Gå til innhold

Amerikanerne fortsatt skeptiske til elbiler – her er årsakene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Men kjører verken dieselbil eller har lav utdanning dog:) 

Det du driver med er temmelig søkt og stigmatiserende i denne sammenhengen.

Det var dog ikke lenge siden du faktisk kjørte mange tusen kilometer årlig med dieselbil (BMW 5 serie) 
Jeg derimot har kun hatt «en» privat dieselbil i perioden 2010-2012 (utgjør ca. 5% av tiden som innehaver av privat personbil)
Hvilke slutninger trekker du av det ?

Jeg finner ingen informasjon i linken din om kobling mellom personbil preferanser og utdannelse . Det som jeg faktisk ber om kilder på.

Endret av syar2003
  • Liker 5
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (38 minutter siden):

Det du driver med er temmelig søkt og stigmatiserende i denne sammenhengen.

Det var dog ikke lenge siden du faktisk kjørte mange tusen kilometer årlig med dieselbil (BMW 5 serie) 
Jeg derimot har kun hatt «en» privat dieselbil i perioden 2010-2012.
Hvilke slutninger trekker du av det ?

Jeg finner ingen informasjon i linken din om kobling mellom personbil preferanser og utdannelse . Det som jeg faktisk ber om kilder på.

Jeg har ikke sagt annet enn at det er lavere utdanningsnivå i distriktene også. Det er ett faktum. Om det har en sammenheng skal jeg ikne begi meg ut på. Det kan ha en sammenheng, eller ikke. Det har jeg ikke noe svar på.

Ganske creepy hvordan du holder tritt på bilene jeg har kjørt. Men ja, har hatt to diesel biler tidligere når elbilene etter min mening ikke holdt mål. Vurderte faktisk elbil helt i fra første bil, men det var ikke før i 2015 jeg følte at jeg var klar for å ta steget. Etter det har jeg ikke sett meg tilbake, som 99% av de som tar steget også gjør.

 

Rart du ber om kilder til påstander jeg ikke har satt. Men som forklart over har jeg ikke dette:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ganske creepy hvordan du holder tritt på bilene jeg har kjørt.

Du har postet og skytt av bilene dine offentlig på internettforum . Ikke noe grunn til å beskylde meg for å være interessert i din person og i å stalke deg og å være creepy LOL 😂
Skal du beskylde meg for noe må det være å ha god hukommelse.

Sitat

Distriktene har også dårligere utdannelse , just saying...

..I denne kontekst kan ikke tolkes annerledes enn at du insinuerer at personer med lavere utdannelse foretrekker diesel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (25 minutter siden):

Du har postet og skytt av bilene dine offentlig på internettforum . Ikke noe grunn til å beskylde meg for å være interessert i din person og i å stalke deg og å være creepy LOL 😂
Skal du beskylde meg for noe må det være å ha god hukommelse.

..I denne kontekst kan ikke tolkes annerledes enn at du insinuerer at personer med lavere utdannelse foretrekker diesel.

Er ganske mange år siden jeg nevnte noe om 5 serie, derav reaksjonen. Forøvrig bare min personlige mening, altså jeg finner det creepy. Jeg beskylder deg ikke for noe som helst.

Du må gjerne tolke det slik. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 29.12.2020 den 17.05):

Jepp, der det er strømbrudd i USA er det ikke i det hele tatt mangel på kraft. Utfordringen er at manglende linjerydding og vedlikehold over mange år gjør at med en gang det blir varmt i været og vegetasjonen blir tørr så kan kraftlinjene forårsake branner. Nettselskapene er på ingen måte skjermet fra å bli saksøkt inn i konkurs, så med en gang det da blir varmt i været, så slår de rett og slett av kraftlinjenene for å unngå å bli saksøkt. Dette skaper naturlig nok masse krøll.

Dette stemmer vel ikke helt med det som står her

https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2020/08/15/why-californias-climate-policies-are-causing-electricity-black-outs/

Dvs i hovedsak: Blackouts skjer på tider med lite sol og hadde man beholdt kjernekraften hadde den kunnet fint dekke mengden.

