Gå til innhold

CD Projekt RED saksøkes – lover å forsvare seg hardt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er utgiveren som har presset på. Men folk som ønsker å tjene lette penger. Nemlig investorer. Dessuten. Hva er det som gjør dette spillet så bra? Hvorfor legger dere ikke bare ballen død om dette makkverk av ett spill? GTA 5 som eg ikke har rørt på 7 år er bedre utviklet enn dette spillet.. Er sjeleglad er ikke brukte en kr på dette "spillet"

Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget i det hele tatt.. Ja, CDPR dreit på draget, de ga pengene tilbake til de som ville, og fikser spillet i høyt tempo. Dette er langt fra første spillutvikler som får seg en liten ripe i lakken over en tabbe av samme art - men søksmål??  jeeeezzz... Enkelte folk har tydeligvis for få bekymringer i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (På 29.12.2020 den 22.12):

Ikke overaskende at de blir saksøkt men at det skal "forsvare seg hardt"? Hmmmm, de feilet men skal forsvare sine feil? Hmmmm..

(Da mener jeg og forsvare progresjonen på spillet i forhold til det de lovet fra trailere og etter snart 8 år med venting~..?)

Er jo en meget viktig sak de kjemper her. Vil skape en meget skummel presedens om folk som investerer i spillselskaper kan saksøke for å få igjen pengene om spillene ikke leverer hva de har håpet/trodd. Til det er koding o.l for innviklet til at spillskapere til enhver tid kan overholde hva de selger ut/prøver å lage. Det blir nøkterne visjoner på spill i fremtiden om saksøker vinner denne saken 

Lenke til kommentar
Måsadåtten skrev (2 timer siden):

Er jo en meget viktig sak de kjemper her. Vil skape en meget skummel presedens om folk som investerer i spillselskaper kan saksøke for å få igjen pengene om spillene ikke leverer hva de har håpet/trodd. 


Nå er det ikke det søksmålet dreier seg om, det dreier seg om et selskap som gjennom investormeldinger har uttalt at alt fungerer svært bra, og at det ser tipp-topp ut, og så når spillet lanseres så er det så fullt av feil at Sony velger å fjerne det fra sin plattform, å selskapet må tilbakebetale kundene.

Søksmålet går vel på hvorvidt dette er å villede investorer, og potensielt ulovlig osv.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (48 minutter siden):


Nå er det ikke det søksmålet dreier seg om, det dreier seg om et selskap som gjennom investormeldinger har uttalt at alt fungerer svært bra, og at det ser tipp-topp ut, og så når spillet lanseres så er det så fullt av feil at Sony velger å fjerne det fra sin plattform, å selskapet må tilbakebetale kundene.

Søksmålet går vel på hvorvidt dette er å villede investorer, og potensielt ulovlig osv.

Fornuftig nok, men fordrer da også at de var klar over hvor store feilene var og skjulte dette med vilje.

 

Regner jo med at dette spillet blir bra til slutt over hele linja. Spilt igjennom witcher 3 på switch, så trygg på at de finner løsninger som får dette til å bli et bra spill på forrige generasjonsmaskiner når de får jobbet igjennom det. Selv sparer jeg dette til next-gen oppdateringen er klar, og denne fungerer godt nok.

 

Fremdeles skeptisk til søksmål av denne sorten. I bunn og grunn angriper de egen aksje, for egen vinning/dekking av taps skyld. Skaper støy for de som jobber med problemene, og gjør jobben med kreative prosjekter vanskeligere. Tenker jo setningen om at "de skal forsvare seg hardt" handler om vern av kreativ frihet, samt forsvar mot påstander om at de har villedet med vilje

Lenke til kommentar
2 hours ago, Knetten82x said:

Har øyne. Og dessuten, hva vet du om eg har spilt det eller ikke! Du må være ung om dette er tiårets spill for deg....

Godt vi alle er litt forskjellige. At man ikke liker et spill pga bugs, holdning til ansatte osv er en ting, men man må vel kunne syntes at det er et bra spill? Til tross for alle problemene folk har rapportert, har det vært lite trøbbel for meg og jeg liker også spillet. Jeg fant et aspekt i spillet jeg liker og har nå 200+ timer i spillet. 

Tviler på at jeg hadde spilt så lenge om jeg ikke likte det, og jeg har enda ikke runda det.

Lenke til kommentar

@-AGMNHM91

Poenget er jo at dette er tidenes flopp siden No man sky muligens?

