Gå til innhold

Rapport: Klimaendringer koster forsikringsselskapene over tusen milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uvær, ”ekstremvær” og klimaendringer er noe som alltid har eksistert, og det vil fortsette. Selv FNs klimapanel IPCC har innrømmet at det hittil ikke har vært noen dramatisk forverring av ekstremvær (SREX-rapporten) , og det er slett ikke ”dokumentert”, som det står i artikkelen, at det vil bli verre i fremtiden. Det er ikke dokumentasjon, men spådom basert på modeller, som hittil har feilet stort. F. eks. så har antall sterke orkaner vært avtagende de siste 40 år med svak global oppvarming (global_major_freq.png (2409×1241) (wp.com) ), og det er nå mer enn 90 % mindre sannsynlighet for å omkomme under uvær enn for 100 år siden (https://reason.org/wp-content/uploads/2011/09/deaths_from_extreme_weather_1900_2010.pdf ). Det siste tiåret har vært de beste i menneskehetens historie, så det er slett ingen ”klimakrise”. (Matt Ridley: We’ve Just Had The Best Decade In Human History. Seriously - The Global Warming Policy Forum (GWPF) (thegwpf.com) ). UN FAO har meldt at det har vært nye rekorder for matproduksjon i mange av de siste år. Å erklære ”klimakrise” vil være å lyge for befolkningen. Økt økonomisk tap for forsikringsbransjen på grunn av uvær skyldes at flere forsikrer stadig flere og økende verdier. Naturkatastrofene UNDRR rapporterer om inkluderer jordskjelv og vulkanutbrudd, men for ”klimarelaterte” skader så er de ikke verre enn før. Det er heller ingen beviselige sammenhenger mellom klima, global oppvarming og utslipp av CO2. I et geologisk historisk perspektiv endres temperatur og CO2 uavhengig av hverandre. I et nyere historisk perspektiv med nøyaktige målinger viser det seg at først så endres temperatur i havet og deretter CO2 i luften konsekvent i samsvar med naturlovene. Ingen målinger har vist at økt utslipp av CO2 har konsekvens for global temperatur. Året 2020 har vist det motsatte med 7 % lavere utslipp. TU må slutte med sin klimahysteriske propaganda, og begynne å bli ærlige og forholde seg til realitetene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden 1900 har USA's befolkning har økt med noe mer enn fire-gangen. Bosettingen i kystnære områder har imidlertid økt med 16-gangen. For kystnære områder i Florida har bosettingen økt med 67-gangen!

Da er det ikke rart om skadene etter ekstremvær idag er mye større på tross av at ekstremvær ikke oppstår hyppigere idag.

Synd at TU er blitt så ekstremt klimareligiøst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (50 minutter siden):

Nettopp. Vi tilpasser oss endret klima. Det klarer vi utmerket i fremtiden også. Ingen grunn til panikk.

 

Yessmann skrev (48 minutter siden):

Siden 1900 har USA's befolkning har økt med noe mer enn fire-gangen. Bosettingen i kystnære områder har imidlertid økt med 16-gangen. For kystnære områder i Florida har bosettingen økt med 67-gangen!

Da er det ikke rart om skadene etter ekstremvær idag er mye større på tross av at ekstremvær ikke oppstår hyppigere idag.

Synd at TU er blitt så ekstremt klimareligiøst.

Så endret klima er ikke noe problem fordi vi tilpasser oss, men klimaet endrer seg ikke og problemene skyldes at vi ikke tilpasser oss og flere bosetter seg i kystnære områder. :wallbash:

Det linkes også i artikkelen til rapporter som eksplisitt viser at klimarelaterte katastrofer har økt den siste tyve-års perioden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sukk.... Ja, vi tilpasser oss generelt ved at vi klarer å beskytte oss bedre mot dårlig vær. Så er det noen som riktignok på frivillig basis vil ta større risk ved å bosette seg nær kysten. Dem om det.

Men kan vel finne rapporter på hva som helst man vil "bevise". Jeg forholder meg til at IPCC ikke kan fastslå at estremvær bortsett fra mer varme i seg selv, har økt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/29/2020 at 2:18 PM, Jan Guttulsrud said:

Ja, en kan se de katastrofale effektene av CO2 i atmosfæren her:

Thorstein Seim har publisert sitt forsøk på geoforskning.no, og det holder utmerket kvalitet.

http://www.geoforskning.no/nyheter/klima-og-co2/1308-et-lite-co2-eksperiment

Dette hadde vore eit utmerka innlegg den 1. april.  Elles i året er det berre hovudrystande teit, og ein kan lure på om denne professoren fekk doktorgrada si feilsendt i posten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Jan Guttulsrud

Kikk på denne, bare 4min:

EDIT: Før noen sier "økt trykk = høyere temperatur" så er trykket i denne flasken neglisjerbar og når tablettene er brukt opp så er den eventuelle tempøkningen normalisert seg mot temperaturen på utsiden av flasken. Det tar ikke lang tid i en slik flaske, bare et minutt eller to. Dette kan sjekkes selv med brustabletter og en flaske med vann :) 

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/29/2020 at 8:58 PM, Yessmann said:

Nettopp. Vi tilpasser oss endret klima. Det klarer vi utmerket i fremtiden også. Ingen grunn til panikk.

