Gå til innhold

Ny pensjonsordning fra 1. januar


Poutine Gravy

Anbefalte innlegg

Egen Pensjonskonto (EPK)

Hva kommer dere til å gjøre?

Jeg har flyttet alt av PKB over til Nordnet og skal reservere meg mot flytting til banken der jeg har innskuddspensjon. 

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-pensjonsendring-vi-er-spente-pa-hvordan-kundene-tar-den-nye-ordningen/s/12-95-3424063599

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/fra-januar-2021-samles-all-pensjonsoppsparing-pa-ett-sted/73038605

 

Dette er Egen Pensjonskonto (EPK)

  • Reglene for EPK går ut på at arbeidstakere i bedrifter som har innskuddspensjonsordning, skal få samlet sin pensjonsopptjening fra tidligere arbeidsforhold (pensjonskapitalbevis) og forvalte denne sammen med den pensjonskapital arbeidstaker tjener opp hos sin nåværende arbeidsgiver, med mindre arbeidstakeren reserverer seg mot slik samling.
  • Pensjonskapitalen skal i utgangspunktet samles og forvaltes i arbeidsgivers pensjonsordning.
  • Arbeidstaker kan imidlertid velge å forvalte sin pensjonskonto hos en pensjonsleverandør som han/hun velger selv.
  • I tillegg kan arbeidstaker alternativt velge å ikke samle sine tidligere pensjonskapitalbevis, men beholde dem der de forvaltes i dag.

Kilde: Regjeringen.no

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har tenkt å forvalte midlene aktivt selv har det relevans, for de som ikke er opptatt av annet enn aksjeandel eller knapt nok det spiller det mindre rolle.

Kommer ikke til å fristille kontoen med det første, så får vi se om det er noen grunn til å gjøre det vil lønne seg.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Personlig kommer jeg nok til å flytte over til enten DnB eller Nordnet. Min nåværende arbeidsgiver har pensjonssparingen hos Gjensidige, og den årlige avkastningen er ikke spesielt imponerende, selv om jeg har den mest offensive/risikobelagte planen. Må nok undersøke litt nærmere når vi kommer tettere på Februar.

For de som er interesserte har E24-poden lagt ut en podkast som forklarer nærmere, det samme har DnBs "Utbytte".

Det interessante som blir nevnt i podkastene er at svært mange ansatte i ung alder, sitter på en spareplan med svært lav aksjeandel, og dermed går glipp av betydelige summer i avkastning. Man skal tross alt spare i flere titalls år, så og sitte med 40/60 aksjer/fond, vil absolutt ikke lønne seg. Så selv om man ikke flytter innskuddspensjonen, vil dette kanskje gjøre mange mer delaktige i sparingen. Det lønner seg i det minste å gå over den nåværende spareplanen og vurdere deretter.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 time siden):

Min nåværende arbeidsgiver har pensjonssparingen hos Gjensidige, og den årlige avkastningen er ikke spesielt imponerende, selv om jeg har den mest offensive/risikobelagte planen.

I Gjensidige har du vel muligheten til å velge 100% i både indeks og aktivt forvaltede fond? Men du ønsker kanskje å kjøpe enkeltaksjer eller fond som Gjensidige ikke tilbyr?

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (2 timer siden):

Om du har tenkt å forvalte midlene aktivt selv har det relevans, for de som ikke er opptatt av annet enn aksjeandel eller knapt nok det spiller det mindre rolle.

Kommer ikke til å fristille kontoen med det første, så får vi se om det er noen grunn til å gjøre det vil lønne seg.

Det finnes aktører som ikke gir deg noen eller veldig begrensede valg.

Så ja, det har mye å si. Har alt i aksjefond og velger selv hvilket marked jeg ønsker å satse på. 

Vertical^ skrev (1 time siden):

Man skal tross alt spare i flere titalls år, så og sitte med 40/60 aksjer/fond, vil absolutt ikke lønne seg. 

Hvorfor ikke.

Jeg har 100% i fond.

 

 

Vet hva du vil fram til....

Lenke til kommentar
40 minutes ago, nirolo said:

I Gjensidige har du vel muligheten til å velge 100% i både indeks og aktivt forvaltede fond? Men du ønsker kanskje å kjøpe enkeltaksjer eller fond som Gjensidige ikke tilbyr?

Disse aktørene tilbyr stort sett de produkter de selv tjener mest på. Ser at jeg har betalt mellom 0.79 og 0.99 % i årlig forvaltningsavgift i en årrekke gjennom en tilbyder. Det for et middelmådig fond. Dette kan bli en revolusjon. Jeg ser for meg alt i global indeks med årlig avgift på 0.15-0.20. Over mange tiår vil en slik endring i avgifter utgjøre massive summer.