"California had to impose rolling blackouts because it had failed to maintain sufficient reliable power from natural gas and nuclear plants, or pay in advance for enough guaranteed electricity imports from other states."

" their unreliable and weather-dependent nature meant that they imposed large new costs in the form of storage and transmission to keep electricity as reliable. California’s solar panels and farms were all turning off as the blackouts began, with no help available from the states to the East already in nightfall"

De har nok også vært tilbakeholdne med å øke kapasiteten mer enn det som ble ansett som absolutt nødvendig fordi kostnadene allerede er veldig høye:

"California saw its electricity prices rise six times more than the rest of the United States from 2011 to 2019, due to its huge expansion of renewables."

Edit:

PS: den beste formen for ren energi er foreløpig kjernekraft:

"Had California spent an estimated $100 billion on nuclear instead of on wind and solar, it would have had enough energy to replace all fossil fuels in its in-state electricity mix."

 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Er ganske mange år siden jeg nevnte noe om 5 serie, derav reaksjonen. Forøvrig bare min personlige mening, altså jeg finner det creepy. Jeg beskylder deg ikke for noe som helst.

Du må gjerne tolke det slik. 

Rykk tilbake til start Du har fremdeles ikke tilstrekkelig begrunnet påstanden din om distrikt - lavere utdannelse i kontekst med valg av ICE og/eller dieselbil.
Det er for enkelt og bakgrunn for folks valg er nok mere sammensatt. 

Da tolker jeg det som du kom med en ubegrunnet påstand.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (3 minutter siden):

Rykk tilbake til start Du har fremdeles ikke tilstrekkelig begrunnet påstanden din om distrikt - lavere utdannelse i kontekst med valg av ICE og/eller dieselbil.
Det er for enkelt og bakgrunn for folks valg er nok mere sammensatt. 

Da tolker jeg det som du kom med en ubegrunnet påstand.

Jeg har aldri kommet med den påstanden. Jeg delte informasjon om distriktene i Norge, på samme måte som du delte informasjon om destriktene. Personlig mener jeg det sannsynligvis har en sammenheng, men jeg har ikke noe grunnlag for å si det foruten personlig mening. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, syar2003 said:

Det du driver med er temmelig søkt og stigmatiserende i denne sammenhengen.

Det er då godt dokumentert at konsentrasjonen av elbilar i eit område korrelerer godt med både utdannings- og lønsnivå (som òg korrelerer bra).  Til dei grader at det har skapt store overskrifter i avisene.

 

Når folk i distrikta seier dei vil kjøpe dieselbil, er det nok ikkje snakk om ny bil.  Dei vil ha ein brukt dieselbil, for fem til ti år gamle dieselbilar er grisebillige om dagen.

Quote

Jeg finner ingen informasjon i linken din om kobling mellom personbil preferanser og utdannelse . Det som jeg faktisk ber om kilder på.

Sjå TØI report 1492/2016 tabell 3.4.  Merk det markante skiftet mot elbil for folk med meir enn 4 års utdanning: https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=43161

 

Det er òg ein klår samanheng med alder.  Gjennomsnittsalderen i distrikta er klårt høgare enn i byane.  Folk over 60 vel i mindre grad elbil.  (Dei har òg generelt lågare utdanningsnivå.)

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (56 minutter siden):

Når folk i distrikta seier dei vil kjøpe dieselbil, er det nok ikkje snakk om ny bil.  Dei vil ha ein brukt dieselbil, for fem til ti år gamle dieselbilar er grisebillige om dagen.

Du har ikke lest det jeg postet tidligere fra motor. 

 

Sturle S skrev (56 minutter siden):

Sjå TØI report 1492/2016 tabell 3.4.  Merk det markante skiftet mot elbil for folk med meir enn 4 års utdanning: https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=43161

 

Rapporten er gammel og utdatert og omhandler både batterielektrisk og hybrider og å bruke den til å tyde det slik du gjør opp i mot kontekst diskutert her i tråden om oppgang av diesel salg i 2020 er for enkelt. Det er også mere sammensatt og har nok mye med økonomi å gjøre - spesielt de du påstår kjøper 5-10 år gamle bruktbiler. Og har dermed lite direkte med Norsk utdanningsnivå å gjøre.
 