Eit lite kontrollpørsmål: Trur du dyr, plantar og andre organismar får med seg vervarsla, dei betre helsetenestene, redningstenestene osb, slik at dei kan ta med seg røtene og flytte til ein stad med klimaet dei hadde før, eller meiner du at vi berre skal drite i alle desse ekle plantane og krypa?

 

Menneske kan tilpasse seg ved å flykte, slik vi ser på dei store straumane av flyktningar ut frå Afrika om dagen.  Er du klår for å opne grensene?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/29/2020 at 3:56 PM, Yessmann said:

Tja:

https://www.nrk.no/emne/kvikkleireskredet-i-gjerdrum-1.15308682

 

Sannsynleg årsak: Unormalt store mengder nedbør i desember, kombinert med rekordhøg tempereatur i desember (slik at nedbøren kjem som regn) gjer at elver og bekkar vaskar vekk sanden langs breidda og kjem seg inn i leira.  Då går skredet.

 

i sommar hadde vi òg mange ras utløyst av ekstremnedbør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Eg har ikkje konkludert, eg skreiv sannsynleg årsak.  Dei fleste kvikkleireskred vert utløyst på den måten eller av anleggsaktivitet, men sovidt eg veit var det ingen slik aktivitet i området.

Men det endring over tid som gjør kvikkleire ustabilt. I følge geologen på NRK så er det snakk om tusenvis av år, der vannet i leira blir til ferskvann. Dette er ikke gjort på en "regnperiode i desember", selv om det er en potensiell trigger (som ville skjedd uansett)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Men det endring over tid som gjør kvikkleire ustabilt. I følge geologen på NRK så er det snakk om tusenvis av år, der vannet i leira blir til ferskvann. Dette er ikke gjort på en "regnperiode i desember", selv om det er en potensiell trigger (som ville skjedd uansett)

Saltet er nok vaska ut for lenge sidan, men skredet går ikkje av den grunn.  Kvikkleira er stabil fram til noko forstyrrar ho.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Saltet er nok vaska ut for lenge sidan, men skredet går ikkje av den grunn.  Kvikkleira er stabil fram til noko forstyrrar ho.

Jeg har fått med meg det, Strule. Det er likevel for tidlig å skylde på regnværet, det finnes null geologer som konkluderer med dette enda, de nevner en haug av potensielle grunner og de driver å borer i området nå. NRK har hatt to geologer til intervju nå, og ingen av de konkluderer eller kommer med hypotesen om at det er regnet som har utløst skredet. Det kan være det, men syns likevel det er litt off-topic her inne frem til at det kommer mer info fra NVE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bshagen said:

Jeg har fått med meg det, Strule. Det er likevel for tidlig å skylde på regnværet, det finnes null geologer som konkluderer med dette enda, de nevner en haug av potensielle grunner og de driver å borer i området nå.

Kva andre potensielle grunnar nemner dei?  Erosjon i bekkar og elvefar er den vanlegaste naturlege årsaka til kvikkleireskred.  Det er det eg har fått med meg at dei har sagt.  Over halvparten av alle kvikkleireskred er utløyst av menneskeleg aktivitet, stort sett graving, men eg trur vi ville visst det no dersom nokon grov i området.

7 hours ago, bshagen said:

NRK har hatt to geologer til intervju nå, og ingen av de konkluderer eller kommer med hypotesen om at det er regnet som har utløst skredet. Det kan være det, men syns likevel det er litt off-topic her inne frem til at det kommer mer info fra NVE

Jaudå, sjølv her kjem dei med hypotesa om at regn og stor vassføring i bekkar og elver kan ha utløyst skredet:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politikere-var-raske-til-rope-klima-varsko-etter-gjerdrum-skredet-na-kommer-ekspert-med-viktig-presisering/s/12-95-3424068231

 

"Erosjon i bekker og elver er den vanligste naturlige utløsningsmekanismen for kvikkleireskred, men i dette tilfellet er det for tidlig å si noe om årsaken, sier han."

 

Eg har heller ikkje konkludert, eg berre nemner det som ein mogeleg årsak.  Uansett kan vi konkludere med at klimaendringane aukar den generelle faren for både kvikkleireskred og andre typar skred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...