Lenke til kommentar
13 hours ago, DiskusDød said:

Jeg har flyttet alt av PKB over til Nordnet og skal reservere meg mot flytting til banken der jeg har innskuddspensjon. 

Hvordan har du gjort det?  Jeg finner ikke noe i nordnet eller sb1 (dagens leverandør) utover at "det kommer".  Nordnet sier det skjer 1. feb, mens andre sier 1. jan.  Det er utrolig lite og dårlig informasjon om dette som kommer.  Jeg skulle gjerne flytte både kapitalbevis og innskudspensjonen til nordnet om det blir mulig.  Avkastningen hos sb1 har vært helt tragisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser at det ikkje skjer så mykje før februar, så eg ventar og ser kva som dukkar opp då. Har i dag Storebrand, og så vidt eg kan sjå kostar det 1.20% for Ekstra Offensiv. Om eg kan velje globale indeksfond til same pris som ellers så vil eg nok flytte til DNB, der eg har bank, og putte alt i DNB Global Indeks A. Målet er uansett lågast moglege kostnader og eit globalt indeksfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kostnader for DNB Pensjonskonto Flex: https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/privat/Pensjon/pensjonskonto-flex-prisliste.pdf?popup=true

Til dømes DNB Gobal Indeks kostar 0.10% i forvaltning og 0.30% i plattformhonorar.

Finnes det aktørar som ikkje har så høge plattformhonorar? Eg ser Kron kjem godt ut på https://www.finansportalen.no/pensjon/pensjonskapitalbevis/ Spesielt for dei i Akademikerne, men og utan vilkår.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
_hauken_ skrev (37 minutter siden):

Slik eg tolkar nettsidene til Storebrand har dei ikkje plattformavgift på Egen pensjonskonto fleksibel. Her kan ein få Global Indeks til 0,25%, evt Global Indeks Alle Markeder til 0,30.

Ser ut som det kan stemme.

https://www.storebrand.no/privat/pensjon/egen-pensjonskonto/fleksibel

I utgangspunktet får du ein pensjonskonto, med eit avgrensa utval pensjonsprofilar som er valgt av bedrifta du jobbar i. Dei trappar ofte ned automatisk når du kjem nærare pensjonsalder. Bedrifta betalar ein prosent i forvaltningskostnad, td. 0.6%. Om du opprettar Egen pensjonskonto fleksible kan du velje mellom ulike fond, bla. indeksfond. Storebrand Global Indeks A vil koste 0.25% i året, og då er pensjonskontoen utan kostnad. Om bedrifta betarar 0.6% og du vel eit fond som kostar 0.25% så vil du få 0.35% ekstra avkastning. Om du går frå ein pensjonsprofil som kostar 1.2% i året så får du 0.95% meir avkastning (om du hadde same fond i begge situasjonar). Over lang tid blir det litt kroner av sånt.

Det finnes nok tilbydarar med kostnader under 0.25%, kanskje ned til 0.18% utan spesielle fordelar gjennom fagforeining ol., men 0.25% er uansett betre enn 1.2%. Om de kjem over gode avtalar (både med og utan vilkår) så del gjerne.

DNB sitt alternativ, Pensjonskonto Flex, har eit plattformhonorar på 0.3% om eg forstår riktig. DNB Global Indeks er riktig nok litt billegare der med 0.10% mot 0.22% i ASK, men det blir uansett dyrt når du alltid må betale 0.30% i plattformhonorar. Om eg forstår riktig og det stemmer så er DNB utelukka.

0.25% i Storebrand er kurant, så det kan gjerne bli valet i første omgang, så får eg sjå kva andre kan tilby.

Lenke til kommentar

DNB virket veldig dyrt ja. Storebrand virket på den andre siden veldig bra! De har også et enormt utvalg med fond, for de som vil forvalte selv. Skulle opprinnelig gå for DNB personlig, men ikke når jeg ser de kostnadene.

Mitt arbeidssted har Gjensidige, og de kan jeg ikke anbefale. Høye avgifter (0,65%) og dårlig utvalg fond.

 

Lenke til kommentar

Hos Kron kan man sette sammen en egen pakke, hvor man selv velger vektingen i prosent i de forskjellige fondene man har lyst på. Man kan dermed ta ganske høy risiko om man er villig, eller vekte seg mer mot indeks, men ha en liten andel i aktive fond.

Det blir så klart høyere avgifter ettersom du må betale på hvert enkelt fond, men muligheten for svært god avkastning øker jo også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...