 

Sturle S skrev (56 minutter siden):

Det er òg ein klår samanheng med alder.  Gjennomsnittsalderen i distrikta er klårt høgare enn i byane.  Folk over 60 vel i mindre grad elbil.  (Dei har òg generelt lågare utdanningsnivå.)

Det er en overforenkling. Folk i byer og tettsteder har lettere for å slutte å kjøre bil tidligere i alderdommen der det er større kollektivdekning. .

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, syar2003 said:
8 hours ago, Sturle S said:

Når folk i distrikta seier dei vil kjøpe dieselbil, er det nok ikkje snakk om ny bil.  Dei vil ha ein brukt dieselbil, for fem til ti år gamle dieselbilar er grisebillige om dagen.

Du har ikke lest det jeg postet tidligere fra motor. 

Denne, ikkje sant?  (Sporingskaka som seier kva fjasebokgruppe du fann dette i har eg fjerna frå URLen.): https://motor.no/bilkjop-diesel-front/40-prosent-i-distriktene-gar-for-diesel-ved-neste-bilkjop/189171

Det gjorde eg.  Det står ingenting der om at bilen skulle vere ny og ikkje brukt.

7 hours ago, syar2003 said:

Rapporten er gammel og utdatert og omhandler både batterielektrisk og hybrider og å bruke den til å tyde det slik du gjør opp i mot kontekst diskutert her i tråden om oppgang av diesel salg i 2020 er for enkelt. Det er også mere sammensatt og har nok mye med økonomi å gjøre - spesielt de du påstår kjøper 5-10 år gamle bruktbiler. Og har dermed lite direkte med Norsk utdanningsnivå å gjøre.

Oppgang i dieselsal i 2020!?  Den fullstendige statistikken for bilsalet i 2020 kjem i morgon, men i november 2020 hadde 5,4% av alle nyregistrerte bilar berre dieselmotor mot 15,8% i 2019.  Det er ein kraftig nedgang, nesten ei utradering av dieselbilsalet i 2020.

 

I mange år frå 2005 til 2015 kjøpte nordmenn hovudsakleg dieselbilar.  Det er dei årgangane som er mest omsett på bruktmarknaden.  Når du reknar med bruktbilsal kan det difor sjå ut som om diesel er meir populært enn nokon gong.  Bilar frå den tida bensinbilar var mest populære er so gamle at dei stort sett går til opphogging, ikkje ein ny eigar.  Skal du ha bruktbil gjev det meining å kjøpe dieselbil, for utvalet av dieselbilar er desidert størst og prisnivået lågt.

 

Korvidt ein kjøper ny eller brukt bil har absolutt med økonomi å gjere.  Personleg økonomi og utdanningsnivå heng saman.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 timer siden):

Denne, ikkje sant?  (Sporingskaka som seier kva fjasebokgruppe du fann dette i har eg fjerna frå URLen.): https://motor.no/bilkjop-diesel-front/40-prosent-i-distriktene-gar-for-diesel-ved-neste-bilkjop/189171

Det gjorde eg.  Det står ingenting der om at bilen skulle vere ny og ikkje brukt.

Oppgang i dieselsal i 2020!?  Den fullstendige statistikken for bilsalet i 2020 kjem i morgon, men i november 2020 hadde 5,4% av alle nyregistrerte bilar berre dieselmotor mot 15,8% i 2019.  Det er ein kraftig nedgang, nesten ei utradering av dieselbilsalet i 2020.

 

I mange år frå 2005 til 2015 kjøpte nordmenn hovudsakleg dieselbilar.  Det er dei årgangane som er mest omsett på bruktmarknaden.  Når du reknar med bruktbilsal kan det difor sjå ut som om diesel er meir populært enn nokon gong.  Bilar frå den tida bensinbilar var mest populære er so gamle at dei stort sett går til opphogging, ikkje ein ny eigar.  Skal du ha bruktbil gjev det meining å kjøpe dieselbil, for utvalet av dieselbilar er desidert størst og prisnivået lågt.

 

Korvidt ein kjøper ny eller brukt bil har absolutt med økonomi å gjere.  Personleg økonomi og utdanningsnivå heng saman.