Jeg er ikke en forkjemper at alt skal havne i rettsaler men dette er bra da vi ser en økende trend på at reklamere om gull og selge gråstein. Uansett så vil jeg tro/håpe at dette kan bidra med å få spill utviklere til å tenke seg om igjen når det kommer til å gi ut alpha/beta utgaver av spill til fullpris og som fullversion.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, MysticoN said:

@-AGMNHM91

Poenget er jo at dette er tidenes flopp siden No man sky muligens?

Jeg er ikke en forkjemper at alt skal havne i rettsaler men dette er bra da vi ser en økende trend på at reklamere om gull og selge gråstein. Uansett så vil jeg tro/håpe at dette kan bidra med å få spill utviklere til å tenke seg om igjen når det kommer til å gi ut alpha/beta utgaver av spill til fullpris og som fullversion.

Jeg mener, alle med buksene tredd på riktig vei ville umiddelbart forstå at dette kunne by på problemer.  Kan ikke se for meg at de på noe som helst punkt trodde de ville slippe unna med det her. Må være mer som hører til historien.

Jeg kan ikke skjønne at de på død og liv skulle i det hele tatt gi ut spillet for PS4/XB1. Gir ikke noe mening.

Endret av Milarwen
Lenke til kommentar
Milarwen skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke skjønne at de på død og liv skulle i det hele tatt gi ut spillet for PS4/XB1. Gir ikke noe mening.


Hva var alternativet?

Når man utvikler et såpass stort spill, er man helt avhengig av konsollmarkedet, inntektene fra kun salg på PC ville ikke dekket utgiftene.

Når de starter på Cyberpunk, så var PS4/XBone ikke en gang lansert. Når selve utviklingen begynte for fullt i 2013, så var disse konsollene nettopp kommet på markedet.

Planen var vel å levere dette spillet mye tidligere, og man kan anta at den opprinnelige lanseringsdatoen i April trolig var en slags "siste frist" for å ikke havne midt i generasjonsskifte til konsollene.

Jeg har hørt rykter om at de opprinnelig ønsket å lansere i starten av desember 2019, for å få med seg julemarkedet, og at dette var planen etter E3 2018, men at den planen gikk i vasken rett før E3 2019, hvor de måtte innse at de ikke ble ferdig, å sette datoen til 16. april 2020.

Når man så måtte utsette gjentatte ganger, så var nok desember 2020 absolutt aller siste frist.
Hadde de ikke lansert det da, så kunne de like gjerne låst døren for godt, å lagt ned selskapet.

Hadde de ventet noen måneder til med lansering av Cyberpunk, så måtte spillet blitt lansert på PS5/Series X/S,
men problemet er selvfølgelig at de brukte nesten et tiår på å utvikle det for PS4/XBone, og å utvikle det på nytt for å passe med den forbedrede hardwaren i den nye konsollgenerasjonen ville trolig tatt noen år til.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Hele situasjonen begynner å bli latterlig. Det er ingen tvil om at de som hadde kjøpt det på PS4 har mye å utsette på det, men for resten av oss så er det virkelig ikke så mye som er galt med Cyberpunk.

 

Cyberpunk ble fremstilt som om det skulle være det beste spillet som noen sinne hadde blitt laget, det endte det ikke opp med å være. Det er rett og slett ikke like bra som feks GTA V, RDR2 og Witcher 3. Men det er uten tvil innenfor topp 10 listen av spill produsert i 2020.

 

Det er for eksempel null tvil om at Cyberpunk 2077 er et bedre spill enn noen som helst Far Cry spill som har blitt produsert, med en langt mer detaljert verden av mye høyere kvalitet, langt mer varierte builds og mye mer content.

Og mens det uten tvil har for mange bugs, så er det ikke så problematisk at man ikke kan spille det. Jeg har omtrent 100 timer i Cyberpunk til nå og det er kun 3 ganger jeg kan huske å ha mistet progresjon pga bugs, og da var det stort sett snakk om 3-5 minutter som måtte spilles i gjennom på nytt. Det er heller ikke det første, eller det siste RPG spillet som kommer til å ha bugs. Og Skyrim er vel et klassisk eksempel på at et spill kan være veldig bra til tross for at det har en god del av dem.

Så spørsmålet om det er verdt å spille i gjennom Cyberpunk er egentlig veldig enkelt å svare på, svaret er ja. Men hvis du har andre spill du spiller for tiden så kan du kanskje vente litt til slik at CDPR rekker og håndtere en del av de bugsa som finnes. 

Men de som påstår det er et dårlig spill har rett og slett ikke spilt det, dette er enkelt et 9/10 spill og gjerne et 9.3/10 også. Bare ikke 10/10, slik vi håpet på.

Endret av -Silver-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...