man se hvor lenge det holder, selskapet tjener fremdeles ikke penger, de siste overskuddene er knapt subsidiene de får.

Det stemmer ikke. Tesla går med et helt reelt overskudd, og hadde de ikke gjort det så hadde de ikke være inne i S&P 500. Men du vet nok bedre enn S&P-komiteen, tenker jeg

Lenke til kommentar
hekomo skrev (36 minutter siden):

Du fikk med deg at Musk mest av alt ønsket å ta Tesla av børs fordi han var lei av alle angrepene og alt bråket som kom som en konsekvens av at aksjen kunne shortes og mange jobbet iherdig for å få uttelling på shorten sin?

At han snakket med Apple for å høre om de kunne hjelpe dem med å ta selskapet av børs betyr altså ikke at de ikke kunne ha hentet inn penger i markedet når som helst.


Så når Musk selv sier at Tesla var en måned fra konkurs i 2017, og at han i denne mørke tiden forsøkte å selge selskapet til Apple for en tiendedel av verdien, så mener du han tar feil, og at du vet bedre hvordan finansene i Tesla egentlig var, og hva Musk egentlig mente når han kontaktet Apple ?

Du er ubetalelig, innleggene dine er blant de mest humoristiske jeg leser 😁

hekomo skrev (39 minutter siden):

Det stemmer ikke. Tesla går med et helt reelt overskudd ...

Det er noen måneder igjen til 1. april !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...