Nei.

Bruktbilsalget av biler i Norge jeg hele tiden har snakket om som viser denne trenden i distrikt.

Salget av dieselbiler i 2020 går opp i distriktene sammenliknet med 2018. Og elbilsalget går samtidig ned i distriktene.

Og det er naturligvis ikke gamle vrak ,men nyere slike bruktbiler som da er mest populært som DTE systems på Gjøvik bekrefter er trenden.

https://www.tv2.no/broom/11623483/

https://motor.no/bensin-bilparken-bilsalget/diesel-fortsatt-konge-i-elbillandet-norge/178953
 

https://motor.no/bilkjop-diesel-front/40-prosent-i-distriktene-gar-for-diesel-ved-neste-bilkjop/189171?fbclid=IwAR3vy4YmuKqC7svwdXjzfIKZwFlRI0cK7sQepGzMw-h052-QYmslsuxkyBY
 

Tydligvis vanskelig for enkelte å akseptere at dette er fakta.

Nyere brukt med 3-4 år (5 for de med 7 år) igjen av nybilgaranti er det beste bilkjøpet. Det er noe alle vet.

 

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, syar2003 said:

Nei.

Bruktbilsalget av biler i Norge jeg hele tiden har snakket om som viser denne trenden i distrikt.

Salget av dieselbiler i 2020 går opp i distriktene sammenliknet med 2018. Og elbilsalget går samtidig ned i distriktene.

Men det er jo tindrande opplagt.  Nokon annan trend er ikkje mogeleg, fordi det er so stor overvekt av dieselbilar på bruktmarknaden.  I ein lang periode var dieselbilane i klårt fleirtal på nybilmarknaden.  Bensinbilane er stort sett so gamle at dei går til hoggaren i staden.  Elbilar er det framleis svært dårleg med på bruktmarknaden, m.a. fordi dei er so billige å eige at folk heller kjøper ein elbil til enn å byte elbilen dei har.

3 hours ago, syar2003 said:

Og det er naturligvis ikke gamle vrak ,men nyere slike bruktbiler som da er mest populært som DTE systems på Gjøvik bekrefter er trenden.

Hugs kvar bruktbilane kjem frå.  Når folk byter den gamle dieselbilen sin med ein ny elbil, går dieselbilen på bruktmarknaden.  No er det ein overflod av brukte dieselbilar på bruktmarknaden, slik at dei er billige i tillegg.  Ein annan trend er ikkje teoretisk mogeleg, basert på fordelinga av den gamle bilparken på drivstoff.  Som prosent av bilparken er diesel framleis aukande, fordi alle dei gamle bensinbilane frå før diesel vart populært går til hoggaren.  Det er framleis ca ein million bensinbilar att på norske vegar, men dei fleste har vore gjennom sitt siste eigarskifte før opphogging og det er fleire dieselbilar enn det er bensin- og elbilar til saman.

3 hours ago, syar2003 said:

Tydligvis vanskelig for enkelte å akseptere at dette er fakta.

Nei, det ville vere som å protestere på at jorda er rund.  Eg kommenterer derimot at det er opplagt – eit anna utfall er umogeleg – fordi bilparken er slik han er.

3 hours ago, syar2003 said:

Nyere brukt med 3-4 år (5 for de med 7 år) igjen av nybilgaranti er det beste bilkjøpet. Det er noe alle vet.

Dei fleste bilar går gjennom sitt fyrste eigarskifte då, men bilane skiftar i snitt eigar 3-4 gonger før dei går til opphogging.  Dvs at dei fleste bruktbilar som vert selde er eldre.  Under 5 år gamle bruktbilar vert oftast selde gjennom forhandlar som har teke dei i innnbyte ved sal av ny bil.

 

Her er forresten meir oppdatert statistikk som syner at elbilar er mest populært blant husstandar med høg inntekt, og at dei med lågast inntekt i liten grad kjøper ny bil: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/kvart-sjette-av-dei-rikaste-hushalda-har-elbil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wot. 
De som vil kjøpe/bytte seg til «ny» dieselbil i distriktene er opp fra 24% i 2018 til 40% i 2020 i følge undersøkelsene. Lik det eller ikke. Altså det er en økning.
Samtidig er det fra de samme undersøkelsene samtidig kommet frem at andelen av de samme som vil kjøpe/bytte til seg elbil har gått ned fra 14% til 9%.

Jeg stiller spørsmålstegn ved at man tidligere her direkte kun kobler lav utdanning til bilvalg av ikke elektrisk.
F.eks finns det lite av bønder, småbruk, hesteoppdrett osv i byene og blandt de i byene med høy inntekt. Blandt disse er det garantert mange som er vektlegger diesel mot elbil av både praktiske og økonomiske hensyn som Benny i brom også nevner i sine konklusjoner. En annen type bruker man sjelden finner i byene er personer med  campingvogn.

 

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Wot. 
De som vil kjøpe/bytte seg til «ny» dieselbil i distriktene er opp fra 24% i 2018 til 40% i 2020 i følge undersøkelsene. Lik det eller ikke. Altså det er en økning.
Samtidig er det fra de samme undersøkelsene samtidig kommet frem at andelen av de samme som vil kjøpe/bytte til seg elbil har gått ned fra 14% til 9%.

Jeg stiller spørsmålstegn ved at man tidligere her direkte kun kobler lav utdanning til bilvalg av ikke elektrisk.
F.eks finns det lite av bønder, småbruk, hesteoppdrett osv i byene og blandt de i byene med høy inntekt. Blandt disse er det garantert mange som er vektlegger diesel mot elbil av både praktiske og økonomiske hensyn som Benny i brom også nevner i sine konklusjoner. En annen type bruker man sjelden finner i byene er personer med  campingvogn.

 

Tror ikke det har med utdanning å gjøre. Mye enklere. Folk kjøper el biler for å kjøre i kollektiv felt og for å spare penger på parkering og bommer. 
 

Parkering og kollektivfelt kjøring er ikke noe stort tema i distriktene. Det trenger man ikke mastergrad for å forstå.

Folk kjøper elbiler i distriktene også når fordelene er der. Flere øyer på vestlandet har ekstrem tetthet med el biler fordi de kan reise gratis med ferja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, syar2003 said:

Wot. 
De som vil kjøpe/bytte seg til «ny» dieselbil i distriktene er opp fra 24% i 2018 til 40% i 2020 i følge undersøkelsene. Lik det eller ikke. Altså det er en økning.

Men det er also ikkje rart.  46% av alle bilane til sals på finn.no er dieselbilar.  Berre 40% i distrikta (og færre i resten av landet) er interessert i å kjøpe ein slik bruktbil.  Når tilbodet er større enn etterspurnaden går prisane ned, og då er det ikkje rart at talet på interessentar går opp.

Quote

Samtidig er det fra de samme undersøkelsene samtidig kommet frem at andelen av de samme som vil kjøpe/bytte til seg elbil har gått ned fra 14% til 9%.

Folk har nok eit litt meir realistisk forhold til kva dei har råd til enn før.  Du får tre-fire brukte dieselbilar for prisen av ein like gammal brukt elbil med nokon lunde vitug rekkjevidde.

Quote

Jeg stiller spørsmålstegn ved at man tidligere her direkte kun kobler lav utdanning til bilvalg av ikke elektrisk.
F.eks finns det lite av bønder, småbruk, hesteoppdrett osv i byene og blandt de i byene med høy inntekt. Blandt disse er det garantert mange som er vektlegger diesel mot elbil av både praktiske og økonomiske hensyn som Benny i brom også nevner i sine konklusjoner. En annen type bruker man sjelden finner i byene er personer med  campingvogn.

TØI-undersøkinga tyder på at både utdanning og økonomi er relevant.  Bønder og småbrukarar har sjeldan veldig god råd.

 

Salsstatistikken for desember 2020 er forresten ute.  4,8% av alle nye bilar registrert i desember 2020 hadde berre dieselmotor.  2,7% hadde berre bensinmotor.  2 av 3 nyregistrerte bilar i desember 2020 var elbilar.  Om ti år kjem brutkbilstatistikken til å ca ca same fordeling.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...